Pokusy s halucinogeny na lidech
Československo zakázalo v roce
1974. V předchozím desetiletí se
ve velkém experimentovalo s LSD,
psychedelika byla celosvětovým
trhákem psychiatrických výzkumů
a český psychiatr Stanislav Grof významným průkopníkem oboru. Pak
se LSD začalo v Americe nekontrolovaně šířit jako rekreační droga –
a výzkumy dostaly stopku.
O průlom se u nás postarala skupina mladých vědců okolo psychiatra
Tomáše Páleníčka. Po třech letech
žádostí a schvalování konečně získali
povolení. Na podzim 2015 začínají
s výzkumem. Dostat do Česka legálně látku, která je na seznamu zakázaných nebezpečných drog, nebylo
snadné. Psilocybin – halucinogen
obsažený v lysohlávkách – dovážejí
z Německa. A podávají dobrovolníkům v Národním ústavu duševního
zdraví v Klecanech.
Knížky o šamanech, kteří vypili
tajemný nápoj a mohli létat, Ritu
uchvacovaly, už když byla malá.
V pubertě četla My děti ze stanice ZOO –
nedalo jí spát, co je to za věci, které
člověka dovedou až na krajní mez.
Změněné stavy vědomí a závislosti:
obory, kterými se jako výzkumnice
zabývá dodnes. Nesouvisejí ale nutně. Na halucinogenech totiž závislost
nevzniká, a když je berete často,
přestávají působit.
V HADÍM HNÍZDĚ
Když promýšlela téma diplomky,
dočetla se o centru Takiwasi v Peru:
závislé na drogách tu léčí pomocí
přírodních psychoaktivních látek.
Tradiční amazonský šamanismus
propojují s moderní psychoterapií.
„Hned jsem tam napsala. A začala
se učit španělsky.“ V Česku se v té
době psychedelika směla testovat
jen na potkanech, tohle byla pro její
výzkum unikátní příležitost.
„Pro jistotu.“ Takiwasi je v překladu
z kečuánštiny Dům, kde se zpívá. Rita
tu tři měsíce sbírala data pro výzkum
účinků ayahuascy v psychoterapii.
Do Takiwasi měla pokračovat
z cesty po Jižní Americe. Do Peru
ale nedorazila. V Kolumbii dostala
tip na šamana, asi tři hodiny jízdy
od Bogoty. Vypravila se na jeho
ceremonii, aby poprvé vyzkoušela
halucinogenní odvar z rituálně užívané amazonské rostliny ayahuascy.
Než došlo na ayahuascu, fouknul
šaman Ritě do nosu přírodní látku
zvanou vilca. Tehdy ji neznala, dnes
už ví, že je to mimořádně silné psychedelikum.
Nemocní, kteří do Takiwasi přicházejí bojovat se závislostí na heroinu,
kokainu, alkoholu nebo všem
dohromady, nejprve musí projít
očistou. V malé místnosti sedí v kruhu asi deset lidí. Každý má po levé
ruce džbán, po pravé kyblík. Jeden
po druhém dostává kalíšek s extraktem z očistných rostlin. Vypijete
několik džbánů vody. Zvracíte. Hodně a dlouho. Teprve až váš žaludek
najde klid, provede se ukončovací
rituál. Můžete jít.
Vyšla z přístřešku. Svítil úplněk. „Pak
už si jen vzpomínám, jak padám
na zem, ležím v hadím hnízdě, had
mě kouše do ruky. Všude kolem
blikají barvy a já cítím, že umírám.“
Když se začala uklidňovat, ležela
už ve spacáku. Sáhla po kapesníku
a uviděla ruku posetou puchýři.
Když ji šaman našel, měla kolem
ruky omotaný kabel, kterým místní
načerno odebírají elektřinu ze sloupů vysokého napětí – probíjel.
Očistné rituály se opakují. Když
tělo i duši důkladně zbavíte nánosu
nečistot, můžete se začít věnovat duchovním otázkám svého života: čeká
vás ayahuascové sezení se šamanem,
původně francouzským lékařem,
zakladatelem centra Jacquesem
Mabitem. Psychedelický nápoj vyplaví obsahy z nevědomí, zpracovat
vám je později pomáhá terapeut.
Rita zmíní příklad pacienta. „Během
ayahuascové zkušenosti se narodil
v mrtvém těle bratra, kterého máma
potratila.“ Prožitek vyvolaný halucinogenem podle Rity může pomoct
vyrovnat se s traumatem. „Je těžké
uchopit všechno slovy, vizualizace
pomáhá. Skrze rostlinu můžete ten
okamžik znovu prožít, se všemi
emocemi.“
Zážitek, který Ritu málem připravil
o život, se stal motorem pro šíření
osvěty. „Zájem o užívání psychedelik
trvá, i když jsou ilegální. Musíme se
snažit snižovat rizika.“ Nezodpovědných „šamanů“, kteří podávají halucinogeny, aniž by zajistili bezpečné
prostředí, je hodně. „Počet stoupá
úměrně poptávce. Slyšela jsem
i o případech, kdy samozvaní šamani
znásilňovali ženy.“
VRÁTIT SE
Na stáž do Peru zamířila o půl roku
později, tentokrát už bez zastávek.
Zajímá mě, jestli má léčba závislostí v Takiwasi skutečně výsledky.
„Samozřejmě nemá stoprocentní
úspěšnost. Ale podle toho, co jsem
viděla, existuje skupina lidí, kterým
tradiční medicína, jak se praktikuje
v Takiwasi, pomáhá vrátit se do světa
bez drog.“ Pro mnohé je Takiwasi
61