POPKULTURA @TanaZabloudil
děli naživo, když vrcholila uprchlická krize. Film sice vznikal v neurotické atmosféře po 11. září, daly se
v něm ale spatřit střípky ledasčeho,
co mělo na různých místech teprve
přijít.
Zpětně díky tomu Potomci lidí
dosáhli téměř kultovního statusu.
Začaly vznikat texty jako „Proč
Potomci lidí nikdy nebyli tak šokující
jako právě teď?“ (BBC), „Žijeme
na úsvitu doby Cuarónových Potomků lidí?“ (TribecaFilm) nebo „Proč
jsou Potomci lidí nejrelevantnějším
filmem roku 2017“ (SBS). „Apokalyptický obraz Británie, která se
rozhodla deportovat všechny nelegální uprchlíky a v podstatě ostrov
proměnila na jeden velký koncentrační tábor, by rozhodně měl
v době po brexitu a zvolení Trumpa
nutit lidi k zamyšlení,“ poznamenal
neméně kultovní politolog, autor
knihy Konec dějin a poslední člověk,
Francis Fukuyama.
STAČILO SI VŠÍMAT
Nejzajímavější na Potomcích lidí
není to, jak se Cuarónovi povedlo
„předpovědět“ pozdější stav světa,
přestože kameramanem Emmanuelem Lubezkim zachycená umírající Anglie a příběh o vykoupení
odepsaného cynika a neschopnosti
revolučních hnutí dávají i po dvanácti letech dohromady skvělou podívanou. Nejzajímavější je na celé
věci klid, se kterým Cuarón věšteckost filmu odmítá. Snímek podle
něj nezjevuje budoucnost,
ale realitu svého vzniku.
„Film nevznikl z představ co by kdyby,“ vysvětluje režisér pro americký
web Vulture. Podle něj byli ti, které
až zpětně překvapilo, co film v roce
2006 zobrazil, buď neinformovaní,
68
ta. Internační tábory a kavárenské
řetězce tu existují bok po boku.“
Podle Cuaróna je jeho film pobídkou k tomu, abychom se na postupném úpadku přestali podílet.
Přece jen jsou Potomci lidí především
příběhem cynika, který se „na stará
kolena“ nechá přesvědčit k akci.
SERIÁLOVÝ TIP:
WESTWORLD
„Lidi jsou tady svobodní, nikdo je
nesleduje, nikdo nesoudí. Alespoň
tak jim to říkáme. Je to jediné
místo na světě, kde je můžeš vidět
takové, jací jsou. Jestli v tomhle
nevidíš příležitost pro byznys, tak
nejsi byznysmen, za kterého jsem
tě měl.“
Zatímco kinematografie zvládá
hodnotit přítomnost až s odstupem, televizní seriály dnes
reagují daleko pružněji. Paranoiu
z možností firem jako Facebook
a Google tematizuje i právě
vysílaný seriál Westworld. Kdo má
trpělivost pronikat všemi jeho vrstvami, ocení mimořádně trefnou
paralelu mezi vývojem zábavního
parku osídleného roboty a dnešními technologickými giganty.
nebo vůči stavu světa cíleně ignorantští. „O všem, co film ukazuje,
se mluvilo už tehdy, jen ne v mainstreamových médiích.“
„Tahle dystopie nemá být metaforou nebo varováním, zdá se být
odhalením hlubší pravdy o současnosti,“ přizvukuje Cuarónovi Vulture a parafrázuje to, co píše ve svém
Kapitalistickém realismu publicista
a spisovatel Mark Fischer. „Románové a filmové dystopie byly kdysi
cvičeními v představivosti. Kontury
načrtnuté Potomky lidí však spíš
dokreslují nebo zdůrazňují důvěrně
známé obrysy našeho vlastního svě-
Cuarón Vulture dál prozrazuje, že
se mu scénář založený na povídce
o umírajícím lidstvu nejdřív zdál
být béčkový. Ale pak přišlo 11.
září 2001. V hlavě režiséra, z jehož
rodné země se denně nelegálně
přechází přes hranice, vznikl nápad,
který Cuarón rozepsal na ještě
doutnajícím Manhattanu. Pokračoval v Miláně, kde shromažďoval
postřehy o italských antiglobalizačních hnutích, a koncem roku
scénář dopsal v zešeřelém Londýně. Tam také padlo rozhodnutí, že
bude v každém záběru co nejvíc
vizuálních a zvukových informací
(graffiti, cedulí, útržků zpravodajství), aby postavy nemusely nic
vysvětlovat v dialozích. „Ani jeden
záběr filmu nebude bez viditelného
komentáře stavu světa,“ prohlásil
kameraman Lubezki. Právě tak se
povedlo zobrazit svět, díky kterému
jsou Potomci lidí ne věšteckým, ale
dokonale nadčasovým filmem.
BEZPEČÍ ZA SOUKROMÍ
Návrat jiného sci-fi z „nultých“ let
se zdánlivě nese v optimističtějším duchu. Spielbergův Minority
Report natočený v roce 2002 podle
povídky Philipa K. Dicka o policejních sborech schopných předpovídat zločin byl úspěšným letním
blockbusterem. Postupně se také
stal jedním z nejcitovanějších filmů
ne v publikacích o kinematografii,
ale v rubrikách o technologiích.