ROZHOVOR

Je podmínkou pedagogické vzdělání? Pokud chceme dodržet zákonné podmínky, pár lidí s pedagogickou kvalifikací mít musíme. Naštěstí ji nepotřebují všichni, to bychom ani nechtěli. Lidi bez pedagogického vzdělání jsou totiž často mnohem lepší – vedoucí ze skauta umí mnohdy s dětmi zacházet líp než většina učitelů. Kromě Prahy otevíráte v září ScioŠkoly i v Brně a Olomouci. Do menších měst se nechystáte? Otevírání nových škol závisí na poptávce a ta je teď největší v Praze. Rodiče, kteří hlásí děti do ScioŠkol, musí být odvážní. Jdou do něčeho, co si nemohli sami osahat, navíc proti většině. A odvážní lidé nezůstávají na maloměstě. Nehraje v tom roli taky ekonomická stránka věci? Na kolik přijde rodiče školné? Školné se v jednotlivých školách liší. V první pražské škole je to šest a půl tisíce korun měsíčně. V druhé 44

bude školné sedm tisíc, v Brně pět tisíc a v Olomouci čtyři. I když to neděláme jako výdělečný podnik, potřebujeme být v černých číslech, abychom nemuseli školy dotovat. A jaký je rozdíl v platech vašich průvodců oproti klasickým učitelům? Průvodci v Praze mají 28 tisíc, tedy víc, než je průměrný plat učitelů v Česku. Vzhledem k tomu, že jsou všichni dost mladí, je to o hodně víc, než by dostali na normální škole. V Olomouci a Brně jsou částky o něco nižší. Jaké nejčastější chyby dělají rodiče při výchově dětí? Bojí se a izolují děti od okolního světa. Když nenecháte lézt dítě na strom z obavy, že se mu něco stane, jednou bude bez dozoru a na strom stejně vyleze. Jenže nebude mít žádnou zkušenost, vyleze moc vysoko a zlomí se pod ním větev. Myslím, že na děti je potřeba přenášet mnohem větší zodpovědnost. Řada rodičů děti strašně podceňuje, přitom jsou opravdu schopné zvládnout mno-

hem víc, než se po nich chce. Navíc zodpovědnost na ně dřív nebo později stejně padne, a pokud je na to nepřipravíme, nastanou potíže. A chyby rodičů, které se týkají přímo školy? Problém vidím v tom, že se zajímají hlavně o známky. Spíš než otázka Co jsi dostal za známku? je namístě otázka, co se děti naučily, co jim udělalo radost nebo s kým si popovídaly. To je z hlediska jejich budoucnosti daleko důležitější než jednička z diktátu. Co si myslíte o tom, když rodiče tlačí děti do oborů, ve kterých sami vidí uplatnění, místo toho, aby je nechali dělat, co je baví? To je samozřejmě špatně. Svět se strašně rychle mění a opravdu nejde odhadnout, čím se budou dnešní děti živit za dvacet let. Osm profesí, které byly před dvaceti lety nejfrekventovanější, už zaniklo. Jste tvrdý kritik českého školství, kde je podle vás jeho největší problém?