ROZHOVOR @ondrejtuma
dobu, a ukáže se, že není potřeba
ho nahrazovat, je to pro designéra
splněný sen.
Nevede ale masová výroba
k unifikaci a standardizaci věcí
kolem nás? To přece není pro
kreativního člověka lákavá
představa…
Není to tak černobílé. Podívejte se
třeba na nábytek IKEA. Ta značka
do téhle země po dlouhé době
socialismu přinesla zájem o design
a taky skandinávský styl. IKEA je
takový startovací můstek pro mladé,
kteří nemají na lepší vybavení bytu,
a přece chtějí kvalitní design. Je ale
velká škoda, že IKEA nemá dotažený systém tak, aby v každé zemi
kromě klasických univerzálních
věcí vyráběla i něco od regionálních
designérů a tvůrců.
Podle mě je důležité, aby si lidé
ve vybavení svých domovů snažili
udržovat lokální identitu. Je zvláštní, když se probudíte na jiném konci
planety, rozhlédnete se po pokoji
a musíte dlouze přemýšlet, kde
se vlastně nacházíte, protože jsou
kolem vás úplně stejné věci jako
v kterékoli jiné zemi.
Může u nás vzniknout něco
jako „česká IKEA“ s kvalitním
tuzemským nábytkem a doplňky?
Možná ve chvíli, kdy by výrazněji
vzrostly platy dělnické třídy v Číně
a firmám se tam už nevyplatilo vyrábět. Třeba výrobu porcelánu už IKEA
částečně přesouvá k nám. Anebo pokud lidi z Evropy a Ameriky začnou
víc přemýšlet o tom, co kupují.
A co čínské kopie, jak velký je to
problém pro západní firmy?
18
Všichni vědí, že Čína na autorská
práva kašle. Pro firmy, kterých se to
týká, je to dost nepříjemné. Řešíme
to i s Lasvitem, v Číně se prodávají
kopie v podstatě všech našich
produktů. Člověk musí být o krok
uvědomí, že potřebuje mnohem víc
spolupracovat s Evropou a Amerikou, kde vzniká nejvíc patentů. Pak odstartuje nová epocha,
ve které bude i Čína respektovat
autorská práva.
Je zvláštní probudit se na jiném konci
planety, rozhlédnout se po pokoji
a vidět stejné věci jako kdekoliv jinde.
napřed, neustále inovovat a spoléhat se, že zákazníci koupí originál.
Naštěstí tam kopie pořád nedokážou
udělat kvalitně. Zároveň platí, že
s růstem střední třídy je stále víc Číňanů, kteří jezdí po Evropě a chtějí
autentické věci přímo ze zemí, které
navštěvují.
Každopádně kopírování má v Číně
dlouhou tradici. Historicky se tam
od nepaměti kopírovala díla mistrů.
Bylo to zároveň vyjádření pocty
a snaha o šíření slávy mistrovského
díla. Samozřejmě vzít dneska mistrovské dílo, okopírovat ho a vydělat na něm, je v rámci hospodářského boje pod vedením Komunistické
strany Číny posun úplně někam
jinam.
Co by se muselo stát, aby se
přístup Číny změnil?
Čína ještě nedospěla do fáze, aby
nastavila právní řád, který by to
potíral. Nicméně jednoho dne si
Řekl bych, že to půjde ruku v ruce
s dalšími společenskými změnami.
Čína potřebovala dohnat průmyslovou revoluci. Bohužel k tomu došlo
za cenu katastrofických ekologických kiksů. A to se dotýká i tamějších komunistických potentátů.
Vzduch a příroda jsou pro všechny
stejné. Číňané si dnes uvědomují,
že pokud nedojde ke změnám, tak
se sami vyhubí.
Co podle vás stojí za celosvětovým úspěchem Lasvitu?
Je malý zázrak, že Leon Jakimič
dokázal vybudovat českou firmu
s pobočkami po celé planetě v době,
kdy se sklářskému průmyslu vůbec
nedařilo a padala tu jedna továrna
za druhou. Pro Česko je to skvělá
reklama. Leon studoval pár správných škol ve Spojených státech
a potkal pár správných lidí, kteří
mu buď půjčili peníze, nebo dobře
poradili. Z mého pohledu je ale klíčové, že si uvědomil, že nemůže