KOMENTÁŘ

NEZODPOVĚDNÍ

ŘIDIČI SI PŘIPLATÍ

Systém povinného ručení je skoro ve dvoumiliardové ztrátě.

Řešením je zvýšit pojištění nezodpovědným řidičům.

TOMÁŠ KABELE

Podle analýzy České asociace pojišťoven chybí v systému povinného

ručení osobních automobilů 12

procent pojistného. Celková roční

výše škod a nákladů spojených

s jejich vyřízením dosahuje bezmála

18 miliard korun, ale roční souhrn

pojistného je jen zhruba 16 miliard.

znamný není ani fakt, že pojišťovny

platí náklady hasičského záchranného

sboru na odstranění následků dopravních nehod, a to ve výši 5600 korun

za každou započatou hodinu. Také

přispívají do Fondu zábrany škod

a Garančního fondu, ze kterého jsou

vypláceny tzv. nepojištěné škody.

Současné povinné ručení je proto ve

ztrátě a všechno nasvědčuje, že se

na tom jen tak něco nezmění. Dřív

byla navíc negativní bilance otázkou

spíš rizikových segmentů, jako jsou

například nákladní automobily či

leasingové flotily. Dnes se už týká

celého trhu s povinným ručením.

Stagnující, či dokonce klesající cena

produktu je tak možná pouze za

předpokladu dalšího prohlubování

ztrát. Z dlouhodobého hlediska je to

neudržitelné.

Zdražování je tak nevyhnutelné.

Řidičům se to nemusí líbit, jenže

povinné ručení je v Česku s přihlédnutím k výši a růstu vyplácených

škod stále nepřiměřeně levné. Z mezinárodního srovnání plyne, že ceny

povinného ručení u nás nejsou nižší

pouze ve srovnání se zeměmi západní Evropy, ale i se střední a východní

Evropou. Vyplácená odškodnění

jsou přitom srovnatelně vysoká jako

na Západě.

ABSURDNÍ NEPOMĚR

Důvodů k optimismu nevidím

mnoho. Roste výše odškodnění za

škody na zdraví, rostou i ceny práce

v servisech a ceny náhradních dílů.

Stále dostupnější moderní technologie, kterými jsou dnes už vybavena

i ta nejlevnější auta, znamenají vyšší

náklady i na základní opravy. Nevý54

Pojišťovny pochopitelně nechtějí

zdražovat skokově a o vyrovnání

bilance povinného ručení se snaží

pozvolnou změnou cen. Cílem

samozřejmě je, aby zodpovědní

řidiči pocítili tyto změny co nejméně, a tak se do výše pojištění stále

víc promítá, jakým způsobem se

lidé na silnicích chovají. Snažíme

se maximálně zvýhodňovat řidiče,

kteří dopravní nehody nezpůsobují.

Naopak ti, kteří svým stylem jízdy

přispívají k rostoucímu počtu nehod,

budou platit za povinné ručení

výrazně více.

Zakončeme však pozitivně. Povinné

ručení se mění a vyvíjí, a tak mají

v současné době řidiči k dispozici

moderní produkty kryjící celou

škálu nových rizik, asistenční služby

zajišťující rychlou pomoc a díky

moderním technologiím se také výrazně zkracuje doba likvidace škod.

U kvalitních pojišťoven řidiči dostanou za zaplacené pojistné skutečně

špičkový servis.

TOMÁŠ KABELE

Ředitel útvaru produktového managementu pojištění motorových

vozidel České pojišťovny