korun. Elektromobil se z ní nabije
přes noc.
Síť elektrostanic se už letos rozroste o desítky nových míst. Jen ČEZ
plánuje do roku 2018 otevřít dvaačtyřicet nových rychlonabíjecích
stanic, které vybuduje převážně
z unijních dotací; skupina samotná
zaplatí patnáct procent z celkové
výše nákladů. Ty se podle Chmelíka pohybují mezi milionem až
jedním a půl za stanici. Právě
dostupnější nabíjení se má stát jedním z důvodů, proč si elektromobily bude kupovat stále víc lidí. Tím
druhým je nízká cena za samotný
provoz. „Elektřina na kilometr
vyjde průměrně zhruba na čtyřicet haléřů. Často je to méně nebo
zdarma, výjimečně se platí více,
hlavně za rychlonabíjení,“ říká
Marušinec. U benzinového motoru
s průměrnou spotřebou kolem šesti
litrů je to víc než čtyřnásobek.
DOTAČNÍ PARADOX
Podle Marušince majitel elektromobilu kromě pohonných hmot
výrazně ušetří i na servisu motoru,
který je v elektromobilech výrazně
jednodušší, nebo brzd, které elektromobily využívají jen výjimečně.
Vozy totiž brzdí hlavně rekuperací,
která vrací energii zpět do baterie.
Při ujetí zhruba dvou set padesáti
tisíc kilometrů se podle Marušincových výpočtů náklady na běžný
automobil a elektromobil vyrovnávají, a to i při současných vysokých
cenách aut na elektřinu.
Běžný český řidič má ale v průměru nájezd mezi deseti až dvaceti
tisíci kilometry ročně. S tím návratnost investice začíná až kolem
patnáctého roku provozu, což je
zhruba na hranici životnosti auta.
Současné elektromobily se tedy
vyplatí jen málokomu a jsou zatím
spíš pro fandy nových technologií.
Marušinec předpokládá, že se
bilance už brzy výrazně zlepší
ve prospěch elektromobilů. „Cena
baterií klesá a zbytek elektromobilu se dá vyrobit jednodušeji a levněji než spalovací vozidlo. Proto
budou elektromobily brzy výhodnější i pro počáteční nákup. Dnes
je prodejní cena vyšší jen proto, že
ve většině civilizovaných zemí jsou
elektromobily dotované a poptávka
převyšuje kapacity výrobců,“ říká.
Na druhou stranu je třeba dodat,
že až budou elektromobily dostupnější, může zdražit jejich provoz.
Cena elektřiny se teď pohybuje
na historických minimech a její
distributoři ji na nabíjecích stanicích zatím dotují. „Zpoplatnění
veřejného dobíjení je spíše symbolické,“ říká za ČEZ Tomáš Chmelík.
Každopádně ale platí, že budoucnost elektromobilů vypadá slibně.
Automobilky je po letech začínají
brát vážně, prakticky všechny
připravují elektromobily s podstatně delším dojezdem a nižšími
cenami. Až si budete za pár let
kupovat nové auto, budete koukat
i po nich. Že by ale elektromobily
bleskově daly zapomenout na klasická čoudivá auta, to ještě nečekejte. „Budoucnost je elektřina.
Nicméně klasické pohony budou
v příštích dvou dekádách stále hrát
klíčovou roli,“ řekl při představení
ambiciózních plánů Volkswagenu s elektromobily šéf koncernu
Matthias Müller. A šéf největší
automobilky světa by o tom měl
něco vědět.
DOTACE
NA NÁKUP
I LEVNĚJŠÍ
PARKOVÁNÍ
Evropská unie tlačí automobilky
do výroby elektromobilů třeba
prostřednictvím emisních limitů
pro nové modely. Protože se
vztahují na průměrné hodnoty
z celkové produkce značky,
můžou si automobilky výrobou
elektromobilů výrazně ulevit.
Unie elektromobilitu podporuje
také dotacemi. Za ty se stavějí
nabíjecí stanice, ale jdou i přímo
na nákup elektromobilů. V Česku můžou podnikatelé žádat
o evropské peníze na elektromobil Ministerstvo průmyslu
a obchodu a během roku nebo
dvou by nárok na dotace mohly
získat i domácnosti.
Jednotlivé unijní státy dále podporují auta na elektřinu třeba
slevami na silničních daních či
mýtech. Některá evropská města pak elektromobilům výrazně
zlevňují či úplně odpouštějí poplatek za parkování. Například
v Praze může rezident s elektromobilem v modrých zónách
parkovat za pouhých sto korun
ročně, zatímco cena pro auto
na fosilní pohon je dvanáctkrát
vyšší.
29