lesem vsazeným do futuristické

laboratoře, která díky moderním

technologiím umožnila návštěvníkům prohlédnout lesním biotopem

až k jednotlivým buňkám.

Když světová výstava skončila, moduly zase rozebrali a odvezli domů

do Vizovic, kde budou sloužit jako

Centrum modulární architektury.

„Vyrobit a postavit dům na půl roku

a pak ho hodit do šrotu nám přišlo

hloupé,“ říká Chybík.

Mezinárodní nezávislá porota

je za pavilon ocenila bronzovou

medaile i ocenění za návštěvnicky

nejvlídnější pavilon. To pro nás

bylo mnohem důležitější než plýtvání penězi na samoúčelnou architektonickou výstavu,“ vzpomíná

Michal Krištof.

Když se dočkáte takového mezinárodního úspěchu, zakázky se už

potom hrnou samy. „Byl to velký

milník, začalo se o nás pořádně

psát v médiích, vznikl okolo nás

hype a od té doby jenom stavíme

a stavíme,“ usmívá se Chybík.

Rozpracovaných mají momentálně

třicet projektů.

Okolo proto povede naučná stezka,

kterou se návštěvníci dostanou

i na střechu porostlou zelení nebo

do centrálního foyer.“

Jak by se popsali, kdyby měli jen pár

vět? „Jsme jedni z mála architektů

na světě, co staví velké domy a jsou

teprve z generace mileniálů. Máme

náskok před vrstevníky. A myslím,

že naše generace je specifická hlavně

tím, že nás nezajímá jen profit, ale

zabýváme se i společenským dopadem našich věcí. Architektura řeší

funkčnost a krásu, ale my chceme

ještě jedno: aby otevírala témata,

Dům s fasádou ze židlí: Jediná velká stálá stavba Chybíka a Krištofa v Brně je showroom nábytkářské firmy MY DVA na Vinohradech. Devíti stovkami jejich

židlí pokryli nevzhlednou fasádu devadesátkové krabice.

medailí za architekturu. Před koncem Expa vyšlo v Česku několik

kritických komentářů od místních

teoretiků architektury. Nelíbilo se

jim, že pavilon byl obyčejná bílá

bedna. Takže medaile byla pro

mladé architekty zadostiučinění.

Šlo jim o víc než o omráčení diváka

expresivní formou.

„S omezenými penězi jsme chtěli

pracovat jinak. Před pavilonem byl

například veřejný bazén, kde se

lidé ze všech koutů světa potkávali a společně odpočívali. I proto

pavilon získal kromě bronzové

MILENIÁLOVÉ S NÁSKOKEM

Do roku 2020 by třeba měla být

hotová obrovská zakázka za 470

milionů korun, o kterou se pralo

přes čtyřicet architektů z celého

světa: nové sídlo Lesů ČR v Hradci

Králové. Dřevostavba s půdorysem

stromu (někomu připomíná i ruku)

by neměla spotřebovávat téměř

žádnou energii. A má být zároveň

bránou do rozsáhlého areálu městských lesů, které místním slouží

k rekreaci. „Je to administrativní

budova, ale ze státních peněz. Chtěli jsme, aby byla veřejně přístupná.

i tabu. Nemyslím, že by to předchozí

generace dělaly tak intenzivně jako

my,“ odpoví Chybík.

Naráží třeba na Galerii odpadu, další

stavbu, která má stát do tří let. Chybík s Krištofem v Hranicích na Moravě dostali za úkol přestavit sběrný

dvůr. „Odpad je něco odpudivého,

co se spíš schovává, ale my z toho

uděláme galerii o odpadovém hospodářství, která může být unikátní

pro celou Evropu, může sem přitáhnout turisty.“ V hlavě přitom měli

takzvanou pyramidu odpadu, model, který představuje možnosti na-

63