o trestu smrti. S tím se ztotožnit
neumím. Řada lidí s kreativním
a otevřeným pohledem na svět má
problém sjednotit se s ideologií politických stran a směrů. Ti mají role
mimo politiku.
V psychologické literatuře je
teď populární dělení lidí na lišky, které vědí spoustu různých
malých věcí, a na ježky, s jednou
velkou utkvělou myšlenkou. Vy
jste tedy…
Jednoznačně liška! K chybám
systému, o kterých jsme mluvili,
dochází často proto, že jsou někteří právníci zahloubaní specialisté
ctící právní čistotu – ježci, dokonalí ve své úzké vymezené oblasti,
kteří mají problém vidět okolí.
Ten střet mezi různými myšlenkovými systémy mi na vás přijde
zajímavý. Ví se o vás, že si u případů analyticky sepisujete tři pro
a tři proti. Ale když jsem se ptal
vašich studentů na to, o čem moc
nemluvíte v rozhovorech, prozradili mi, že děláte tchaj-ťi.
Teď jsem to hrozně zanedbávala.
Víc se věnuju józe. Ale tchaj-ťi mi
hodně pomohlo.
V čem? Cvičím jen kliky, a tak si
ten přesah nedovedu představit.
V jedné škole jsem musela dělat
i kliky, protože bez těch bojové
tchaj-ťi nezvládnete. Ale už jen takové to cvičení v parcích vám udělá
pořádek v hlavě i v těle. Je tam
NENÍ NA MÍSTĚ SE OBĚTOVAT
A TRPĚT U TOHO. JE MOŽNÉ DĚLAT
UŽITEČNÉ VĚCI A SOUČASNĚ POCIŤOVAT
OSOBNÍ SPOKOJENOST.
Není to jen problém práva, ale
i medicíny: léčíme jednu část těla,
ale zapomínáme na zbytek těla
i na duši.
Je prima být liškou, ale taky si
musíte být vědom deficitů, které to
přináší. Když po mně někdo chce
stanovisko, potřebuju hodně času,
abych nezvolila první, intuitivní
odpověď, která kvůli složitosti
světa nemusí být správná. Jako
liška se musíte kamarádit s řadou
ježků, abyste při tom přeskakování
neudělali chybu.
hodně rovnovážných pozic a vy
se musíte soustředit na tady a teď,
protože jinak rovnováhu neudržíte.
To je velmi důležitá věc, na kterou
zapomínáme: plně se soustředit
na okamžik, ve kterém jsme,
na úkol, který před námi stojí.
Druhá věc: cílem šťastného života je
pomáhat cítícím bytostem. Vlastně
to není altruismus, ale nejdůležitější zásada pro vlastní spokojenost.
A nakonec mě tchaj-ťi naučilo mít
pochopení pro ostatní a nehodnotit
je. Nejste v nich a nevíte, co je vede
k tomu, že dělají, co dělají. Morální
hodnocení ostatních nás zatěžuje,
zdržuje a k ničemu nám to není.
Když přemýšlíme o morálce, měli
bychom přemýšlet asi jen sami
o sobě.
Když už byla řeč o životu jako
službě – co byste poradila mladým lidem, kteří se chtějí stát tou
příslovečnou pozitivní změnou
ve světě?
Napadají mě dvě pravidla. První:
šťastný svět můžou udělat jen šťastní lidé. Není na místě se obětovat
a trpět u toho, je možné dělat
užitečné věci a současně pociťovat
osobní spokojenost. A druhé: mysli
globálně, jednej lokálně. Často lze
udělat něco užitečného v nejbližším okolí, jen to nepřehlédnout.
Nemůžete být skvělý altruista, když
nechodíte každý týden za svou babičkou. Moje nejmilejší spirituální
pravidlo je buddhistické, ale najdete
ho ve všech náboženstvích: Cítících
bytostí je nespočet, slibujeme je všechny
zachránit. To je ideál lidskosti.
KATEŘINA
ŠIMÁČKOVÁ
Narodila se v roce 1966 v Brně, kde
také vystudovala právnickou fakultu. V roce 2007 na ní získala doktorát a dodnes působí jako odborná
asistentka. Od roku 1994 byla advokátkou, do justice přešla v roce
2009 na místo soudkyně Nejvyššího správního soudu. Ústavní
soudkyní ji Miloš Zeman jmenoval
7. srpna 2013.
45