„Suchý článek? Úplně suchý? Ten
pokrok! Kde se to zastaví…,“ žasne
v Cimrmanově klasice Posel světla
otec podnikatele Standy Mirvalda
nad kapesní svítilnou. A to ještě
netuší, že synek se chystá vyrábět
baterky přímo v jeho chalupě v Jizerských horách.
Dnes nad pokročilejšími lithium-
-iontovými články nikdo nežasne –
ani v Jizerkách. Kdekdo, nejspíš
i Kolben či Daněk, by však žasl
nad Gigafactory v podhůří jiných
českých hor – Krušných. Jistě, zatím to je jen hypotetická možnost,
ale…
HURÁ DO EVROPY
Gigafactory 1, sluncem a větrem poháněná fabrika na výrobu lithium-
-iontových akumulátorů do elektromobilů, vyrůstá v nevadské poušti.
Až ji dostaví (podle plánu do tří
let), zabere plochu půl čtverečního
kilometru, to je padesát fotbalových
hřišť.
V miliardové továrně – předpona
giga znamená 109 neboli miliardu –
se automobilka (nebo energetická
firma?) Tesla Motors chystá ročně
vyrobit akumulátory o celkové
kapacitě 35 gigawatthodin pro půl
milionu aut.
Zatím je hotova jen pětina obří haly,
ale firma v ní už začala kompletovat
zásobníky energie pro domácnosti
a připraveny jsou sklady s tisíci
regály na akumulátory do aut
i jednotky robotů, které je budou
skládat a přemisťovat.
Pokud projekt klapne, nakopne
automobilku k expanzi. Pokud neklapne, Tesla patrně krachne.
Její generální ředitel Elon Musk si
krach nepřipouští a uvažuje o Gigafactory 2, tentokrát v Evropě. V listopadu zvěstoval, že v této továrně
by se měly nejen vyrábět akumulátory, ale také montovat auta.
CO JE V EVROPĚ
V SÁZCE?
Pokud by Gigafactory 2 dosahovala proporcí jedničky, byla by
spojena s investicí až pěti miliard
dolarů (127 miliard korun) a šesti
tisíci pracovními místy. K tomu
si můžete připočíst vyspělé
technologie s vysokou přidanou
hodnotou.
Krátce nato Američan Russell Webb
na svém technologickém blogu
The Space Invader napsal, že druhá z Muskových gigatováren „by
mohla stát severně od Prahy“. Podle
Webbových „důvěrných zdrojů“ by
česká vláda „přivítala Teslu s otevřenou náručí“ a „je připravena
nabídnout daňové prázdniny a další
pobídky“. Webbův článek byl ale
zjevně jen spekulace nebo pokusný
balonek, který měl českou vládu
vyprovokovat, aby poodkryla karty.
To se nepodařilo.
„Nyní se zaměřujeme na model Tesla
3 – výroba začne v polovině letošního roku, model je ale vyprodaný až
do druhé poloviny roku 2018 – a potom se začneme rozhlížet v Evropě,“
informoval Musk.
TICHO PO PĚŠINĚ
CÍNOVEC PLNÝ LITHIA
Když jsem se snažil vytáhnout
z Ministerstva obchodu a průmyslu
informace o stycích s Muskovou
Teslou, podle očekávání jsem narazil. Ministerstvo mě odbylo frází:
„Nekomentujeme investiční záměry,
než začnou nabývat reálných
obrysů a dokud k tomu nezískáme souhlas investora.“ A stejně
neprůstřelná byla i vládní agentura
Czechinvest.
Můžeme počítat s tím, že Česko při
tom nebude přehlédnuto. Důvod
je nasnadě – ložiska lithia v oblasti
Cínovce. Geologové předpokládají,
že jsou největší v Evropě. Odhadují
je na 160 až 330 tisíc tun (tři až šest
procent světových zásob). Za současných cen lithia může hodnota kovu
při horním odhadu zásob v krušnohorském Klondiku být padesát a víc
miliard korun.
Ministerstvo jen připojilo ujištění,
že „výrobu elektromobilů bychom
uvítali, tím spíš, že tato oblast patří
k našim prioritám“.
Lithium se tam dobývalo už dřív –
do roku 1945, kdy byla těžba zastavena jako neekonomická. Tehdy se
používalo hlavně do maziv. Dnes je
tento měkký kov klíčovou surovinou
pro výrobu akumulátorů, přidává se
na záporné elektrody.
Tesla tvrdí, že v Evropě žádná
vyhlédnutá místa zatím nemá.
„Zvažujeme, jestli otevřít továrnu,
která by byla blízko klíčovým trhům
v Evropě. Místo ale ještě nevybíráme,“ vzkázala mluvčí evropské
centrály Tesly Berith Behrensová.
Je to perspektivní komodita. Ve srovnání s tradičními akumulátory se
ty lithium-iontové nabíjejí rychleji,
vydrží déle a mají vyšší energetickou
9