Známkování, unifikované třídy se
školními lavicemi a učitelé s předem
nalajnovanými osnovami jednotlivých předmětů? Zapomeňte na to!
Zakladatel prestižního gymnázia
PORG a šéf společnosti Scio Ondřej
Šteffl chce ukázat rodičům, že pro
jejich děti je v dnešním světě přínosnější alternativní způsob vzdělávání. A jsou to prý právě rodiče,
kdo je dnes největší brzdou změn
v českém školství. „Bohužel jsou
hrozně konzervativní. Na současném systému nevidí nic špatného,
vždyť jím přece taky prošli. Vůbec
pak nepřemýšlejí nad tím, že to jde
dělat i jinak,“ říká vystudovaný matematik a fyzik, který u nás po revoluci založil první soukromou školu
od roku 1948. Rodiče by se podle
něj neměli snažit děti v otázkách
vzdělávání řídit, vnitřní motivaci si
prý jejich ratolesti najdou samy. Ta
vnější, u nás často v podobě odměn
a trestů, jim ze školy naopak udělá
nepříjemnou povinnost.
ScioŠkola má za sebou první rok, jak
ho hodnotíte?
Myslím, že děti i rodiče jsou spokojení. Vím o řadě rodičů, kteří
u nás mají dítě a chtěli by do školy
dostat i jeho sourozence. A líbí se
tu i lidem, kteří u nás pracují –
v září otevíráme další školu v Praze
a v týmu jsou i partneři prvních
průvodců. Z toho usuzuju, že doma
asi neposlouchají, jaká je u nás
otrava a dřina. Myslím, že tohle je
mnohem cennější, než kdyby nás
plácal po ramenou někdo, kdo náš
projekt pořádně nezná.
škol, je systémem pokaženější víc,
než jsme si představovali. Ve veřejných školách získaly řadu návyků
a postojů, které se těžko mění.
Co máte konkrétně na mysli?
Obecně k nám chodí děti, které
měly na státní škole nějaký problém. K některým se škola chovala
nepřátelsky, a tak ji začaly vnímat
jako nepřítele. Když pak přijdou
k nám, jsou zmatené – školu mají
zaškatulkovanou jako nepřítele,
ale my se tak nechováme. Pak jim
nějakou dobu trvá, než se z toho
proberou.
V čem jsou vlastně vaše školy jiné
než ty veřejné?
Rozdíl je už ve velikosti. Naše školy
jsou maličké, snažíme se, aby počet
dětí nepřesáhl sto padesát. Tohle
číslo má svůj důvod – podle evolučních teorií a antropologických
výzkumů je 150 lidí ideální počet.
Skupina se navzájem zná a dokáže
společně fungovat. Podstatnější je,
že u nás nenajdete žádné třídy, děti
jsou různě promíchané a přeskupují
se podle projektů, na kterých pracují. A samozřejmě je rozdílný i náš
přístup k výuce. Nedáváme známky,
nejedeme podle nalajnovaných rozvrhů, ale dáváme dětem možnost
zvolit si, co budou dělat. Někdy je
to jenom na nich, jindy si vybírají
z konkrétní nabídky.
Na webu popisujete ScioŠkoly jako
prostředí, kde umožňujete dětem
učit se stylem, který je jim vlastní.
Co si pod tím představit?
Máte i nějaké negativní zkušenosti?
I ty se samozřejmě najdou. Řada
dětí, které k nám přišly z veřejných
Jednoduše je neřídíme jako ve veřejné škole. Necháváme je, aby se
rozhodovaly samy. Vezměte si, jak
se třeba skupinka malých dětí chová
v lese. Některé lezou po stromech,
další sbírají brouky nebo staví
přehradu v potoce. Protože to dělají
aktivně a se zaujetím, naučí se při
tom spoustu věcí – učí se komunikovat ve skupině, dozvědí se něco
o přírodě, rozvíjejí hrubou i jemnou
motoriku. A ScioŠkoly fungují právě
na tomhle principu – vytváříme
prostředí, ve kterém se děti můžou
samostatně rozvíjet a učit.
Rodiče zvyklé na tradiční výuku
může děsit, že děti nebudou mít
žádný řád…
Pak by neměli dítě do ScioŠkoly
posílat. Já ani nechci tvrdit, že by
všechny školy měly být založené
na tomhle principu. Školy můžou
být různé. Pokud rodiče upřednostňují ty, kde panuje řád a přísnost,
je to jejich volba. Měli by se ale
zamyslet nad světem, ve kterém
budou jejich děti žít, a vybrat školu,
která je na budoucnost připraví. My
vycházíme z toho, že se svět bude
čím dál víc a rychleji měnit a bude
pořád složitější. Proto učíme děti
tímhle způsobem.
Ve vašich školách nejsou učitelé, ale
průvodci. Co to znamená?
Úkolem našich průvodců není děti
učit, to velmi často zvládají samy.
Průvodci je jednotlivými úkoly
pouze provázejí a pomáhají jim,
když narazí na nějaký problém.
Je těžké takové lidi sehnat?
Do první pražské školy se hlásilo
170 uchazečů, do druhé 140. Z takového počtu není úplně snadné
vybírat, ale nakonec můžete sestavit
skvělý tým.
43