POPKULTURA @TanaZabloudil
FILMY, KTERÉ
PŘEDPOVĚDĚLY
DNEŠEK
Atmosféru světa po uprchlické krizi, zvolení Trumpa
a skandály Facebooku překvapivě vystihují patnáct
i víc let staré filmy. Proč v kinech už dvě dekády
sledujeme frustrované hrdiny v temných
dystopických vizích?
TÁŇA ZABLOUDILOVÁ
Železniční nádraží kdesi ve staré Anglii. Ulice jsou rozdělené
na koridory hlídané těžkooděnci.
Volně projít můžou jen občané,
skupiny uprchlíků staví policie
do řad. Za jedním z plotů si starší
dáma německy stěžuje na to, že
svůj koridor sdílí „s černými“. Mezi
nimi se proplétá Clive Owen v roli
opilého nihilistického úředníka.
Kasovní propadák z roku 2006
nazvaný Potomci lidí pak přepíná
z nervózní atmosféry končícího
světa, umocněné dokumentárním
stylem snímání, do bezpečí jednoho
66
z posledních svobodných domů,
schovaných hluboko v lese…
Genialita některých filmů se vysvětluje těžko. Při sledování dystopie
mexického režiséra Alfonsa Cuaróna se nejde zbavit dojmu, že
spolu s hlavním hrdinou procházíte
ulicemi, kterými jste už někdy prošli
– ve špatných snech. Díky kameře
těkavě následující Owena ulicemi
vyplněnými chaosem a detailnímu
designu scén (sám režisér bejzbolkou
„upravoval“ auta, která mu přišla
příliš hezká) se Cuarónovi podařilo
zachytit obraz světa, který už dlouho
a pomalu umírá. A zas tak moc se
neliší od toho dnešního. Pro spoustu
filmových fanoušků se stal příkladem
něčeho, co mohlo být přelomové,
ale svět nebyl schopný to poznat.
FUKUYAMA DOPORUČUJE
Cuarónova schopnost natáčet filmy
fungující na pocitové a až vzápětí
na intelektuální úrovni se potvrdila o sedm let později, když do kin
dorazila jeho Gravitace. Za další dva
roky jsme obrazy z Potomků lidí uvi-