ANALÝZA @JiriHovorka

JAKO ŠROUBY

z ciziny je nákladný a administrativně náročný. Realita je taková, že

kdo chce pracovat, pracuje,“ říká

Miroslav Diro, mluvčí Hospodářské

komory.

80

70

60

Podíl na populaci od 16 do 64 let v procentech.

Roční průměry, u roku 2018 první čtvrtletí. Zdroj: ČSÚ

50

40

30

20

10

0

1993

2017

Pracovní síla (%)

Zaměstnaní (%)

Úřadu práce ČR Kateřiny Beránkové jsou totiž mezi nezaměstnanými

nejčastěji lidé s nízkou kvalifikací.

Proč tedy firmy nedokážou využít

víc lidí z pracovních úřadů, kde

je evidováno 230 tisíc nezaměstnaných? Ekonomové často mluví

o tom, že kdo chce pracovat, už

práci má a že na úřadech práce

zůstávají lidé, kteří jsou prostě nezaměstnatelní.

Podle další ze statistik Úřadu práce

je třetina nezaměstnaných bez práce déle než rok. O těch se dá v době

přebytku volných míst s jistotou

říct, že vypadli z pracovního trhu.

Třeba proto, že mají neřešitelné

problémy s dluhy a nastoupit oficiálně do práce pro ně nedává smysl, protože všechno, co by vydělali,

by stejně odevzdali věřitelům.

PŘIDEJTE

Zbytek lidí na úřadech práce je ale

firmám teoreticky k dispozici hned.

Podle odborů jde o víc než sto tisíc

lidí. Odboráři mají jasno, v čem dělají firmy chybu, když se jim nedaří

38

Nezaměstnaní (%)

lidi nabrat: „U nabídek směšných

mezd za dvousměnný či třísměnný

provoz, které se v inzerátech úřadů

práce objevují, se o motivaci k práci

hovořit moc nedá,“ říká Josef Středula, šéf Českomoravské konfederace odborových svazů. Podle něj je

recept pro firmy jednoduchý: měly

by zvýšit mzdy, pak by nemusely

spoléhat na zahraniční pracovníky.

Pro představu: podle statistiky

ministerstva práce firmy nejčastěji

hledají montážní dělníky. Takových pozic je volných přes třicet

tisíc. Firmy na ně nabízejí nástupní

minimální mzdu v průměru kolem

16 340 korun hrubého. Řidičům

nákladních aut, autobusů či tramvají slibují téměř 24 tisíc, naopak

uklízečům jen lehce přes 13 tisíc.

NEPŘIDÁME

Že by byly na vině nízké mzdy,

firmy nesouhlasí. Dělníky nebo

třeba řidiče podle nich v Česku

teď prostě sehnat nejde. „Zaměstnavatelé by nejraději zaměstnali

Čechy, protože dovoz pracovní síly

Problém je podle něj třeba v tom,

že víc než třetina lidí v evidencích

úřadů práce jsou lidé nad padesát

let; v květnu jich bylo 37,7 procenta. Tito lidé spolu s Ukrajinci podle

Dira momentálně zachraňují české

firmy ještě před většími problémy.

„Zaměstnávat tuto skupinu lidí

ale často znamená řešit zdravotní

omezení, fyzicky náročnou práci již

nemusejí zvládnout,“ dodává.

Další svízel podle něj je, že se nabídka s poptávkou často nepotkává

ve stejném místě. Češi jsou jen

málo ochotní se za prací stěhovat.

„Proto se třeba českobudějovická

firma marně snaží obsadit pozici,

pro kterou je na českém trhu práce

vhodný uchazeč. Ten se ale usadil

v Ostravě a přestěhovat se nemůže

například proto, že manželka tam

má dobře placené zaměstnání a je

v práci spokojená,“ říká Diro.

RADŠI STROJE

Ekonomové se při hodnocení

současné situace staví spíš na stranu firem. „Za stavu téměř plné

zaměstnanosti je dovoz pracovních

sil ze zahraničí zřejmě jediným prostředkem pro uspokojení poptávky

podniků po další pracovní síle,“

říká Pavel Sobíšek, hlavní ekonom

UniCredit Bank. „Míra nezaměstnanosti je hluboko pod běžnou, udržitelnou úrovní a zkrátka není kde

brát,“ přidává se Milan Frydrych,

ekonom Raiffeisenbank.

Sobíšek ale zároveň upozorňuje

na to, že dovozem pracovních sil