Když byl dnes šestadvacetiletý Kuro Takhasomi (na fotce sedí) malý, nemohl kvůli
nemocným nohám běhat
po rodném Berlíně, a tak
hrál. Hodně. A dobře. Pod
nickem KuroKy vstoupil do
historie jako první hráč,
který zvítězil v tisícovce profesionálních klání. Vyklikal si
už 93 milionů korun – víc než
kdokoliv další.
REÁLNĚ VIRTUÁLNÍ SVĚT
Sektor počítačových her představuje díl reálné ekonomiky.
Kromě toho však tvůrci her stvořili ekonomiky virtuální,
které se podobají ekonomikám reálným. Fungují třeba ve
hrách DOTA 2, EVE Online nebo World of Warcraft.
Virtuální platidlo dostávají hráči za výkony ve hře a kupují za ně zpravidla výzbroj pro své bojovníky. Ve skupinových multiplayerových hrách funguje zákon nabídky a poptávky, ceny se mění, dokonce podléhají inflaci
a můžou se také vytvářet bubliny.
příjmů, někdy dokonce jediným. Lidé ve virtuálním světě
vyrábějí předměty, těží suroviny, kupují, prodávají, loví,
obchodují a platí v dolarech. Částky, kterými platí, jsou
leckdy šokující. Nejdražší objekt – virtuální pozemky na
planetě Calypso – se prodal za šest milionů dolarů!
JAK NEZEŠÍLET
Počítačové hry můžou být skvělá zábava. Jenže pozor! Dokážou člověka zruinovat obdobně jako drogy nebo alkohol. Závislost na nich („herní porucha“) byla letos Světovou zdravotnickou organizací zařazena do mezinárodní
klasifikace nemocí ICD mezi duševní choroby.
Společnosti provozující takové hry zaměstnávají špičkové
ekonomy. A ekonomové zvenčí tyto virtuální ekonomiHráč, který herní poruchou trpí, se pozná podle těchto
ky se vší vážností studují. Na Vysoké škole ekonomické
příznaků: Hra je pro něj – nebo pro ni – nejdůležitějv Praze například vznikla bakalářská
ší činnost, pořád se jí zabývá. Na nic
práce zabývající se analýzou vlivu reáljiného nemá čas ani náladu. Nehraje
ZA ŽELEZNOU
ných směnných kurzů a směnného pojen pro zábavu, chce zapomenout na
měru fiat měny a herních zlaťáků na
nudný reálný svět. Po delší době bez
OPONOU
cenovou hladinu ve hře World of Warhry se objevují abstinenční příznaky.
Jaroslav Švelch dokázal jako
craft.
Nervozita, podrážděnost, třes a pocejeden z mála českých akademiní. Závislí se nedokážou kontrolovat
ků publikovat výsledky svého
bádání v prestižním nakladaa dodržet omezení herní doby.
Tvůrci většiny her se brání tomu, aby
telství MIT Press. Jeho čerstvá
se virtuální peníze měnily na reálné.
kniha Gaming the Iron Curtain
Existuje však i hra, ve které se hraje
Pokud na sobě nic takového nepozopopisuje svéráznou herní scénu
o skutečné peníze – Entropia Universe
rujete, můžete popadnout herní konv totalitním Československu.
od švédské společnosti MindArk. Pro
zoli nebo telefon a pařit. Příjemnou
Recenzi najdete na Finmag.cz.
hráče není jen zábavou, ale i zdrojem
zábavu!
13