fenomenální úspěch Beatles

hodinám a hodinám hraní v hamburských přístavních špeluňkách

a vykřičených klubech. Vypočítává,

že během svého prvního hamburského „turné“ strávili na pódiu 106

večerů po pěti a více hodinách. Při

druhém turné to bylo 92 a při třetím 48 večerů. Celkem tedy 1100

hodin neocenitelného tréninku,

jenž vydláždil jejich cestu mezi

legendy popkultury 20. století.

Ale pozor! Gerry and the Pacemakers jezdili do Hamburku také.

Ve stejné době, na stejná místa.

Gladwell zjevně podlehl síle příběhu, kouzlu narativu, prostě touze

vysvětlit spletitý a mnohovrstevnatý děj – totiž cestu Beatles za slávou – až příliš uchopitelně a pochopitelně. Nassim Nicholas Taleb

ve své Černé labuti píše o takové

situaci jako o „narrative fallacy“ čili

podlehnutí magii příběhu.

Ačkoli možná to nebyl myšlenkový

zkrat, ale Gladwellův záměr, perfektně realizovaný díky vytříbenému obchodnickému čichu. Z jeho

knih jsou celosvětové bestsellery,

za přednášku si účtuje desetitisíce

dolarů. Přitom vypráví, snad si tu

a tam i vymýšlí. Ale uvěřitelně.

Lidé mají rádi příběhy, dokonce někdy trpí slabostí pro mýty. Udávají

totiž alespoň jakýsi směr v přesložité skutečnosti, objasňují ji a činí ji

tím snesitelnější. Také konspiracím

holdují zvláště ti, které by jinak niterně přímo rozervávala nepopsatelná nahodilost světa kolem nás.

Historik Hayden White má dokonce za to, že dějiny nejsou odhalenou dávnou skutečností, nýbrž

jen uvěřitelně konstruovanými

příběhy. Práh uvěřitelnosti má

každý jinde. Někdo baští prostoduchou konspiraci, jiný uvěří teprve

faktograficky bohaté odborné

monografii.

ŠŤASTNÍ BROUCI

Pokud bychom měli tu moc a statisticky uměli do posledního detailu

zanalyzovat každičký střípek pomyslné mozaiky s názvem „Úspěch

Beatles“, zřejmě bychom se nakonec dobrali k určujícímu momentu

(či momentům), který rozhodl, že

Beatles se stali legendou, zatímco

Gerry and the Pacemakers upadli

v zapomnění. Dost možná bychom

se ale nezmohli na nic než konstatování, že Beatles měli prostě víc

štěstí. Že jim zkrátka přála nějaká

drobounká okolnost, náhodička, titěrná nahodilost, která se přihodila

jim, ale Gerrymu and the Pacemakers ne. Protože štěstí na přející

dobu, na to být ve správný čas

na správném místě a na to soustředit kolem sebe ty nejlepší lidi – což

jsou běžná vysvětlení úspěchu –

měly obě kapely.

Žádné z těchto „velkých štěstí“

tedy nerozhodlo, určující muselo

zjevně opravdu být štěstíčko. Třeba

jen dobře zvolený sestřih vlasů při

jednom koncertu, který zrovna

natáčela televize.

Poslední věta je pochopitelně fabulací, také vlastně příběhem, který

demonstruje, jak nevyzpytatelně

nahodilý svět umí být. Příběhem

je i zpětná racionalizace. Proto

existují desítky a možná stovky

vysvětlení – příběhů – úspěchu

Beatles. Gladwellovo je jen jedno

z nich. Navíc opravdu empiricky

snadno vyvratitelné, stačí si přečíst

první svazek biografické trilogie

Tune In: The Beatles – All These Years.

Autor Mark Lewisohn v ní na takřka tisíci stranách detailně mapuje

život a dílo členů Beatles v období

do konce roku 1962. Takový hit

jako z Gladwellových opusů z ní

ale nikdy nebude. Tváří v tvář

knize Mimo řadu totiž bere naději.

Naději na to, že úspěch lze kontrolovaně přivodit. Že stačí následovat

určitá pravidla a dostaví se. Že

stačí tvrdě makat a člověk dosáhne vrcholu. Že stačí napodobovat

úspěšné lidi.

Gerry and the Pacemakers měli

snad všechny představitelné předpoklady (včetně Epsteina i Martina

v zádech) být jako Beatles, stát se

ikonickým zosobněním 60. let a zaznamenat celoplanetární úspěch.

Žádný další song s výjimkou tří

zmíněných už ale na první místo

hitparád nedostali. A v roce 1966

se rozpadli.

Přesto všechno byli i Gerry a spol.

ve své době úspěšní. V porovnání

s desítkami, možná stovkami kapel,

které se tehdy v Liverpoolu rodily.

O těch už nevíme vůbec nic. Třeba

ale jen proto, že ve správný čas

neodjely koncertovat do Hamburku.

Nebo proto, že si jejich vystoupení

nepřišel poslechnout Brian Epstein,

kterého zrovna bolela hlava, protože večer předtím nestřídmě pil, když

slavil nečekané vítězství milovaného fotbalového klubu, o němž

rozhodl sporný verdikt rozhodčího,

co zrovna neměl svůj den, jelikož

mu onemocněla manželka, a celou

noc proto nezamhouřil oka…

Autor je hlavní ekonom

společnosti Cyrrus

49