CESTA ČASEM  @kasparek

V osmdesátých letech získávají videohry

hloubku – zatím jen grafickou, ne myšlenkovou. Jejich vizuály vzhledem k technickým omezením pochopitelně vyžadují zapojení hráčovy fantazie:

v Battlezone prohání pařan shluk zelenkavých čar, které

mají evokovat tank, mezi jinými shluky zelenkavých čar,

které mají evokovat bitevní pole. Vesmírná střílečka

Tempest od Atari přimíchává do vektorové grafiky pár

dalších barev. V logické hře Driller z roku 1987 už vypadá

trojrozměrný svět docela uvěřitelně, stejně tak v MIDI

Maze z téhož roku. Pořád tomu ale něco chybí. Jak se

ukáže, to něco je předpažená ruka se střelnou zbraní. Tu

do hloubky labyrintu plného nácků vystrkuje Wolfenstein 3D roku 1992.

1987

Hrát online masovky (MMORPGs)

1992

po dvě dekády znamenalo být

připojený ke stejné lokální síti jako ostatní

hráči. To se mění s komercializací internetu,

na který se z proprietární, dnes zapomenuté

sítě CompuServe přesouvá Legends of Future

Past. Fantasy prostředí, ve kterém mohou

hráči z celého světa těžit suroviny, lovit zvěř,

pěstovat plodiny, specializovat se na různá

řemesla a zažívat společná dobrodružství, se

drží online do roku 1999.

Když šestnáctiletý Dennis Fong začíná hrát

1993

střílečku Doom, vymýšlí si přezdívku „Práh

bolesti“. Ta se mu ale do políčka nevejde, a tak volí kratší

variantu „Tresh“. Tímto jménem vstupuje talentovaný

chlapec do historie jako první profesionální hráč videoher, sbírající turnajové trofeje a tučné částky od sponzorů. V druhé půlce devadesátých let se mu daří takto

vydělávat okolo sta tisíc dolarů ročně.

Který herní titul povýší opovrhované

médium na umění? Těžko ukázat

na jeden, bezpečně lze ale říct, že se tak stalo

někdy v devadesátých letech. V jejich polovině

je wikipedický Seznam her považovaných za

umělecké (List of games considered artistic) pořádně zahuštěný. V roce 1993 vychází adventura

Myst – na CD-ROMu, který nabízí o dva řády větší

kapacitu pro uložení grafiky a hudby než diskety

a další starší nosiče. O dva roky později následuje

atmosférické erpégéčko Chrono Trigger, o další

dva roky později Final Fantasy VII, v níž musejí

hráči zpracovat smrt jedné z hlavních postav.

1995

Finský výrobce telefonů Nokia předinstalovává

1997

do přístroje s číslem 6110 primitivní hru na zabití

času – Hada. Z doplňkové funkce se stává kulturní fenomén

i začátek a konec dvou ér.

Hry se sice dodnes hrají na počítačích i konzolích, z telefonů se ale postupně stává dominantní platforma – od roku

2016 prodeje her pro mobily a tablety převyšují prodeje her

pro všechny ostatní platformy dohromady. Jednoduchá

instalace, až návykově snadný nákup her i předmětů v nich,

ale také intuitivní ovládání a možnost pracovat se senzory

pohybu nebo polohy otevírají hráčům i vývojářům nové

dimenze zábavy i byznysu.

Až vás v parku příště připraví o klid hráči Ingressu nebo

Pokémonu Go, neptejte se, co to je za zblázněnou dobu –

lidé hernímu šílenství postupně propadali několik generací.

24