ROZHOVOR

Je podmínkou pedagogické

vzdělání?

Pokud chceme dodržet zákonné podmínky, pár lidí s pedagogickou kvalifikací mít musíme. Naštěstí ji nepotřebují všichni, to bychom ani nechtěli.

Lidi bez pedagogického vzdělání jsou

totiž často mnohem lepší – vedoucí ze

skauta umí mnohdy s dětmi zacházet

líp než většina učitelů.

Kromě Prahy otevíráte v září

ScioŠkoly i v Brně a Olomouci.

Do menších měst se nechystáte?

Otevírání nových škol závisí na poptávce a ta je teď největší v Praze.

Rodiče, kteří hlásí děti do ScioŠkol,

musí být odvážní. Jdou do něčeho,

co si nemohli sami osahat, navíc

proti většině. A odvážní lidé nezůstávají na maloměstě.

Nehraje v tom roli taky ekonomická

stránka věci? Na kolik přijde rodiče

školné?

Školné se v jednotlivých školách

liší. V první pražské škole je to šest

a půl tisíce korun měsíčně. V druhé

44

bude školné sedm tisíc, v Brně pět

tisíc a v Olomouci čtyři. I když to

neděláme jako výdělečný podnik,

potřebujeme být v černých číslech,

abychom nemuseli školy dotovat.

A jaký je rozdíl v platech vašich průvodců oproti klasickým učitelům?

Průvodci v Praze mají 28 tisíc, tedy

víc, než je průměrný plat učitelů

v Česku. Vzhledem k tomu, že jsou

všichni dost mladí, je to o hodně

víc, než by dostali na normální škole. V Olomouci a Brně jsou částky

o něco nižší.

Jaké nejčastější chyby dělají rodiče

při výchově dětí?

Bojí se a izolují děti od okolního světa. Když nenecháte lézt dítě na strom

z obavy, že se mu něco stane, jednou

bude bez dozoru a na strom stejně

vyleze. Jenže nebude mít žádnou

zkušenost, vyleze moc vysoko

a zlomí se pod ním větev. Myslím, že

na děti je potřeba přenášet mnohem

větší zodpovědnost. Řada rodičů

děti strašně podceňuje, přitom jsou

opravdu schopné zvládnout mno-

hem víc, než se po nich chce. Navíc

zodpovědnost na ně dřív nebo později stejně padne, a pokud je na to

nepřipravíme, nastanou potíže.

A chyby rodičů, které se týkají přímo

školy?

Problém vidím v tom, že se zajímají hlavně o známky. Spíš než

otázka Co jsi dostal za známku? je

namístě otázka, co se děti naučily,

co jim udělalo radost nebo s kým si

popovídaly. To je z hlediska jejich

budoucnosti daleko důležitější než

jednička z diktátu.

Co si myslíte o tom, když rodiče tlačí

děti do oborů, ve kterých sami vidí

uplatnění, místo toho, aby je nechali

dělat, co je baví?

To je samozřejmě špatně. Svět se

strašně rychle mění a opravdu nejde

odhadnout, čím se budou dnešní

děti živit za dvacet let. Osm profesí,

které byly před dvaceti lety nejfrekventovanější, už zaniklo.

Jste tvrdý kritik českého školství, kde

je podle vás jeho největší problém?