RECENZE @kasparek
Adriaen van Utrecht: Zátiší s ovocem, 1650
HELE, CO MÁM
Lidé se vychloubali svými nákupy dávno před
Instagramem, už na olejomalbách, připomenou
si čtenáři stimulující knihy Způsoby vidění.
MICHAL KAŠPÁREK
Kamera zabírá Botticelliho obraz
Venuše a Mars. K plátnu přistupuje muž s rozcuchaným květákem
na hlavě, z opasku odepíná nůž,
vráží čepel do plátna a čtyřmi rovnými tahy připraví Venuši o hlavu.
Takovým překvapením začal v roce
1972 populárně-naučný seriál BBC
s názvem Ways of Seeing. Vlasáč byl
John Berger, spisovatel a kritik, který ve čtyřech epizodách podal svou
80
stručnou verzi dějin výtvarného
umění od renesance dál. Nevyprávěl je z perspektivy kunsthistorika:
kdo maloval čím a jak. Naopak se
proti ní vyhranil a nabídl pohled
společenského kritika: kdo maloval
co, pro koho a proč.
Seriál ještě v roce 1972 shrnula
útlá stejnojmenná kniha, která
na sklonku loňského roku vyšla
pod názvem Způsoby vidění konečně
česky. Stalo se tak několik dní před
tím, co Berger 2. ledna ve věku 90
let zemřel.
K ČEMU JSOU NAHOTINKY
Způsoby vidění nejlépe poslouží jako
úvod do kritické teorie pro úplné
laiky. Pro lidi, kteří si ze školy pamatují různé techniky a slohy, ale
rádi by se dostali ještě o stupeň výš
a začali přemýšlet nejenom o obra-