CESTA ČASEM @kasparek
V osmdesátých letech získávají videohry
hloubku – zatím jen grafickou, ne myšlenkovou. Jejich vizuály vzhledem k technickým omezením pochopitelně vyžadují zapojení hráčovy fantazie:
v Battlezone prohání pařan shluk zelenkavých čar, které
mají evokovat tank, mezi jinými shluky zelenkavých čar,
které mají evokovat bitevní pole. Vesmírná střílečka
Tempest od Atari přimíchává do vektorové grafiky pár
dalších barev. V logické hře Driller z roku 1987 už vypadá
trojrozměrný svět docela uvěřitelně, stejně tak v MIDI
Maze z téhož roku. Pořád tomu ale něco chybí. Jak se
ukáže, to něco je předpažená ruka se střelnou zbraní. Tu
do hloubky labyrintu plného nácků vystrkuje Wolfenstein 3D roku 1992.
1987
Hrát online masovky (MMORPGs)
1992
po dvě dekády znamenalo být
připojený ke stejné lokální síti jako ostatní
hráči. To se mění s komercializací internetu,
na který se z proprietární, dnes zapomenuté
sítě CompuServe přesouvá Legends of Future
Past. Fantasy prostředí, ve kterém mohou
hráči z celého světa těžit suroviny, lovit zvěř,
pěstovat plodiny, specializovat se na různá
řemesla a zažívat společná dobrodružství, se
drží online do roku 1999.
Když šestnáctiletý Dennis Fong začíná hrát
1993
střílečku Doom, vymýšlí si přezdívku „Práh
bolesti“. Ta se mu ale do políčka nevejde, a tak volí kratší
variantu „Tresh“. Tímto jménem vstupuje talentovaný
chlapec do historie jako první profesionální hráč videoher, sbírající turnajové trofeje a tučné částky od sponzorů. V druhé půlce devadesátých let se mu daří takto
vydělávat okolo sta tisíc dolarů ročně.
Který herní titul povýší opovrhované
médium na umění? Těžko ukázat
na jeden, bezpečně lze ale říct, že se tak stalo
někdy v devadesátých letech. V jejich polovině
je wikipedický Seznam her považovaných za
umělecké (List of games considered artistic) pořádně zahuštěný. V roce 1993 vychází adventura
Myst – na CD-ROMu, který nabízí o dva řády větší
kapacitu pro uložení grafiky a hudby než diskety
a další starší nosiče. O dva roky později následuje
atmosférické erpégéčko Chrono Trigger, o další
dva roky později Final Fantasy VII, v níž musejí
hráči zpracovat smrt jedné z hlavních postav.
1995
Finský výrobce telefonů Nokia předinstalovává
1997
do přístroje s číslem 6110 primitivní hru na zabití
času – Hada. Z doplňkové funkce se stává kulturní fenomén
i začátek a konec dvou ér.
Hry se sice dodnes hrají na počítačích i konzolích, z telefonů se ale postupně stává dominantní platforma – od roku
2016 prodeje her pro mobily a tablety převyšují prodeje her
pro všechny ostatní platformy dohromady. Jednoduchá
instalace, až návykově snadný nákup her i předmětů v nich,
ale také intuitivní ovládání a možnost pracovat se senzory
pohybu nebo polohy otevírají hráčům i vývojářům nové
dimenze zábavy i byznysu.
Až vás v parku příště připraví o klid hráči Ingressu nebo
Pokémonu Go, neptejte se, co to je za zblázněnou dobu –
lidé hernímu šílenství postupně propadali několik generací.
24