RECENZE @kasparek

Adriaen van Utrecht: Zátiší s ovocem, 1650

HELE, CO MÁM

Lidé se vychloubali svými nákupy dávno před

Instagramem, už na olejomalbách, připomenou

si čtenáři stimulující knihy Způsoby vidění.

MICHAL KAŠPÁREK

Kamera zabírá Botticelliho obraz

Venuše a Mars. K plátnu přistupuje muž s rozcuchaným květákem

na hlavě, z opasku odepíná nůž,

vráží čepel do plátna a čtyřmi rovnými tahy připraví Venuši o hlavu.

Takovým překvapením začal v roce

1972 populárně-naučný seriál BBC

s názvem Ways of Seeing. Vlasáč byl

John Berger, spisovatel a kritik, který ve čtyřech epizodách podal svou

80

stručnou verzi dějin výtvarného

umění od renesance dál. Nevyprávěl je z perspektivy kunsthistorika:

kdo maloval čím a jak. Naopak se

proti ní vyhranil a nabídl pohled

společenského kritika: kdo maloval

co, pro koho a proč.

Seriál ještě v roce 1972 shrnula

útlá stejnojmenná kniha, která

na sklonku loňského roku vyšla

pod názvem Způsoby vidění konečně

česky. Stalo se tak několik dní před

tím, co Berger 2. ledna ve věku 90

let zemřel.

K ČEMU JSOU NAHOTINKY

Způsoby vidění nejlépe poslouží jako

úvod do kritické teorie pro úplné

laiky. Pro lidi, kteří si ze školy pamatují různé techniky a slohy, ale

rádi by se dostali ještě o stupeň výš

a začali přemýšlet nejenom o obra-