DAN ŤOK

ministr dopravy (nestraník za ANO)

PETR MACH

europoslanec, předseda Svobodných

JAN ŠŤOVÍČEK

prezident Autoklubu ČR

Jsem zastánce nízkoemisních zón.

Bezesporu můžou přispívat k lepší

kvalitě života zejména v našich

větších městech – a města mají

možnost je daleko více využívat.

Nepředpokládám ale, že by občany mohly k nákupu šetrných aut

motivovat nějaké dotace. Buďme

realisté: cena elektromobilů by musela být méně než poloviční. Pokud

dnes takové vozidlo seženete okolo

milionu korun, žádná dotace nebo

bonus jeho cenu na přijatelnou

úroveň nesníží. Trend v západní

Evropě je jasný: podpora nízkoemisních vozidel a obecně vozidel

na alternativní pohon. O tom všem

se určitě můžeme bavit a já jsem

rozhodně pro, ale nejdříve musíme

výrobce takových vozidel motivovat

k tomu, aby snížili jejich cenu.

Ještě letos bychom měli dokončit

analýzu zpoplatnění vozidel v České republice ve vztahu k externalitám v dopravě. Jedná se ale

o složité téma, které se bude řešit

nejen v příštím volebním období,

ale bez pochyb ještě celou řadu

dalších let.

Nikdo nemá právo přespříliš kouřit

lidem z výfuku pod nos, to je jasné. Od toho ovšem máme povinné

celostátní kontroly emisí na STK.

Vozový park aut v České republice je dnes naštěstí modernější:

naše silnice už nebrázdí trabanty,

a proto potřeba omezovat vjezd aut

s horšími emisemi do měst není

tak naléhavá.

Obávám se, že když budou obce

stanovovat svoje vlastní emisní

podmínky pro vjezd do určitých

zón, bude to pro řidiče nepřehledný

a pro obce obtížně vymahatelný

systém. Jako praktičtější řešení

se mi jeví třeba dočasné povolení

vjezdu bez dálniční známky na obchvaty měst nebo dočasné poskytnutí MHD zdarma během smogové

situace. Kvalitu vzduchu ve městech také vylepší, když budou

města sama investovat do silničních

obchvatů a do moderních vozů

městské dopravy.

Náhled na nízkoemisní zóny v zahraničí je zatím neujasněný. Řešením zejména pro česká města není

ani tak vyhlašování nízkoemisních

zón, které jen změní skladbu

vozidel zajíždějících do center, ale

dostavba obchvatů. Města a vesnice

naší země trpí tím, že se v minulosti

při stavbě silnic využívaly historické

cesty, často protínající náves či náměstí. Silnice se pak jen udržovaly,

rozšiřovaly, ale nepřekládaly mimo

silně urbanizovaná centra.

Co se týče zákazu vjezdu starších

vozů do center měst a obcí, to by

mohl být v Česku problém. Průměrné stáří osobních aut je tu přes

čtrnáct let a spíš roste. Zejména

v ekonomicky slabších regionech by

omezený vjezd do center vytěsnil

vlastní obyvatele měst, zatímco

ekonomicky silnější vrstvu osob

s novějšími auty by nijak nelimitoval.

31