POPKULTURA @TanaZabloudil

FILMY, KTERÉ

PŘEDPOVĚDĚLY

DNEŠEK

Atmosféru světa po uprchlické krizi, zvolení Trumpa

a skandály Facebooku překvapivě vystihují patnáct

i víc let staré filmy. Proč v kinech už dvě dekády

sledujeme frustrované hrdiny v temných

dystopických vizích?

TÁŇA ZABLOUDILOVÁ

Železniční nádraží kdesi ve staré Anglii. Ulice jsou rozdělené

na koridory hlídané těžkooděnci.

Volně projít můžou jen občané,

skupiny uprchlíků staví policie

do řad. Za jedním z plotů si starší

dáma německy stěžuje na to, že

svůj koridor sdílí „s černými“. Mezi

nimi se proplétá Clive Owen v roli

opilého nihilistického úředníka.

Kasovní propadák z roku 2006

nazvaný Potomci lidí pak přepíná

z nervózní atmosféry končícího

světa, umocněné dokumentárním

stylem snímání, do bezpečí jednoho

66

z posledních svobodných domů,

schovaných hluboko v lese…

Genialita některých filmů se vysvětluje těžko. Při sledování dystopie

mexického režiséra Alfonsa Cuaróna se nejde zbavit dojmu, že

spolu s hlavním hrdinou procházíte

ulicemi, kterými jste už někdy prošli

– ve špatných snech. Díky kameře

těkavě následující Owena ulicemi

vyplněnými chaosem a detailnímu

designu scén (sám režisér bejzbolkou

„upravoval“ auta, která mu přišla

příliš hezká) se Cuarónovi podařilo

zachytit obraz světa, který už dlouho

a pomalu umírá. A zas tak moc se

neliší od toho dnešního. Pro spoustu

filmových fanoušků se stal příkladem

něčeho, co mohlo být přelomové,

ale svět nebyl schopný to poznat.

FUKUYAMA DOPORUČUJE

Cuarónova schopnost natáčet filmy

fungující na pocitové a až vzápětí

na intelektuální úrovni se potvrdila o sedm let později, když do kin

dorazila jeho Gravitace. Za další dva

roky jsme obrazy z Potomků lidí uvi-