lesem vsazeným do futuristické
laboratoře, která díky moderním
technologiím umožnila návštěvníkům prohlédnout lesním biotopem
až k jednotlivým buňkám.
Když světová výstava skončila, moduly zase rozebrali a odvezli domů
do Vizovic, kde budou sloužit jako
Centrum modulární architektury.
„Vyrobit a postavit dům na půl roku
a pak ho hodit do šrotu nám přišlo
hloupé,“ říká Chybík.
Mezinárodní nezávislá porota
je za pavilon ocenila bronzovou
medaile i ocenění za návštěvnicky
nejvlídnější pavilon. To pro nás
bylo mnohem důležitější než plýtvání penězi na samoúčelnou architektonickou výstavu,“ vzpomíná
Michal Krištof.
Když se dočkáte takového mezinárodního úspěchu, zakázky se už
potom hrnou samy. „Byl to velký
milník, začalo se o nás pořádně
psát v médiích, vznikl okolo nás
hype a od té doby jenom stavíme
a stavíme,“ usmívá se Chybík.
Rozpracovaných mají momentálně
třicet projektů.
Okolo proto povede naučná stezka,
kterou se návštěvníci dostanou
i na střechu porostlou zelení nebo
do centrálního foyer.“
Jak by se popsali, kdyby měli jen pár
vět? „Jsme jedni z mála architektů
na světě, co staví velké domy a jsou
teprve z generace mileniálů. Máme
náskok před vrstevníky. A myslím,
že naše generace je specifická hlavně
tím, že nás nezajímá jen profit, ale
zabýváme se i společenským dopadem našich věcí. Architektura řeší
funkčnost a krásu, ale my chceme
ještě jedno: aby otevírala témata,
Dům s fasádou ze židlí: Jediná velká stálá stavba Chybíka a Krištofa v Brně je showroom nábytkářské firmy MY DVA na Vinohradech. Devíti stovkami jejich
židlí pokryli nevzhlednou fasádu devadesátkové krabice.
medailí za architekturu. Před koncem Expa vyšlo v Česku několik
kritických komentářů od místních
teoretiků architektury. Nelíbilo se
jim, že pavilon byl obyčejná bílá
bedna. Takže medaile byla pro
mladé architekty zadostiučinění.
Šlo jim o víc než o omráčení diváka
expresivní formou.
„S omezenými penězi jsme chtěli
pracovat jinak. Před pavilonem byl
například veřejný bazén, kde se
lidé ze všech koutů světa potkávali a společně odpočívali. I proto
pavilon získal kromě bronzové
MILENIÁLOVÉ S NÁSKOKEM
Do roku 2020 by třeba měla být
hotová obrovská zakázka za 470
milionů korun, o kterou se pralo
přes čtyřicet architektů z celého
světa: nové sídlo Lesů ČR v Hradci
Králové. Dřevostavba s půdorysem
stromu (někomu připomíná i ruku)
by neměla spotřebovávat téměř
žádnou energii. A má být zároveň
bránou do rozsáhlého areálu městských lesů, které místním slouží
k rekreaci. „Je to administrativní
budova, ale ze státních peněz. Chtěli jsme, aby byla veřejně přístupná.
i tabu. Nemyslím, že by to předchozí
generace dělaly tak intenzivně jako
my,“ odpoví Chybík.
Naráží třeba na Galerii odpadu, další
stavbu, která má stát do tří let. Chybík s Krištofem v Hranicích na Moravě dostali za úkol přestavit sběrný
dvůr. „Odpad je něco odpudivého,
co se spíš schovává, ale my z toho
uděláme galerii o odpadovém hospodářství, která může být unikátní
pro celou Evropu, může sem přitáhnout turisty.“ V hlavě přitom měli
takzvanou pyramidu odpadu, model, který představuje možnosti na-
63