REPORTÁŽ @LiborKrsek
Ikonický skok na Ballaugh Bridge
JAKO DROGA
Když Indiho uvidíte, chvíli nevíte,
co si o drobném pokérkovaném
týpkovi s náušnicemi myslet.
Jakmile otevře pusu, je jasno:
tenhle kluk to má v hlavě srovnané. Život vystudovaného zdravotního bratra s indonéskými předky
by vydal na pořádnou knížku;
živil se jako tanečník, grafik nebo
asistent produkce. I samotná
motorkářská linie je ale dost zajímavá. První motorku si koupil
dřív, než měl papíry. Po několika
bláznivých letech si uvědomil,
že bude lepší, když se s ní uklidí
na okruhy. Vyhrál český přebor
a vyjel i pár dobrých umístění
ve vyšších soutěžích. Když vezmeme v úvahu, že na mašinu poprvé
sedl ve dvaceti, není to špatný
výkon.
Pak mu jeho přítelkyně a úspěšná
česká závodnice Veronika Hankocyová ukázala krásu přírodních
okruhů, na kterých není místo pro
chyby – a když už se nějaká stane,
přinejlepším jsou z toho vážné úrazy. Přesto se někteří borci šourají
na startovní rošt o hůlce. Je to jako
droga.
PÁR PŘÁTEL STAČÍ MÍT
Indiho přístup k ježdění i získávání peněz je pozoruhodný. Stačilo
mu napsat na Facebook příspěvek
o trablech se sponzory a ozval
se mu Australan Daniel Metcalfe,
zaměstnanec firmy, která na silnice montuje značky a kreslí čáry.
Dlouhá léta se chtěl na Isle of Man
TT podívat, vzal si proto extra práci
jako uklízeč záchodů a za šestnáct
víkendů si vydělal na sponzoring
Indiho i výdaje spojené s cestou
a bydlením.
88
BOHÁČI A DÁRCOVÉ
ORGÁNŮ
Ostrov Man leží v Irském moři,
na půli vzdušné čáry mezi
Belfastem a Liverpoolem. Má
necelých padesát kilometrů
na délku a šestnáct na šířku.
Žije na něm osmdesát tisíc lidí.
Úředním jazykem je angličtina,
poslední rodilý mluvčí manštiny
zemřel v roce 1974.
Jde o samosprávné britské korunní závislé území, které není
součástí Spojeného království
ani Evropské unie. Formální
hlavou státu je britská královna, ale pravomoci nad téměř
všemi místními záležitostmi
má parlament Tynwald, jeden
z nejstarších na světě. První
ověřené zprávy o něm pocházejí
už z přelomu třináctého a čtrnáctého století.
Na rozdíl od našich nebo britských zákonů na Manu neplatí
mimo město rychlostní limit.
Zas tak horké to ale není: valit
extrémně rychle na úzkých
klikatých silničkách mezi zídkami
z obou stran není dvakrát chytré. Motorkáři, kteří to po vzoru
svých hrdinů zkoušejí, patří
k nejčastějším obětem dopravních nehod.
Na Manu je velmi nízké daňové
zatížení. Korporátní daň je nulová a nevybírají se ani některé
další nám známé daně.