Její jméno žilo v každém anarchokapitalistickém stanu,
v každé libertariánské chatě, u každé vládní
budovy v ohni. Ayn Randová.
JOSEF TĚTEK
Alisa Zinověvna Rozenbaumová se
narodila v únoru 1905 v Petrohradě
do zámožné rodiny židovského lékárníka. Rozenbaumovi byli navyklí
na kuchaře, služky a chůvy, proto
na ně revoluce roku 1917 a následná vlna vyvlastňování dopadly
obzvlášť tvrdě. Otec malé Alisy byl
přesvědčeným antikomunistou
a odmítl pracovat ve znárodněné lékárně. Jeho „osobní stávka“ později
posloužila jako inspirace k motivu
dceřiny nejslavnější knihy.
V šestnácti se Alisa stala jednou
z prvních dívčích studentek Petrohradské státní univerzity. S diplomem z historie a filozofie pokračovala ve studiu na čerstvě založeném
Státním institutu pro kinematografii
v témže městě, čerstvě přejmenovaném na Leningrad. Kvůli několika
americkým filmům, které prošly
přes cenzuru, se Alisa rozhodla dostat do báječného, sluncem zalitého
světa za oceánem. Od dětství projevovala velké nadání pro vymýšlení
příběhů a v Americe by mohla udat
některý ze svých scénářů ležících
v šuplíku – a vyhnout se práci na sovětské propagandě.
Ve dvaceti přijala pozvání příbuzného ze Spojených států. Oficiálně jela
studovat americkou kinematografii,
ve skutečnosti se však nehodlala
nikdy vrátit.
Na palubě zámořského parníku de
Grasse se rozhodla vstoupit do nového světa pod novým jménem:
Ayn Rand. K novému příjmení dost
možná inspirovala začínající literátku
značka psacího stroje Remington-Rand, rodné jméno má nejspíš
původ v hebrejském slovu pro oko.
NEPŘÁTELÉ STÁTU
Zasvětili svůj život boji za svobodu. Revolucionáři, filozofové, ekonomové a podnikatelé. V seriálu
Nepřátelé státu představujeme
životní osudy a odkaz osobností,
které se nebály myšlence svobodné společnosti obětovat všechno.
Benjamin Tucker (4/2017)
Netrvalo dlouho a konala se svatba.
Krátce poté získala Ayn i americké
občanství.
Prožívala americký sen. Prodala svůj
první scénář, nakonec nezfilmovanou romanci Red Dawn (Rudý úsvit),
a napsala svou první divadelní hru,
Night of January 16th (Noc 16. ledna).
Jednalo se o inscenaci soudního
přelíčení, ve které o vině podezřelého rozhodovali sami diváci. Hra
slavila úspěch a Randová dostala
nabídku spolupracovat na jejím
uvedení na Broadwayi. V roce 1934
se s Frankem sbalili a vyrazili přes
Spojené státy do New Yorku.
Michail A. Bakunin (5/2017)
J. E. E. Dalberg-Acton (6/2017)
Randolph Bourne (1/2018)
Isabel Patersonová (2/2018)
Rose Laneová (3/2018)
Ayn Randová
Albert J. Nock (v příštím čísle)
AMERICKÝ SEN
Po krátkém pobytu u příbuzných
v Chicagu se Randová přestěhovala
do Hollywoodu. Souhrou náhod
se zde téměř okamžitě potkala se
slavným režisérem Cecilem DeMillem, který ji zaměstnal nejprve jako
herečku, později jako pomocnou
scénáristku.
Na place se seznámila s charismatickým hercem Frankem O’Connorem.
OBŽALOBA SOVĚTŮ
Při čekání na premiéru Randová
hledala vydavatele svého prvního
románu, který napsala ještě v Hollywoodu. Titul We the Living (My,
kdož žijeme) zachycuje sovětskou
revoluci pohledem mladé ženy, která si chce plnit sny a poznat velkou
lásku. V antikomunistickém díle je
už patrný typický důraz Randové
na individualismus: „Stála jsem proti
sto padesáti milionům lidí. A prohrála jsem.“
Kniha se nesetkala s úspěchem.
Američtí intelektuálové třicátých
let stále věřili v mýtus „šlechetného
experimentu“ a školili sovětskou
emigrantku, že si dění v Sovětském
svazu prostě špatně vykládá. V době
začínající velké krize a v počátcích
Rooseveltova Nového údělu byla
71