„Můžeš mi to prosímtě minority-reportovat na monitor?“ vybavují si se
smíchem moderátoři podcastu CNet
větu, která pronikla do běžných
konverzací. Vidět před šestnácti
lety Toma Cruise, jak pažemi rýsuje
do vzduchu povely pro počítač,
bylo cool i trochu legrační. Dnes už
žádný podobný výraz není třeba,
ovládání gesty je běžné i v českých
fotbalových studiích.
Nic futuristického už nejsou ani
všudypřítomná personalizovaná
reklama a skenery duhovky. Identitu vám z očí vyčtou na stále víc
letištích a v São Paulu umí i dveře
v metru sledovat výraz vašeho
obličeje, když si prohlížíte reklamy.
Minority Reportu se podařilo dnešní
denně používané technologie trefit
jako téměř žádnému jinému sci-fi.
„Amazon se zrovna poprvé dostal
do černých čísel, když Minority
Report předpověděl, jak bude dnešní
konzumní svět fungovat, včetně
neurózy z toho, že příslib bezpečnosti a pohodlnosti zvítězí nad právem na soukromí,“ píše The Verge.
VÝBĚR FUTURISTŮ
Není to samozřejmě náhoda. Steven
Spielberg dal dohromady think-tank
futuristů, vývojářů, urbanistů i dalších odborníků, aby během jednoho
víkendového setkání připravili
seznam nápadů, které by se mohly
v budoucnosti chytit. Sám z nich
vyřazoval ty, které mu přišly „moc
sci-fi“. Původní Dickova povídka se
popisem světa, ve kterém se děj odehrával, nezabývala, a tak bylo třeba
jej kompletně navrhnout.
„Vybírali si z hromady prapodivného
shitu,“ vzpomíná Joel Garreau, tehdy redaktor Washington Post, na ví-
kend strávený s tvůrcem virtuální reality Jaronem Lanierem nebo
autorem knihy Generace X Douglasem Couplandem. Na seznamu
nápadů byly i domestikované zebry,
oční kapky měnící barvu očí nebo
labutě vyšlechtěné s krátkými krky,
aby jich lidem nebylo líto, když je
potřebují zabít.
„Když se dneska s lidmi bavíte o Minority Report, spíš než děj filmu si
pamatují svět, ve kterém se odehrává,“ trefně shrnuje jeden z účastníků
tehdejší víkendové „konference“,
futurista Peter Schwartz. Film ale
nakonec není tak dobrý jen díky
podobnosti dnešních technologií
s těmi filmovými, ale i pro vystižení
paranoie z jejich možných důsledků.
Asi nejvíc znepokojující paralela
s filmem je policejní využití technologií. Například chicagská policie
dnes skutečně disponuje seznamem pravděpodobných pachatelů.
V Londýně používají software zvaný
PredPol, který předpovídá, kde dojde
ke zločinu. Místo tří věštců ležících
v bazénu, které ve Spielbergově
filmu využívá Cruisova PreCrime
jednotka, dnes policejní sbory v několika amerických městech používají
samoučící neuronové sítě schopné
najít spojení mezi auty, zbraněmi
a dalšími údaji z databází a vytipovávat podezřelé. Jedním z hlavních
argumentů proti nim je vrozený rasismus systému, který má daleko víc
dat z míst, kam jsou policisté zvyklí
chodit častěji. Stvrzuje tak rozdělení
na dobré a špatné čtvrti.
HLAVNĚ UTRÁCET
Cosi z Potomků lidí i Minority Reportu
se spojuje v dnes už téměř mytickém Blade Runnerovi z roku 1982.
Nostalgická atmosféra světa predá-
torských korporací, kde líp už bylo,
rezonuje od poslední finanční krize
tak výrazně, že si film loni vysloužil
pokračování.
Podobnosti najdeme ale i v dílech
z tohoto desetiletí – v Elysiu nebo
Mad Maxovi. Skrze motivy nerovného zacházení s imigranty či replikanty a společnosti nechávající se
sledovat pro potřeby firem vystihují
podobné filmy současné rozpoložení světa daleko víc než staré
Bradburyho nebo Orwellovy vize
o diktaturách, které lidem zakazují
číst. I proto nejspíš nedávný pokus
HBO o remake 451 stupňů Fahrenheita úplně zapadl.
Jak píše Neil Postman v legendárním Ubavit se k smrti: přesnější se
nakonec ukázaly být dystopie,
ve kterých lidi číst knihy ani
nenapadne. V hollywoodských
velkofilmech strach z ideologií
ustoupil strachu z trhu a z toho,
čeho je ve své neregulované podobě schopný. Co si dnes myslíte, už
je koneckonců jedno. Důležité je,
jestli můžete nakupovat.
TÁŇA
ZABLOUDILOVÁ
Editorka Radia Wave, píše o popkultuře, společnosti a tématech
spojených s rozvojem a designem
měst.
69