EDITORIAL @ondrejtuma
MYSLI
ONDŘEJ TŮMA
šéfredaktor
Když jsem viděl ten nešťastný
výraz, se kterým šla na začátku září
do školy moje dvanáctiletá neteř,
okamžitě se mi vybavilo, jak jsem
se před dvěma dekádami na jejím
místě cítil já. Úplně stejně!
diplomky i nekvalitní učňovské
obory. Jak moc se ale školy věnovaly mediální a finanční gramotnosti,
diskuzím, praktickým dovednostem
a snaze rozvíjet v žácích kritické
myšlení?
Nevadilo mi, že jsou prázdniny
v tahu, na kamarády ze třídy jsem
se vždycky těšil. Ale ten svíravý
pocit v žaludku, že mě zase čeká
stresující období zkoušení před tabulí, písemek a nekonečného a bezmyšlenkovitého biflování v mnoha
pro mě nesmyslných předmětech,
zatímco na ty zajímavé už tolik času
nezbývalo, byl totálně ubíjející.
Hlavní tematický blok aktuálního
Finmagu jsme se proto rozhodli
vyhradit právě školství a vzdělávání. Máme pro vás analýzy, komentáře, polemiky a přehledové články
o nešťastných státních maturitách,
devalvaci vysokoškolských titulů,
předávání úrovně vzdělání z rodičů
na děti, ale i o nadějných projektech, které se týkají výuky.
Klidně se vsadím, že to ve škole
podobně cítili i moji rodiče a prarodiče. Za poslední čtyři generace
se toho totiž na našem školství
a hlavně na způsobu výuky zas tak
moc nezměnilo. Ve srovnání s tím,
jakým způsobem se proměnil svět
kolem nás, principy komunikace
i naše technologické možnosti, je to
až zarážející.
O tom, jak přemýšlet o světě,
o nás samotných i o práci, které
se věnujeme, jsou v podstatě i oba
rozhovory – s koučem a konzultantem Petrem Ludwigem a řezníkem
Františkem Kšánou. Jejich příběhy
můžou být dobrou inspirací.
Nadáváme na přebírání fake news,
sdílení absurdních příspěvků na sociálních sítích, velký počet exekucí, populistické politiky, opsané
A až budete své dítě příště hnát
od jeho koníčku ke šprtání jednobuněčných organizmů, makedonského zemědělství nebo umění
pravěku, zkuste se nad tím ještě
jednou zamyslet.