DAN ŤOK
ministr dopravy (nestraník za ANO)
PETR MACH
europoslanec, předseda Svobodných
JAN ŠŤOVÍČEK
prezident Autoklubu ČR
Jsem zastánce nízkoemisních zón.
Bezesporu můžou přispívat k lepší
kvalitě života zejména v našich
větších městech – a města mají
možnost je daleko více využívat.
Nepředpokládám ale, že by občany mohly k nákupu šetrných aut
motivovat nějaké dotace. Buďme
realisté: cena elektromobilů by musela být méně než poloviční. Pokud
dnes takové vozidlo seženete okolo
milionu korun, žádná dotace nebo
bonus jeho cenu na přijatelnou
úroveň nesníží. Trend v západní
Evropě je jasný: podpora nízkoemisních vozidel a obecně vozidel
na alternativní pohon. O tom všem
se určitě můžeme bavit a já jsem
rozhodně pro, ale nejdříve musíme
výrobce takových vozidel motivovat
k tomu, aby snížili jejich cenu.
Ještě letos bychom měli dokončit
analýzu zpoplatnění vozidel v České republice ve vztahu k externalitám v dopravě. Jedná se ale
o složité téma, které se bude řešit
nejen v příštím volebním období,
ale bez pochyb ještě celou řadu
dalších let.
Nikdo nemá právo přespříliš kouřit
lidem z výfuku pod nos, to je jasné. Od toho ovšem máme povinné
celostátní kontroly emisí na STK.
Vozový park aut v České republice je dnes naštěstí modernější:
naše silnice už nebrázdí trabanty,
a proto potřeba omezovat vjezd aut
s horšími emisemi do měst není
tak naléhavá.
Obávám se, že když budou obce
stanovovat svoje vlastní emisní
podmínky pro vjezd do určitých
zón, bude to pro řidiče nepřehledný
a pro obce obtížně vymahatelný
systém. Jako praktičtější řešení
se mi jeví třeba dočasné povolení
vjezdu bez dálniční známky na obchvaty měst nebo dočasné poskytnutí MHD zdarma během smogové
situace. Kvalitu vzduchu ve městech také vylepší, když budou
města sama investovat do silničních
obchvatů a do moderních vozů
městské dopravy.
Náhled na nízkoemisní zóny v zahraničí je zatím neujasněný. Řešením zejména pro česká města není
ani tak vyhlašování nízkoemisních
zón, které jen změní skladbu
vozidel zajíždějících do center, ale
dostavba obchvatů. Města a vesnice
naší země trpí tím, že se v minulosti
při stavbě silnic využívaly historické
cesty, často protínající náves či náměstí. Silnice se pak jen udržovaly,
rozšiřovaly, ale nepřekládaly mimo
silně urbanizovaná centra.
Co se týče zákazu vjezdu starších
vozů do center měst a obcí, to by
mohl být v Česku problém. Průměrné stáří osobních aut je tu přes
čtrnáct let a spíš roste. Zejména
v ekonomicky slabších regionech by
omezený vjezd do center vytěsnil
vlastní obyvatele měst, zatímco
ekonomicky silnější vrstvu osob
s novějšími auty by nijak nelimitoval.
31