KOMENTÁŘ
NEZODPOVĚDNÍ
ŘIDIČI SI PŘIPLATÍ
Systém povinného ručení je skoro ve dvoumiliardové ztrátě.
Řešením je zvýšit pojištění nezodpovědným řidičům.
TOMÁŠ KABELE
Podle analýzy České asociace pojišťoven chybí v systému povinného
ručení osobních automobilů 12
procent pojistného. Celková roční
výše škod a nákladů spojených
s jejich vyřízením dosahuje bezmála
18 miliard korun, ale roční souhrn
pojistného je jen zhruba 16 miliard.
znamný není ani fakt, že pojišťovny
platí náklady hasičského záchranného
sboru na odstranění následků dopravních nehod, a to ve výši 5600 korun
za každou započatou hodinu. Také
přispívají do Fondu zábrany škod
a Garančního fondu, ze kterého jsou
vypláceny tzv. nepojištěné škody.
Současné povinné ručení je proto ve
ztrátě a všechno nasvědčuje, že se
na tom jen tak něco nezmění. Dřív
byla navíc negativní bilance otázkou
spíš rizikových segmentů, jako jsou
například nákladní automobily či
leasingové flotily. Dnes se už týká
celého trhu s povinným ručením.
Stagnující, či dokonce klesající cena
produktu je tak možná pouze za
předpokladu dalšího prohlubování
ztrát. Z dlouhodobého hlediska je to
neudržitelné.
Zdražování je tak nevyhnutelné.
Řidičům se to nemusí líbit, jenže
povinné ručení je v Česku s přihlédnutím k výši a růstu vyplácených
škod stále nepřiměřeně levné. Z mezinárodního srovnání plyne, že ceny
povinného ručení u nás nejsou nižší
pouze ve srovnání se zeměmi západní Evropy, ale i se střední a východní
Evropou. Vyplácená odškodnění
jsou přitom srovnatelně vysoká jako
na Západě.
ABSURDNÍ NEPOMĚR
Důvodů k optimismu nevidím
mnoho. Roste výše odškodnění za
škody na zdraví, rostou i ceny práce
v servisech a ceny náhradních dílů.
Stále dostupnější moderní technologie, kterými jsou dnes už vybavena
i ta nejlevnější auta, znamenají vyšší
náklady i na základní opravy. Nevý54
Pojišťovny pochopitelně nechtějí
zdražovat skokově a o vyrovnání
bilance povinného ručení se snaží
pozvolnou změnou cen. Cílem
samozřejmě je, aby zodpovědní
řidiči pocítili tyto změny co nejméně, a tak se do výše pojištění stále
víc promítá, jakým způsobem se
lidé na silnicích chovají. Snažíme
se maximálně zvýhodňovat řidiče,
kteří dopravní nehody nezpůsobují.
Naopak ti, kteří svým stylem jízdy
přispívají k rostoucímu počtu nehod,
budou platit za povinné ručení
výrazně více.
Zakončeme však pozitivně. Povinné
ručení se mění a vyvíjí, a tak mají
v současné době řidiči k dispozici
moderní produkty kryjící celou
škálu nových rizik, asistenční služby
zajišťující rychlou pomoc a díky
moderním technologiím se také výrazně zkracuje doba likvidace škod.
U kvalitních pojišťoven řidiči dostanou za zaplacené pojistné skutečně
špičkový servis.
TOMÁŠ KABELE
Ředitel útvaru produktového managementu pojištění motorových
vozidel České pojišťovny