ČERSTVÝ
PROUD
Elektromobily po dlouhých letech přestávají
být nepraktickým statusovým symbolem. Při
výběru příštího auta budete vážně zvažovat,
jestli má být ještě na benzin nebo naftu,
anebo už jen do zásuvky.
JAN HLAVÁČ
Levnější provoz.
Kromě samotného pohonu
vychází příznivěji i údržba,
rekuperace energie při zpomalování šetří brzdy.
Potenciálně levnější výroba.
Elektromobily jsou konstrukčně jednodušší. Díky vysokému kroutivému momentu
i v nízkých otáčkách si většina
vystačí s jediným převodem.
Svižné zrychlení.
Právě díky maximálnímu
momentu i v minimálních
otáčkách.
Emise vznikají mimo města.
Chcete jeden argument hned
na úvod? Legendární Volkswagen
Golf má svou elektrickou verzi
od roku 2014. Původně měla dojezd sto devadesát kilometrů. Nedávno přišla na trh druhá generace
s dojezdem až tři sta kilometrů.
Technologie tedy za tři roky pokročila o sto deset kilometrů na (papírovém) dojezdu. Cena přitom
zůstává stejná: 960 tisíc korun.
Elektromobily se zatím nekupují
právě kvůli tomu, že ujedou málo
a stojí moc. Třetí častou výtkou je
řídká síť dobíjecích stanic. Kdo by
chtěl drahé auto, které nedojede
ani z Prahy do Brna a na jehož
nabití se navíc musí čekat minimálně půl hodiny? Tak zní klasický
šťouch vůči elektromobilitě.
Automobilky pracují na tom, aby se
tomu všemu mohly brzy vysmát.
Nemají na vybranou. Do výroby
vozů s nízkými emisemi je tlačí například regulace Evropské
unie nebo nařízení čínské vlády.
Už v roce 2025 má být například
podle odhadů mladoboleslavské
Škody každé čtvrté nové auto
v Evropě elektromobil. Nemusíme hned hledět do budoucnosti,
stačí se podívat na sever: Norsko je
na této úrovni díky státní podpoře
už dnes.
ŠKODA 1000 MW
Koncerny se elektromobily už
vyrábět naučily, boj se teď vede
o jejich zdokonalení. V roce
2020 se má první auto na elektrický pohon objevit i v nabídce
Škodovky, jedné z posledních
větších automobilek světa, která
auta na elektřinu neprodává. Její
vůz, jehož prototyp pod názvem
Zatím nízký dojezd.
Ten většinu elektromobilů
odsuzuje k popojíždění
po městě a okolí.
Zatím dlouhé dobíjení.
Půl hodiny u rychlonabíjecí
stanice, přes noc doma.
Zatím vysoká pořizovací
cena.
S
tále nejsou stoprocentně
ekologické. Fosilní paliva
tvoří víc než polovinu českého energetického mixu. Malý
dojezd a zelená pověst elektromobilů je navíc předurčují
k individuální automobilové
dopravě po městech. Ta by
byla ekologicky problematická
i s dokonale čistým pohonem,
vyžaduje dopravní stavby
a přispívá k šíření sídelní kaše
do krajiny.
25