Dodnes je nejmladší laureátkou
hlavní ceny Magnesia Litera za knihu roku, kterou před osmi lety
získala za sbírku povídek Zmizet.
Bylo jí teprve sedmadvacet, ale už
si našla téma i styl, kterých se od té
doby drží. Ve svižných dialozích
a podobně hutných vnitřních monolozích líčí mikrosvěty rozbitých
nebo pomalu praskajících rodin.
Často je pozoruje očima jejich nejmladších členů, na hranici dětství
a puberty.
Právě tak funguje i její poslední
důmyslně propojená dvojkniha.
Román s ironickým názvem Nejlepší
pro všechny začíná okamžikem, kdy
si svobodná pražská herečka Hana
přestane vědět rady s desetiletým
sígrem Viktorem a odlifruje ho
k babičce na vesnici. Do tohoto
vyhnanství Soukupová zasadila dětskou detektivku Kdo zabil Snížka? se
stejnými postavami. Knihy, které se
dají číst zároveň i zvlášť, vyšly před
Vánoci. Od té doby se jich prodalo
celkem 16 tisíc výtisků.
Posledního května má premiéru
film Na krátko podle stejnojmenné
povídky ze sbírky Zmizet. Do scénáře ji autorka přepsala sama, jako
scenáristka je podepsaná i pod
seriály Comeback nebo Kosmo. Roky
dělá dramaturgyni Ulice.
Když jsem ji prosil o rozhovor, navrhla, že se potkáme na Letné v baru
Cobra. Z její zprávy bylo poznat vypravěčku: „Je to takový legendární
strašný hipsterský podnik, ale je to
hned u Strossmayerova náměstí, což
je hned u Vltavský, což je dobrý při
příjezdu do Prahy vlakem.“
Tohle místo mě překvapilo.
Vždycky jste o sobě říkala, že
pracujete v nonstopu…
Jenže ten zavřeli.
Proč?
Asi proto, že tady na Sedmičce zakázali herny a tenhle byl s hernou.
Z herny rovnou do nejvíc posh
baru na Letné.
Je to tady strašný. Já vím. Ale
jednou za týden mám sraz s lektorem angličtiny a neznám v okolí
jiný podnik, kam by šlo přijít v osm
třicet.
Jak se vlastně dokážete venku
soustředit na práci?
Líp než doma, kde pak začnu
uklízet nebo vařit nebo se nějak
sama od práce přesouvat k jiným
činnostem. A zvuky mě spíš neruší,
pokud to není řvoucí dítě nebo parta opilců. V tom nonstopu naštěstí
dopoledne nebývalo moc lidí, třeba
jen nějaký starý pán na pivku…
Vadilo by mi samozřejmě, kdyby
mě někdo kontaktoval, ale nikdo
si mě tam nevšímal. Taky to bylo
za časů, kdy se mohlo kouřit uvnitř,
a tam se dalo kouřit, to jsem dost
oblibovala.
Vám ty zákazy automatů a kouření obrátily svět vzhůru nohama.
Přesně! Prostě tragédie.
Letná je specifická vysokou koncentrací známých spisovatelů:
David Zábranský, Radka Třeštíková… Potkáváte se tady nějak?
Ne. Ani profesně, ani kamarádsky
se s žádnýma těmahle lidma stýkat
nechci. Pro mě byla ta vysoká
koncentrace „cool mladých lidí“
jedním z důvodů, proč jsem tu už
bydlet nechtěla. Nedávno jsme se
přestěhovali do Kbel. Pořád trvám
na tom, že je Letná díky tomu
umístění mezi parky nejkrásnější
čtvrť v Praze. Ale ty lidi tady, podniky, co tu vznikají…
Tak radši ke knihám. Když jsem
si ty vaše teď znovu prolít, trklo
mě pár věcí, kterých jsem si při
postupném čtení nevšiml. Víte, že
vám hrozně často umírají babičky
a lidi se rakví na motorkách?
Vím! Když jsem byla mladší,
hrozně jsem nadužívala násilné
smrti a nehody. Asi jsem ty situace
nedokázala vyřešit jinak. A to
s těmi babičkami, to mi taky došlo
až nedávno.
Řešíte je až při psaní, nebo to
vymýšlíte dopředu?
Čím podrobněji to vymyslím dopředu, tím líp se to pak píše. Ale
někdy to přesto vede trochu jinam.
Když jsem začínala psát Nejlepší pro
všechny, tak jsem vůbec nevěděla,
že to nakonec vyjde tak, že každá
postava bude mít svoji část knihy –
začátek je spíš o Viktorovi, prostředek o matce a konec nejvíc o babičce. Vlastně jsem si toho ani sama
nevšimla, někdo mi to řekl.
Bylo hodně těžké zasadit do jedné
vesnice dva propletené příběhy,
jeden pro dospělé, druhý pro děti?
Nebylo to o moc těžší, před tím
jsem psala Pod sněhem a Bertík
a čmuchadlo taky současně… Ale ne,
vlastně kecám. Bylo to horší. Bylo
to hrozný.
Představuju si, že se člověk musí
co chvíli koukat do druhého rukopisu, jestli všechno sedí.
45