zech samotných, ale o vztahu mezi

umělcem, dílem a publikem.

„Každý obraz představuje způsob

vidění,“ píše Berger v klíčové pasáži.

„Dokonce i fotografie. Na rozdíl

od toho, co se o fotografiích předpokládá, nejsou pouhým mechanickým záznamem. Pokaždé, když se

díváme na fotografii, jsme si, jakkoliv nepatrně, vědomi přítomnosti

fotografa vybírajícího daný pohled

z nekonečného množství dalších

možných pohledů.“ Objekty si volí

nejenom fotografové, ale i malíři,

kteří svůj způsob vidění promítají

do mnoha stop na plátnech. Mechanický a objektivní pak není ani

náš vlastní pohled na hotové dílo:

vždycky si do něj promítáme své

zkušenosti a hodnoty.

Absolventům uměnovědných oborů

to může znít jako banalita, ale pro

ty tahle kniha není. Všem ostatním

Berger na 150 hojně ilustrovaných

stranách zpřístupňuje teoretické

myšlenky prvních dvou třetin dvacátého století.

Zabývá se tím, co dnes vůbec zůstává na obrazech cenného, když jdou

levně přetisknout; vychází při tom

z práce Waltera Benjamina. Souběžně s tím Berger zkoumá, jaký způsob vidění přinesl film; tady se zase

čtenář seznámí s Dzigou Vertovem.

Autor přibližuje základy genderové

teorie, i když jí tak neříká; přesvědčuje, že v dílech evropské výtvarné

tradice obvykle platí pravidlo: „Muž

jedná a žena se ukazuje. Muži hledí

na ženy, zatímco ženy pohlížejí

na sebe samé jako na spatřené.

Tato situace nejen předem určuje

většinu vztahů mezi muži a ženami,

ale vyznačuje také vztah žen k sobě

samým.“

NEŽ HIPSTEŘI FOTILI JÍDLO

Nejnápaditější je kapitola o speciálním způsobu vidění vtěleném

do olejomalby, se kterou přišly

do malířství převratně nové náměty: obrazy zvířat, obrazy předmětů,

obrazy budov. Objednavatelé se

takto začali chlubit tím, na co vydělali. „Umělecká díla předcházejícího

období rovněž oslavovala bohatství.

Zámožnost však tehdy symbolizovala neměnný společenský či boží řád.

Olejomalba naopak velebila nový

druh bohatství – jež bylo v pohybu

a nacházelo své jediné stvrzení

ve svrchované kupní síle peněz.“

Proto není podle Bergera náhodou, že tolik prostředků olejomalby převzala reklama, mimo jiné

„zvláštní sexuální význam přikládaný ženským nohám“. Ačkoliv oba

žánry podobnými způsoby oslavují

soukromé vlastnictví, je mezi nimi

přece jen očividný rozdíl: olejomalba ukazovala bohatství, které už

lidé mají, reklama láká na to, které

teprve můžou mít.

tu mezi šťastným světem reklamy

a nešťastným světem skutečných

událostí je tedy doplněná screenem

z iDnesu: zprávu „Vraždí nás a ponižují“ na něm zdobí branding

Mattonky „zažijte ohňostroj chutí“.

Fajn nápad, ale nedotažený: jediná

česká reálie z řady italských obrazů

a anglickojazyčných reklam trčí.

I bystrozraký čtenář se bude potýkat

s titěrností některých ilustrací.

Jejich smyslem sice nemá být

předvedení mistrné práce se štětcem

v detailech vlasů, jenže blešky menší než krabička zápalek nenesou

informaci vůbec žádnou. Odstavce

jsou na čtvercových stranách široké

k neučtení a místy je přímo do nich

vražený obrázek, i když by se mu

dalo najít místo o pár řádků dál

mezi odstavci. Stránku od stránky

se liší odsazení grafiky od textu,

na straně 121 dokonce okraj obrazu

překryl část nejbližšího řádku. Vypadá to pak jak vysázené ve Wordu.

U knihy o výtvarném umění, navíc

tak dlouho očekávané a cenné, to

zamrzí obzvlášť.

I když Způsoby vidění vyšly s pětačtyřicetiletým zpožděním, nijak zásadně nezestárly. Kromě toho, že pořád

žije debata o zobrazování žen v médiích, Berger čtenářům pomůže

vnímat v historických souvislostech

i tak aktuální fenomény, jako je

Instagram. Potřeba zaznamenat

luxusní snídani není nic, co by tu

nebylo před čtyřmi sty lety – jen se

tomu říkalo zátiší s ovocem.

O VÝTVARNU NEVÝTVARNĚ

Lehké rozpaky zato vzbuzuje grafická podoba. Je chvályhodné, že českou redakci napadlo osvěžit knihu

o čerstvé ilustrace. Pasáž o kontras-

John Berger: Způsoby vidění

– vyšlo v nakladatelství Labyrint

v roce 2016 v překladu Andrey

Průchové. 152 stran, 269 korun.

81