REPORTÁŽ @LiborKrsek

Ikonický skok na Ballaugh Bridge

JAKO DROGA

Když Indiho uvidíte, chvíli nevíte,

co si o drobném pokérkovaném

týpkovi s náušnicemi myslet.

Jakmile otevře pusu, je jasno:

tenhle kluk to má v hlavě srovnané. Život vystudovaného zdravotního bratra s indonéskými předky

by vydal na pořádnou knížku;

živil se jako tanečník, grafik nebo

asistent produkce. I samotná

motorkářská linie je ale dost zajímavá. První motorku si koupil

dřív, než měl papíry. Po několika

bláznivých letech si uvědomil,

že bude lepší, když se s ní uklidí

na okruhy. Vyhrál český přebor

a vyjel i pár dobrých umístění

ve vyšších soutěžích. Když vezmeme v úvahu, že na mašinu poprvé

sedl ve dvaceti, není to špatný

výkon.

Pak mu jeho přítelkyně a úspěšná

česká závodnice Veronika Hankocyová ukázala krásu přírodních

okruhů, na kterých není místo pro

chyby – a když už se nějaká stane,

přinejlepším jsou z toho vážné úrazy. Přesto se někteří borci šourají

na startovní rošt o hůlce. Je to jako

droga.

PÁR PŘÁTEL STAČÍ MÍT

Indiho přístup k ježdění i získávání peněz je pozoruhodný. Stačilo

mu napsat na Facebook příspěvek

o trablech se sponzory a ozval

se mu Australan Daniel Metcalfe,

zaměstnanec firmy, která na silnice montuje značky a kreslí čáry.

Dlouhá léta se chtěl na Isle of Man

TT podívat, vzal si proto extra práci

jako uklízeč záchodů a za šestnáct

víkendů si vydělal na sponzoring

Indiho i výdaje spojené s cestou

a bydlením.

88

BOHÁČI A DÁRCOVÉ

ORGÁNŮ

Ostrov Man leží v Irském moři,

na půli vzdušné čáry mezi

Belfastem a Liverpoolem. Má

necelých padesát kilometrů

na délku a šestnáct na šířku.

Žije na něm osmdesát tisíc lidí.

Úředním jazykem je angličtina,

poslední rodilý mluvčí manštiny

zemřel v roce 1974.

Jde o samosprávné britské korunní závislé území, které není

součástí Spojeného království

ani Evropské unie. Formální

hlavou státu je britská královna, ale pravomoci nad téměř

všemi místními záležitostmi

má parlament Tynwald, jeden

z nejstarších na světě. První

ověřené zprávy o něm pocházejí

už z přelomu třináctého a čtrnáctého století.

Na rozdíl od našich nebo britských zákonů na Manu neplatí

mimo město rychlostní limit.

Zas tak horké to ale není: valit

extrémně rychle na úzkých

klikatých silničkách mezi zídkami

z obou stran není dvakrát chytré. Motorkáři, kteří to po vzoru

svých hrdinů zkoušejí, patří

k nejčastějším obětem dopravních nehod.

Na Manu je velmi nízké daňové

zatížení. Korporátní daň je nulová a nevybírají se ani některé

další nám známé daně.