ČERSTVÝ

PROUD

Elektromobily po dlouhých letech přestávají

být nepraktickým statusovým symbolem. Při

výběru příštího auta budete vážně zvažovat,

jestli má být ještě na benzin nebo naftu,

anebo už jen do zásuvky.

JAN HLAVÁČ

Levnější provoz.



Kromě samotného pohonu

vychází příznivěji i údržba,

rekuperace energie při zpomalování šetří brzdy.

Potenciálně levnější výroba.



Elektromobily jsou konstrukčně jednodušší. Díky vysokému kroutivému momentu

i v nízkých otáčkách si většina

vystačí s jediným převodem.

Svižné zrychlení.

Právě díky maximálnímu

momentu i v minimálních

otáčkách.

Emise vznikají mimo města.



Chcete jeden argument hned

na úvod? Legendární Volkswagen

Golf má svou elektrickou verzi

od roku 2014. Původně měla dojezd sto devadesát kilometrů. Nedávno přišla na trh druhá generace

s dojezdem až tři sta kilometrů.

Technologie tedy za tři roky pokročila o sto deset kilometrů na (papírovém) dojezdu. Cena přitom

zůstává stejná: 960 tisíc korun.

Elektromobily se zatím nekupují

právě kvůli tomu, že ujedou málo

a stojí moc. Třetí častou výtkou je

řídká síť dobíjecích stanic. Kdo by

chtěl drahé auto, které nedojede

ani z Prahy do Brna a na jehož

nabití se navíc musí čekat minimálně půl hodiny? Tak zní klasický

šťouch vůči elektromobilitě.

Automobilky pracují na tom, aby se

tomu všemu mohly brzy vysmát.

Nemají na vybranou. Do výroby

vozů s nízkými emisemi je tlačí například regulace Evropské

unie nebo nařízení čínské vlády.

Už v roce 2025 má být například

podle odhadů mladoboleslavské

Škody každé čtvrté nové auto

v Evropě elektromobil. Nemusíme hned hledět do budoucnosti,

stačí se podívat na sever: Norsko je

na této úrovni díky státní podpoře

už dnes.

ŠKODA 1000 MW

Koncerny se elektromobily už

vyrábět naučily, boj se teď vede

o jejich zdokonalení. V roce

2020 se má první auto na elektrický pohon objevit i v nabídce

Škodovky, jedné z posledních

větších automobilek světa, která

auta na elektřinu neprodává. Její

vůz, jehož prototyp pod názvem

Zatím nízký dojezd.



Ten většinu elektromobilů

odsuzuje k popojíždění

po městě a okolí.

Zatím dlouhé dobíjení.



Půl hodiny u rychlonabíjecí

stanice, přes noc doma.

Zatím vysoká pořizovací



cena.

S

 tále nejsou stoprocentně

ekologické. Fosilní paliva

tvoří víc než polovinu českého energetického mixu. Malý

dojezd a zelená pověst elektromobilů je navíc předurčují

k individuální automobilové

dopravě po městech. Ta by

byla ekologicky problematická

i s dokonale čistým pohonem,

vyžaduje dopravní stavby

a přispívá k šíření sídelní kaše

do krajiny.

25