A ještě jeden podobně nenápadný mil1962

ník: až do šedesátých let se všechny

hry hrály vždy jen na jediném stroji. První, kterou

si mezi sebou začnou informatici kopírovat, je

vesmírná střílečka Spacewar! Trvá pak neuvěřitelných deset let, než v ní stanfordští studenti

informatiky uspořádají první turnaj.

Univerzita v Illinois dává výzkumníkům a stu1972

dentům k dispozici zasíťované počítače s grafickými terminály. Skvělé pro vědeckou práci a vzdělávací

programy. A ještě lepší pro hry. Ty může v takové konfiguraci pařit několik lidí najednou. Záhy se objevují adaptace

klasických deskovek a her na hrdiny, jako jsou Dungeons

& Dragons. Během několika let je doplní bitvy tanků, letadýlek a vesmírných lodí.

Vždyť z těch dětí vyrostou vrazi! – První

1976

hra vzbuzující morální paniku je Death

Race, v níž je hráčovým úkolem přejet svým

autem co nejvíc postaviček. Že šlo o gremliny, a ne

lidské chodce, kritiky neuklidňuje. Tvůrce hry vlna

pohoršení těší, vyplašení dětští psychologové jim

v novinách dělají bezplatnou reklamu.

Moralisty nepohoršuje jen násilí, ale i sex a hlavně

pak kombinace obojího. Ta se ve hrách objevuje

v osmdesátých letech přičiněním pornoprodukce Caballero Control Corporation a její dceřinky

Mystique, vyvíjející erotické hry. V nejslavnější,

Custer’s Revenge z roku 1982, se hráč v roli bělocha

se ztopořeným penisem (postava je přiznaně

inspirovaná generálem Custerem, který padl v bitvě

u Little Big Hornu) snaží dostat k Indiánce přivázané

ke kůlu. „Nemyslím, že by dospělé bavilo ostřelovat

lítající talíře,“ bránil hru ředitel společnosti. Simulátor znásilnění se dodnes umísťuje na seznamech

nejhorších titulů všech dob.

Spacewar! si na škole v Utahu zahrál i Nolan

Bushnell, který dostal přelomový nápad: Na

tomhle by se přece dalo zbohatnout! S Tedem Dabneym

několik let pracuje na podobné hře zabudované do mincového automatu. První arkádovou videohru a zároveň první

komerční hru Computer Space představují v roce 1971. Do

roka prodávají tisíc strojů – úspěch, který odstartuje celé

nové odvětví.

1971-2

Bushnell a Dabney neskládají ruce do klína a zakládají společnost Atari. Allan Alcorn pro ně vyvíjí hru Pong, primitivní

tenis inspirovaný Tennis for Two. To se ale nelíbí výrobci

první domácí herní konzole připojitelné k televizi, Magnavox

Odyssey, který v Pongu vidí plagiát jedné ze svých her a mimosoudní cestou úspěšně vymáhá statisícové odškodné.

O čtyřicet let později se cesty Magnavoxu a Atari opět

setkají – tentokrát už ne u právníka, ale v galerii. Newyorské

Museum of Modern Art v roce 2012 rozšiřuje sbírky umění

o největší herní klasiky. Nejstaršími zástupci jsou právě

Pong od Atari i celá konzole Magnavox Odyssey.

Programátor Gunpei Yokoi pozoruje v japonském rychlovlaku byznysmena, jak z nudy

ťuká do elektronické kalkulačky. S kolegy v Nintendu

pro znuděné lidi na cestách a ve školních lavicích stvoří

lepší hračku – malou konzoli do ruky Game & Watch.

Československá generace X si pamatuje její sovětskou

napodobeninu z roku 1984 Ну, погоди!

1979

Závěr 70. let přináší zlatý věk videoher. Na trh přichází druhá generace konzolí a legendární hry pro

domácí konzole i mincové automaty. Z (kolikáté už) vesmírné

střílečky Space Invaders se v roce 1978 stává první skutečný

herní trhák; studio Taito prodává 360 tisíc herních strojů a utrží

2,7 miliardy dolarů. Rekord překoná honička v bludišti Pac-Man

z roku 1982, která Atari přinese 3,5 miliardy dolarů za 400 tisíc

mašin. Nintendo boduje s plošinovkou Donkey Kong, ve které

se poprvé objevuje knírkatý Mario.

1983

Roku 1983 ale videoherním průmyslem zatřese první krize.

Stále víc nekompatibilních konzolových systémů, stále víc

osobních počítačů a na ně navázaného pirátství – to všechno

utlumuje americký herní byznys na několik let, zabíjí skoro polovinu tamních heren a přesouvá těžiště vývoje do Japonska.

23