A ještě jeden podobně nenápadný mil1962
ník: až do šedesátých let se všechny
hry hrály vždy jen na jediném stroji. První, kterou
si mezi sebou začnou informatici kopírovat, je
vesmírná střílečka Spacewar! Trvá pak neuvěřitelných deset let, než v ní stanfordští studenti
informatiky uspořádají první turnaj.
Univerzita v Illinois dává výzkumníkům a stu1972
dentům k dispozici zasíťované počítače s grafickými terminály. Skvělé pro vědeckou práci a vzdělávací
programy. A ještě lepší pro hry. Ty může v takové konfiguraci pařit několik lidí najednou. Záhy se objevují adaptace
klasických deskovek a her na hrdiny, jako jsou Dungeons
& Dragons. Během několika let je doplní bitvy tanků, letadýlek a vesmírných lodí.
Vždyť z těch dětí vyrostou vrazi! – První
1976
hra vzbuzující morální paniku je Death
Race, v níž je hráčovým úkolem přejet svým
autem co nejvíc postaviček. Že šlo o gremliny, a ne
lidské chodce, kritiky neuklidňuje. Tvůrce hry vlna
pohoršení těší, vyplašení dětští psychologové jim
v novinách dělají bezplatnou reklamu.
Moralisty nepohoršuje jen násilí, ale i sex a hlavně
pak kombinace obojího. Ta se ve hrách objevuje
v osmdesátých letech přičiněním pornoprodukce Caballero Control Corporation a její dceřinky
Mystique, vyvíjející erotické hry. V nejslavnější,
Custer’s Revenge z roku 1982, se hráč v roli bělocha
se ztopořeným penisem (postava je přiznaně
inspirovaná generálem Custerem, který padl v bitvě
u Little Big Hornu) snaží dostat k Indiánce přivázané
ke kůlu. „Nemyslím, že by dospělé bavilo ostřelovat
lítající talíře,“ bránil hru ředitel společnosti. Simulátor znásilnění se dodnes umísťuje na seznamech
nejhorších titulů všech dob.
Spacewar! si na škole v Utahu zahrál i Nolan
Bushnell, který dostal přelomový nápad: Na
tomhle by se přece dalo zbohatnout! S Tedem Dabneym
několik let pracuje na podobné hře zabudované do mincového automatu. První arkádovou videohru a zároveň první
komerční hru Computer Space představují v roce 1971. Do
roka prodávají tisíc strojů – úspěch, který odstartuje celé
nové odvětví.
1971-2
Bushnell a Dabney neskládají ruce do klína a zakládají společnost Atari. Allan Alcorn pro ně vyvíjí hru Pong, primitivní
tenis inspirovaný Tennis for Two. To se ale nelíbí výrobci
první domácí herní konzole připojitelné k televizi, Magnavox
Odyssey, který v Pongu vidí plagiát jedné ze svých her a mimosoudní cestou úspěšně vymáhá statisícové odškodné.
O čtyřicet let později se cesty Magnavoxu a Atari opět
setkají – tentokrát už ne u právníka, ale v galerii. Newyorské
Museum of Modern Art v roce 2012 rozšiřuje sbírky umění
o největší herní klasiky. Nejstaršími zástupci jsou právě
Pong od Atari i celá konzole Magnavox Odyssey.
Programátor Gunpei Yokoi pozoruje v japonském rychlovlaku byznysmena, jak z nudy
ťuká do elektronické kalkulačky. S kolegy v Nintendu
pro znuděné lidi na cestách a ve školních lavicích stvoří
lepší hračku – malou konzoli do ruky Game & Watch.
Československá generace X si pamatuje její sovětskou
napodobeninu z roku 1984 Ну, погоди!
1979
Závěr 70. let přináší zlatý věk videoher. Na trh přichází druhá generace konzolí a legendární hry pro
domácí konzole i mincové automaty. Z (kolikáté už) vesmírné
střílečky Space Invaders se v roce 1978 stává první skutečný
herní trhák; studio Taito prodává 360 tisíc herních strojů a utrží
2,7 miliardy dolarů. Rekord překoná honička v bludišti Pac-Man
z roku 1982, která Atari přinese 3,5 miliardy dolarů za 400 tisíc
mašin. Nintendo boduje s plošinovkou Donkey Kong, ve které
se poprvé objevuje knírkatý Mario.
1983
Roku 1983 ale videoherním průmyslem zatřese první krize.
Stále víc nekompatibilních konzolových systémů, stále víc
osobních počítačů a na ně navázaného pirátství – to všechno
utlumuje americký herní byznys na několik let, zabíjí skoro polovinu tamních heren a přesouvá těžiště vývoje do Japonska.
23