korun. Elektromobil se z ní nabije

přes noc.

Síť elektrostanic se už letos rozroste o desítky nových míst. Jen ČEZ

plánuje do roku 2018 otevřít dvaačtyřicet nových rychlonabíjecích

stanic, které vybuduje převážně

z unijních dotací; skupina samotná

zaplatí patnáct procent z celkové

výše nákladů. Ty se podle Chmelíka pohybují mezi milionem až

jedním a půl za stanici. Právě

dostupnější nabíjení se má stát jedním z důvodů, proč si elektromobily bude kupovat stále víc lidí. Tím

druhým je nízká cena za samotný

provoz. „Elektřina na kilometr

vyjde průměrně zhruba na čtyřicet haléřů. Často je to méně nebo

zdarma, výjimečně se platí více,

hlavně za rychlonabíjení,“ říká

Marušinec. U benzinového motoru

s průměrnou spotřebou kolem šesti

litrů je to víc než čtyřnásobek.

DOTAČNÍ PARADOX

Podle Marušince majitel elektromobilu kromě pohonných hmot

výrazně ušetří i na servisu motoru,

který je v elektromobilech výrazně

jednodušší, nebo brzd, které elektromobily využívají jen výjimečně.

Vozy totiž brzdí hlavně rekuperací,

která vrací energii zpět do baterie.

Při ujetí zhruba dvou set padesáti

tisíc kilometrů se podle Marušincových výpočtů náklady na běžný

automobil a elektromobil vyrovnávají, a to i při současných vysokých

cenách aut na elektřinu.

Běžný český řidič má ale v průměru nájezd mezi deseti až dvaceti

tisíci kilometry ročně. S tím návratnost investice začíná až kolem

patnáctého roku provozu, což je

zhruba na hranici životnosti auta.

Současné elektromobily se tedy

vyplatí jen málokomu a jsou zatím

spíš pro fandy nových technologií.

Marušinec předpokládá, že se

bilance už brzy výrazně zlepší

ve prospěch elektromobilů. „Cena

baterií klesá a zbytek elektromobilu se dá vyrobit jednodušeji a levněji než spalovací vozidlo. Proto

budou elektromobily brzy výhodnější i pro počáteční nákup. Dnes

je prodejní cena vyšší jen proto, že

ve většině civilizovaných zemí jsou

elektromobily dotované a poptávka

převyšuje kapacity výrobců,“ říká.

Na druhou stranu je třeba dodat,

že až budou elektromobily dostupnější, může zdražit jejich provoz.

Cena elektřiny se teď pohybuje

na historických minimech a její

distributoři ji na nabíjecích stanicích zatím dotují. „Zpoplatnění

veřejného dobíjení je spíše symbolické,“ říká za ČEZ Tomáš Chmelík.

Každopádně ale platí, že budoucnost elektromobilů vypadá slibně.

Automobilky je po letech začínají

brát vážně, prakticky všechny

připravují elektromobily s podstatně delším dojezdem a nižšími

cenami. Až si budete za pár let

kupovat nové auto, budete koukat

i po nich. Že by ale elektromobily

bleskově daly zapomenout na klasická čoudivá auta, to ještě nečekejte. „Budoucnost je elektřina.

Nicméně klasické pohony budou

v příštích dvou dekádách stále hrát

klíčovou roli,“ řekl při představení

ambiciózních plánů Volkswagenu s elektromobily šéf koncernu

Matthias Müller. A šéf největší

automobilky světa by o tom měl

něco vědět.

DOTACE

NA NÁKUP

I LEVNĚJŠÍ

PARKOVÁNÍ

Evropská unie tlačí automobilky

do výroby elektromobilů třeba

prostřednictvím emisních limitů

pro nové modely. Protože se

vztahují na průměrné hodnoty

z celkové produkce značky,

můžou si automobilky výrobou

elektromobilů výrazně ulevit.

Unie elektromobilitu podporuje

také dotacemi. Za ty se stavějí

nabíjecí stanice, ale jdou i přímo

na nákup elektromobilů. V Česku můžou podnikatelé žádat

o evropské peníze na elektromobil Ministerstvo průmyslu

a obchodu a během roku nebo

dvou by nárok na dotace mohly

získat i domácnosti.

Jednotlivé unijní státy dále podporují auta na elektřinu třeba

slevami na silničních daních či

mýtech. Některá evropská města pak elektromobilům výrazně

zlevňují či úplně odpouštějí poplatek za parkování. Například

v Praze může rezident s elektromobilem v modrých zónách

parkovat za pouhých sto korun

ročně, zatímco cena pro auto

na fosilní pohon je dvanáctkrát

vyšší.

29