Když byl dnes šestadvacetiletý Kuro Takhasomi (na fotce sedí) malý, nemohl kvůli

nemocným nohám běhat

po rodném Berlíně, a tak

hrál. Hodně. A dobře. Pod

nickem KuroKy vstoupil do

historie jako první hráč,

který zvítězil v tisícovce profesionálních klání. Vyklikal si

už 93 milionů korun – víc než

kdokoliv další.

REÁLNĚ VIRTUÁLNÍ SVĚT

Sektor počítačových her představuje díl reálné ekonomiky.

Kromě toho však tvůrci her stvořili ekonomiky virtuální,

které se podobají ekonomikám reálným. Fungují třeba ve

hrách DOTA 2, EVE Online nebo World of Warcraft.

Virtuální platidlo dostávají hráči za výkony ve hře a kupují za ně zpravidla výzbroj pro své bojovníky. Ve skupinových multiplayerových hrách funguje zákon nabídky a  poptávky, ceny se mění, dokonce podléhají inflaci

a můžou se také vytvářet bubliny.

příjmů, někdy dokonce jediným. Lidé ve virtuálním světě

vyrábějí předměty, těží suroviny, kupují, prodávají, loví,

obchodují a  platí v  dolarech. Částky, kterými platí, jsou

leckdy šokující. Nejdražší objekt – virtuální pozemky na

planetě Calypso – se prodal za šest milionů dolarů!

JAK NEZEŠÍLET

Počítačové hry můžou být skvělá zábava. Jenže pozor! Dokážou člověka zruinovat obdobně jako drogy nebo alkohol. Závislost na nich („herní porucha“) byla letos Světovou zdravotnickou organizací zařazena do mezinárodní

klasifikace nemocí ICD mezi duševní choroby.

Společnosti provozující takové hry zaměstnávají špičkové

ekonomy. A ekonomové zvenčí tyto virtuální ekonomiHráč, který herní poruchou trpí, se pozná podle těchto

ky se vší vážností studují. Na Vysoké škole ekonomické

příznaků: Hra je pro něj – nebo pro ni – nejdůležitějv  Praze například vznikla bakalářská

ší činnost, pořád se jí zabývá. Na nic

práce zabývající se analýzou vlivu reáljiného nemá čas ani náladu. Nehraje

ZA ŽELEZNOU

ných směnných kurzů a směnného pojen pro zábavu, chce zapomenout na

měru fiat měny a  herních zlaťáků na

nudný reálný svět. Po delší době bez

OPONOU

cenovou hladinu ve hře World of Warhry se objevují abstinenční příznaky.

Jaroslav Švelch dokázal jako

craft.

Nervozita, podrážděnost, třes a  pocejeden z mála českých akademiní. Závislí se nedokážou kontrolovat

ků publikovat výsledky svého

bádání v prestižním nakladaa dodržet omezení herní doby.

Tvůrci většiny her se brání tomu, aby

telství MIT Press. Jeho čerstvá

se virtuální peníze měnily na reálné.

kniha Gaming the Iron Curtain

Existuje však i  hra, ve které se hraje

Pokud na sobě nic takového nepozopopisuje svéráznou herní scénu

o  skutečné peníze – Entropia Universe

rujete, můžete popadnout herní konv totalitním Československu.

od švédské společnosti MindArk. Pro

zoli nebo telefon a  pařit. Příjemnou

Recenzi najdete na Finmag.cz.

hráče není jen zábavou, ale i zdrojem

zábavu!

13