BYZNYSPLÁN
modulů, zrovna se strojili na turné,
hned je začal používat.“ Když pak
kapela dorazila do Prahy, seznámil
Jeff Antonína s Billym Corganem.
Ten se ho po koncertě zeptal, jestli
nechce přijet do Chicaga postavit mu
koncertní sestavu o desíti šuplících.
Znělo to jako splněný sen.
Jenže koncert byl chvíli před Vánocemi, pak minul leden a nic, únor
nic, březen nic. „Říkal jsem si, že
z toho nic nebude. Věděl jsem, že
na květen plánujou turné,“ vzpomíná Antonín. Až v půlce dubna se
ozval Corganův kytarový technik,
jestli domluva platí, že za čtrnáct dní
by potřebovali mít těch deset modulů v Chicagu. A zatímco v hlavě
znělo To přece nejde takhle rychle, prsty
už psaly Jasně, to dáme. „Vzal jsem si
pár dní dovolené – tehdy jsem ještě
chodil normálně do práce –, spal
jsem tři hodiny denně. Pak zbývalo
do termínu ještě asi pět dní, píšu, že
už to bude, a na to přijde odpověď:
A máš to všechno dvakrát?“ Protože
velké kapely vozí všecko dvakrát.
Když se něco pokazí, jen se přehodí
šňůra a jede se dál.
Stihnul všechno dvakrát, u toho
vyřídil víza a za pár dnů už ladil
poslední detaily s Corganem osobně.
„Protože tu muziku znám a miluju,
občas jsem navrhl nějakou změnu
oproti originálu, o které jsem si
myslel, že by se mu mohla líbit.“
Líbily se. Jen musel dát ruku na to,
že nikomu jinému už tyhle úpravy
neudělá.
Na turné pak Billy Corgan poprvé
v životě vyjíždí s koncertní sestavou,
díky které může hrát se zvukem
všech zesilovačů, které použil při
nahrávání svých hitů. Poprvé bez
kompromisů.
48
HAMMETTŮV INŽENÝR
GAS
Upravených šuplíků Antonín rozeslal za svou kariéru do světa skoro
tisíc, dočkal se i pirátského napodobovatele. „Naučil jsem se to brát
s rezervou. Jak řekl Oscar Wilde,
kopírování je přece největší forma
uznání. Navíc i ty moje moduly jsou
vlastně verzí něčeho, co jsem nevymyslel.“ Zdálo by se, že už nic moc
dalšího nemůže přijít. Přišlo.
GAS neboli gear acquisition
syndrome je choroba z povolání,
která ohrožuje zejména kytaristy.
Její podstatou je nutkavá potřeba
objednávat a zkoušet neustále
nové a nové vybavení. Postiženým
se přezdívá pedal junkie, tedy
závislák na pedálech. „Jsou lidi,
kteří hledají něco, co není, kupují,
prodávají, prodělávají, jsou
z toho nešťastní. Někdy si tím
i kompenzují nedostatek něčeho
jiného,“ říká Antonín. Takovým se
radši snaží vyhnout, protože nikdy
nebudou spokojení.
Když se Kirk Hammett z Metalliky rozhodl udělat řadu nejlepších
kytarových efektů na světě, hledal
se společníkem člověka, který jim
je navrhne. Moudří už samozřejmě vědí, kde ho našli. Prozradíme,
že doporučení – protože všechno
souvisí se vším – přišlo od technika
Smashing Pumpkins. Slovo dalo
slovo a z Antonína se stal hlavní
inženýr značky KHDK.
Od prvních setkání k sériové výrobě
to ovšem trvalo dobré tři roky,
které kromě navrhování a testování
v živém provozu obnášely i hledání
spolehlivého výrobce. „Plánovali
jsme vyrábět na Tchaj-wanu, jenže
ze dvanácti prototypů, které poslali,
jich půlka měla problém. Hned jsem
psal, že takhle nemůžeme startovat
firmu. Buď to bude stoprocentní,
nebo vůbec.“ Pedály se tedy nakonec vyrábějí v Americe, jsou proti
plánu o něco dražší, ale kvalitní
a spolehlivé. Stačily už nasbírat
na dvacet ocenění. A k těm, které už
se vyrábějí, už jsou navržené a brzy
půjdou do výroby další.
Díky kontaktům Davida Karona,
společníka KHDK, s nimi své jméno
spojí playeři z kapel světových jmen
– signature pedály od KHDK budou
mít členové Slayeru, Megadeth,
Pak jsou lidé, kteří se tím baví.
A pak ti, kteří hledají zvuk ve své
hlavě. „Snažím se takovým lidem
naslouchat a nabídnout řešení:
pedál, úpravu aparátu, výběr
aparátu, nástroje nebo jejich
kombinace. Super je, když mi pak
zákazník řekne, že má konečně
vyřešeno. Takovej muzikant pak
neplýtvá energii a čas na hledání
grálu, ale hraje, tvoří, koncertuje.“
TEAM
Za úspěchem budějovického
„kluka s pájkou“ je i práce mnoha
lidí okolo. Jedním z nich je Hynek
Hyenik Stančík, který si jako
první nechal u Tonyho upravovat
Egnaterův šuplík. Dnes pro
Antonína nahrává zvukové ukázky
a videa. Dalším je Maťo Mišík, který
navrhuje design obalů, vymyslel
logo i web, edituje videa. Kytarista
Dodo Doležal testuje nové kousky.
Svou práci směňují za Tonyho
práci s pájkou. A všichni jsou
spokojení.
Anthraxu. A samozřejmě Metalliky. Až se vám jejich tóny zaříznou
na příští desce nebo koncertu do uší,
vzpomeňte si na českou stopu.