NEPŘÁTELÉ STÁTU @KryptoJoseph

novela vyvolávající antikolektivistické nálady zkrátka nepřijatelná.

sto tisíc na sebe nenechalo dlouho

čekat. Studio Warner Bros. nabídlo

Randové zfilmování. Vyjednala si

odměnu ve výši padesáti tisíc dolarů

(dnes by to odpovídalo půl milionu

až milionu) a právo napsat scénář.

A protože se mělo točit v Hollywoodu, následovalo stěhování zpátky

na západní pobřeží.

ZDROJ

Randová se nenechala odradit

a pustila se do psaní dalšího díla.

Rozhodla se, že tentokrát už nebude

odkazovat na skutečné historické

události. Svoji filozofii založenou

na individualismu, egoismu a striktní racionalitě se rozhodla představit

v sáze nadaného architekta.

Na Zdroji (Fountainhead) Randová

pracovala sedm let. Román vyšel

v roce 1943 a jeho nejslavnější částí

je dlouhá řeč hlavního hrdiny, architekta Howarda Roarka, stojícího

před soudem pro úmyslnou sabotáž

projektu veřejného bydlení. Randová v ní napadá altruismus coby

antitezi individualismu a racionality:

„Neuznávám ničí právo třebas jen

na jedinou minutu mého života. Ani

na sebemenší část mé energie. Ani

plody mé práce. A je mi jedno, kolik

je těch, co takové nároky vznáší, co

jsou zač a jak moc jsou potřební.“

Při psaní Zdroje se Randová čile radila s Isabel Patersonovou, o dvacet

let starší spisovatelkou s libertariánským zaměřením. Ta Randové zásadně pomohla s budováním premis,

na kterých vystavěla svůj filozofický

systém – objektivismus.

Randová zase Patersonovou šokovala tím, jak vysoké prodeje Zdroje

očekávala. Mluvila o minimálně

stu tisíc výtisků, zatímco samotná

Patersonová, celoživotní profesionální spisovatelka, prodávala knihy jen

po tisících.

Ze Zdroje se skutečně stal okamžitý

bestseller. Jen za první rok se prodalo padesát tisíc kusů a kýžených

72

KONEC ROMANTIČKY

AYN A FRANK

Randová byla nenapravitelná

introvertka. Pokud se zrovna

nejednalo o některé z jejích

oblíbených filozofických témat, nebyla schopná udržovat

lehkou konverzaci. Její manžel

Frank O’Connor jí ve společnosti

nenápadně podsouval lístečky

s konverzačními náměty.

Když byla ponořená do psaní, vadila jí nečekaná vyrušení. Přiměla

Franka připevnit si na botu malý

zvoneček, aby slyšela, že se blíží.

Celý život chovala kočky. Předplácela magazín Cat Fancy.

Při psaní Zdroje i Atlasovy vzpoury si pomáhala amfetaminem

Benzedrin. Psávala díky němu až

čtyřiadvacet hodin v kuse.

Aby snáz přepínala pozornost,

spojovala si jednotlivé postavy

s konkrétní hudbou. Když usedla

k psaní, pustila si desku, kterou

poslouchala posledně, a okamžitě se vrátila do stejného rozpoložení.

Frank byl po většinu života mužem v domácnosti. Pro Ayn byl

spíše emocionální podporou než

partnerem do debaty. Ve volných

chvílích se věnoval aranžování

květin, zahradničení a malování.

Ačkoli Ayn udržovala několik let

milostný poměr s o pětadvacet let mladším Nathanielem

Brandenem, s Frankem se nikdy

nerozvedla. Jejich manželství

trvalo padesát let.

Randové navzdory skvělým prodejům vadilo, že veřejnost Zdroj vnímá

převážně jako romantický příběh. Už

při svém prvním střetu s americkými

levicovými intelektuály se Randová

rozhodla stát významnou osobností

politické filozofie. Angažovala se

v prezidentské kampani republikána

Wendella Wilkieho a spolupracovala

s nově vzniklou Foundation for Economic Education Leonarda Reada.

Přesto se nemohla zbavit nálepky

spisovatelky populární beletrie. K té

přispělo i to, že během druhého

pobytu v Hollywoodu psala scénáře

k úspěšným romantickým filmům,

jako byly například Milostné dopisy

(Love Letters).

Zaměřila se tedy na nebeletristické

texty s filozofickými a etickými

tématy, ve kterých přesvědčovala,

že základem dobra je racionalita.

Nakonec se ale přece jen rozhodla

své myšlenky podat tak, jak jí to

šlo nejlíp: formou proslovů a činů

fiktivních postav. V roce 1946 začala

pracovat na svém nejslavnějším díle.

ATLASOVA VZPOURA

Ústřední motiv Atlasovy vzpoury

(Atlas Shrugged) má původ ve vzpomínce na otce, který za revoluce

odmítl pracovat ve znárodněné

lékárně. Stejně jako on jsou i hrdinové románu produktivními členy