„Suchý článek? Úplně suchý? Ten

pokrok! Kde se to zastaví…,“ žasne

v Cimrmanově klasice Posel světla

otec podnikatele Standy Mirvalda

nad kapesní svítilnou. A to ještě

netuší, že synek se chystá vyrábět

baterky přímo v jeho chalupě v Jizerských horách.

Dnes nad pokročilejšími lithium- 

-iontovými články nikdo nežasne – 

ani v Jizerkách. Kdekdo, nejspíš

i Kolben či Daněk, by však žasl

nad Gigafactory v podhůří jiných

českých hor – Krušných. Jistě, zatím to je jen hypotetická možnost,

ale…

HURÁ DO EVROPY

Gigafactory 1, sluncem a větrem poháněná fabrika na výrobu lithium- 

-iontových akumulátorů do elektromobilů, vyrůstá v nevadské poušti.

Až ji dostaví (podle plánu do tří

let), zabere plochu půl čtverečního

kilometru, to je padesát fotbalových

hřišť.

V miliardové továrně – předpona

giga znamená 109 neboli miliardu –

se automobilka (nebo energetická

firma?) Tesla Motors chystá ročně

vyrobit akumulátory o celkové

kapacitě 35 gigawatthodin pro půl

milionu aut.

Zatím je hotova jen pětina obří haly,

ale firma v ní už začala kompletovat

zásobníky energie pro domácnosti

a připraveny jsou sklady s tisíci 

regály na akumulátory do aut

i jednotky robotů, které je budou

skládat a přemisťovat.

Pokud projekt klapne, nakopne

automobilku k expanzi. Pokud neklapne, Tesla patrně krachne.  

Její generální ředitel Elon Musk si

krach nepřipouští a uvažuje o Gigafactory 2, tentokrát v Evropě. V listopadu zvěstoval, že v této továrně

by se měly nejen vyrábět akumulátory, ale také montovat auta.

CO JE V EVROPĚ

V SÁZCE?

Pokud by Gigafactory 2 dosahovala proporcí jedničky, byla by

spojena s investicí až pěti miliard

dolarů (127 miliard korun) a šesti

tisíci pracovními místy. K tomu

si můžete připočíst vyspělé

technologie s vysokou přidanou

hodnotou.

Krátce nato Američan Russell Webb

na svém technologickém blogu

The Space Invader napsal, že druhá z Muskových gigatováren „by

mohla stát severně od Prahy“. Podle

Webbových „důvěrných zdrojů“ by

česká vláda „přivítala Teslu s otevřenou náručí“ a „je připravena

nabídnout daňové prázdniny a další

pobídky“. Webbův článek byl ale

zjevně jen spekulace nebo pokusný

balonek, který měl českou vládu

vyprovokovat, aby poodkryla karty.

To se nepodařilo.

„Nyní se zaměřujeme na model Tesla

3 – výroba začne v polovině letošního roku, model je ale vyprodaný až

do druhé poloviny roku 2018 – a potom se začneme rozhlížet v Evropě,“

informoval Musk.

TICHO PO PĚŠINĚ

CÍNOVEC PLNÝ LITHIA

Když jsem se snažil vytáhnout

z Ministerstva obchodu a průmyslu

informace o stycích s Muskovou

Teslou, podle očekávání jsem narazil. Ministerstvo mě odbylo frází:

„Nekomentujeme investiční záměry,

než začnou nabývat reálných

obrysů a dokud k tomu nezískáme souhlas investora.“ A stejně

neprůstřelná byla i vládní agentura

Czechinvest.

Můžeme počítat s tím, že Česko při

tom nebude přehlédnuto. Důvod

je nasnadě – ložiska lithia v oblasti

Cínovce. Geologové předpokládají,

že jsou největší v Evropě. Odhadují

je na 160 až 330 tisíc tun (tři až šest

procent světových zásob). Za současných cen lithia může hodnota kovu

při horním odhadu zásob v krušnohorském Klondiku být padesát a víc

miliard korun.

Ministerstvo jen připojilo ujištění,

že „výrobu elektromobilů bychom

uvítali, tím spíš, že tato oblast patří

k našim prioritám“.

Lithium se tam dobývalo už dřív – 

do roku 1945, kdy byla těžba zastavena jako neekonomická. Tehdy se

používalo hlavně do maziv. Dnes je

tento měkký kov klíčovou surovinou

pro výrobu akumulátorů, přidává se

na záporné elektrody.

Tesla tvrdí, že v Evropě žádná

vyhlédnutá místa zatím nemá.

„Zvažujeme, jestli otevřít továrnu,

která by byla blízko klíčovým trhům

v Evropě. Místo ale ještě nevybíráme,“ vzkázala mluvčí evropské

centrály Tesly Berith Behrensová.

Je to perspektivní komodita. Ve srovnání s tradičními akumulátory se

ty lithium-iontové nabíjejí rychleji,

vydrží déle a mají vyšší energetickou

9