ROZHOVOR @ondrejtuma

dobu, a ukáže se, že není potřeba

ho nahrazovat, je to pro designéra

splněný sen.

Nevede ale masová výroba

k unifikaci a standardizaci věcí

kolem nás? To přece není pro

kreativního člověka lákavá

představa…

Není to tak černobílé. Podívejte se

třeba na nábytek IKEA. Ta značka

do téhle země po dlouhé době

socialismu přinesla zájem o design

a taky skandinávský styl. IKEA je

takový startovací můstek pro mladé,

kteří nemají na lepší vybavení bytu,

a přece chtějí kvalitní design. Je ale

velká škoda, že IKEA nemá dotažený systém tak, aby v každé zemi

kromě klasických univerzálních

věcí vyráběla i něco od regionálních

designérů a tvůrců.

Podle mě je důležité, aby si lidé

ve vybavení svých domovů snažili

udržovat lokální identitu. Je zvláštní, když se probudíte na jiném konci

planety, rozhlédnete se po pokoji

a musíte dlouze přemýšlet, kde

se vlastně nacházíte, protože jsou

kolem vás úplně stejné věci jako

v kterékoli jiné zemi.

Může u nás vzniknout něco

jako „česká IKEA“ s kvalitním

tuzemským nábytkem a doplňky?

Možná ve chvíli, kdy by výrazněji

vzrostly platy dělnické třídy v Číně

a firmám se tam už nevyplatilo vyrábět. Třeba výrobu porcelánu už IKEA

částečně přesouvá k nám. Anebo pokud lidi z Evropy a Ameriky začnou

víc přemýšlet o tom, co kupují.

A co čínské kopie, jak velký je to

problém pro západní firmy?

18

Všichni vědí, že Čína na autorská

práva kašle. Pro firmy, kterých se to

týká, je to dost nepříjemné. Řešíme

to i s Lasvitem, v Číně se prodávají

kopie v podstatě všech našich

produktů. Člověk musí být o krok

uvědomí, že potřebuje mnohem víc

spolupracovat s Evropou a Amerikou, kde vzniká nejvíc patentů. Pak odstartuje nová epocha,

ve které bude i Čína respektovat

autorská práva.

Je zvláštní probudit se na jiném konci

planety, rozhlédnout se po pokoji

a vidět stejné věci jako kdekoliv jinde.

napřed, neustále inovovat a spoléhat se, že zákazníci koupí originál.

Naštěstí tam kopie pořád nedokážou

udělat kvalitně. Zároveň platí, že

s růstem střední třídy je stále víc Číňanů, kteří jezdí po Evropě a chtějí

autentické věci přímo ze zemí, které

navštěvují.

Každopádně kopírování má v Číně

dlouhou tradici. Historicky se tam

od nepaměti kopírovala díla mistrů.

Bylo to zároveň vyjádření pocty

a snaha o šíření slávy mistrovského

díla. Samozřejmě vzít dneska mistrovské dílo, okopírovat ho a vydělat na něm, je v rámci hospodářského boje pod vedením Komunistické

strany Číny posun úplně někam

jinam.

Co by se muselo stát, aby se

přístup Číny změnil?

Čína ještě nedospěla do fáze, aby

nastavila právní řád, který by to

potíral. Nicméně jednoho dne si

Řekl bych, že to půjde ruku v ruce

s dalšími společenskými změnami.

Čína potřebovala dohnat průmyslovou revoluci. Bohužel k tomu došlo

za cenu katastrofických ekologických kiksů. A to se dotýká i tamějších komunistických potentátů.

Vzduch a příroda jsou pro všechny

stejné. Číňané si dnes uvědomují,

že pokud nedojde ke změnám, tak

se sami vyhubí.

Co podle vás stojí za celosvětovým úspěchem Lasvitu?

Je malý zázrak, že Leon Jakimič

dokázal vybudovat českou firmu

s pobočkami po celé planetě v době,

kdy se sklářskému průmyslu vůbec

nedařilo a padala tu jedna továrna

za druhou. Pro Česko je to skvělá

reklama. Leon studoval pár správných škol ve Spojených státech

a potkal pár správných lidí, kteří

mu buď půjčili peníze, nebo dobře

poradili. Z mého pohledu je ale klíčové, že si uvědomil, že nemůže