Co je tedy baví?

Může je bavit i to bojování, ale mají

ho radši ve fantazijním světě, který

není realistický. Takže radši bojují

v RPG hrách, kde můžete být za čarodějku, než v simulátorech druhé

světové. Zkoumal se třeba i výběr

zbraní: muži preferují technicky

zajímavější, například laserové pušky, zatímco ženy třeba radši kouzlí.

Mnohem víc mužů chce ve hrách

soutěžit s jinými hráči, zatímco

ženy by radši spolupracovaly. I když

to samozřejmě neplatí beze zbytku,

ty rozdíly mezi muži a ženami jsou

velké. Souvisí to s kulturním utvářením našich identit: co to znamená

být mužem, co znamená být ženou.

Ženy ale každopádně hrají, a hrají

hodně. Podle posledních výzkumů

tvoří zhruba 45 procent hráčské

populace. Jen hrají do určité míry

jiné hry. Hodně na mobilech a na

tabletech, často logické hry – velmi

oblíbený žánr je mezi nimi „match

three“. V tom spojujete tři stejné

objekty do jedné řady, viz hry jako

Candy Crush, Bejeweled a podobně.

Jak vlastně chcete herní design

učit? Za pár let můžou přijít nové

platformy a všechno bude jinak.

Platformy a technologie budeme

obměňovat. Hlavní software, ve

kterém budou studenti tvořit hry,

je momentálně nejpoužívanější

svého druhu – Unity. Nevyžaduje

mimochodem vyloženě programátorské vzdělání. Každopádně

čekáme, že ho třeba za pět let něco

vystřídá, tak na to pak přejdeme.

Ale to není to nejdůležitější. Jádrem

výuky je samotný design. Uvažování o tom, jak stvořit herní zážitek,

vtáhnout hráče, umožnit jim zažít

něco silného, co je rozruší, co bude

třeba i reflexivní. A tohle se zas tak

nemění.

A protože jsme umělecká škola,

máme ambici, aby se studenti snažili dělat hry s nějakým dopadem.

Z toho plyne otázka, jak někoho

naučit vytvářet umělecká díla.

Naše odpověď je, že se musejí naučit přemýšlet nad tím, jak a proč

hry na hráče účinkují, a sami to

prakticky zkoušet. Ještě než se

naučí ovládat software, budou designovat s pomocí papíru, vytvářet

karetní hry, kreslit herní plochy

a podobně.

Já si vždycky myslel, že herní designér sedí u tří obrazovek plných

programového kódu.

Někteří designéři vůbec neumějí

programovat. Na to mají kodéry,

19