Globální pop music vládne od začátku nového tisíciletí rap.
V Česku se na něj ale pořád hledí s předsudky.
TÁŇA ZABLOUDILOVÁ
„Odkdy je hudba tak důležitá?“ ptá se
hlavní hrdina seriálu Mad Men, legendární tvůrce reklam Don Draper, poté
co si klient řekne o spot podkreslený
chytlavou písničkou. V závěru epizody, která se odehrává v roce 1966,
pak zamyšleně pouští gramodesku
Revolver od Beatles. Díky nim se tehdy
pop music stala nepřehlédnutelnou.
Internet sice od té doby rozlámal publikum na spoustu menších dílků s odlišným vkusem, vliv hudebních ikon
na kulturu je ale pořád obrovský.
Nástup rapu (nebo můžeme říkat
hip hopu) na přední příčky hitparád
vyvolává podobnou draperovskou
otázku. Stal se totiž stejně důležitým,
jako kdysi býval rock. Jeho vznik se
obvykle spojuje se začátky sedmdesátých let, kdy se poprvé hrál na parties
v Bronxu. Globální hudební scéně
začal dominovat někdy po přelomu
tisíciletí a dnes už jsou hudební
fanoušci zvyklí na stabilní přítomnost
rapových stars v top ten tracích na
Spotify a videích na YouTube.
Když dostane Kanye West jeden ze
svých pravidelných záchvatů (přicházejí vždycky, když potřebuje prodat
kolekci tenisek), vyfotí se s Trumpem,
prohlásí se „Stevem Jobsem kultury“ nebo rovnou oznámí, že bude
sám kandidovat na prezidenta,
věnují tomu média pozornost nejen
kvůli tomu, že je to zábavné. West
vydal v roce 2010 jedno z nejlepších
rapových alb historie a stále se mu
hudebně víceméně daří. Jeho deska
My Beautiful Dark Twisted Fantasy před
osmi lety završila první dekádu dominance žánru a zatvrdlým fanouškům kytar definitivně dokázala, že
i rap může mít svá auteur alba, svého
Bowieho i své Beatles, i když budou
z podstaty doby v lecčems jiní.
DEVADESÁTKY
Pusťte si některé z nejslavnějších alb z doby, kdy náladu
definovala údajná válka mezi
západním a východním pobřežím, lehkonohé beaty a záliba
v narážkách na kung-fu filmy.
Tupac Shakur
All Eyez On Me (1996)
Nas
Illmatic (1994)
Notorious B.I.G.
Ready to Die (1994)
Wu-Tang Clan
Enter the Wu-Tang
(36 Chambers) (1993)
STRIPTÉRKY A BOLESTÍNI
Světoznámí jsou dnes jak hédonističtí
rappeři jako Gucci Mane, legendární
otec atlantské scény, dřív závislý na
kodeinovém sirupu, tak profesorsky
přesný Kendrick Lamar, přednášející
svou dokonalou flow o rasové nerovnosti. Nebo reprezentant gangsta
rapu Chief Keef, pocházející z jižního
Chicaga, kde se na ulicích denně
střílí. Příběhy, které žánr vypráví,
nejsou jen o úspěchu a penězích, ale
taky o emocích. Rap má své smutné
a zranitelné sad boys, populární jsou
i ženy, otevření homosexuálové, lesby a trans lidé – přes všechen mužský
šovinismus obsažený v samotné DNA
žánru.
Nejúspěšnějším rapperem současnosti
je ostentativně citlivý, napůl židovský
Kanaďan Drake. Nejsledovanější
ženou je Cardi B, bývalá striptérka
z Bronxu, jejíž cesta vtipně přepsala
typickou trajektorii úspěšného
rapového umělce. Tím je většinou
muž, jehož první hity často prokazují
kvalitu tím, že dostanou osazenstvo
vyhlášených strip klubů do největšího
varu – track, který má na place mezi
striptérkami a hosty největší ohlas, je
něco jako producenty vybrané demo.
Cardi B se díky popularitě získané na
Instagramu povedlo z role tančícího
křoví dostat na pozici hlavní hvězdy
nočního byznysu a vedle Nicki Minaj
dnes plní roli ženské rapové superstar a vzoru pro budoucí rapperky,
kterých je pořád víc.
PULITZER
Na vrcholku žebříčku nejprodávanějších umělců původně černošského
žánru je paradoxně stále král nultých
let Eminem. Největší hvězdy současné
dekády jsou ale opět většinou tmavší
pleti. O trůn „černých Beatles“ si
názvem svého hitu předloni řekli Rae
Sremmurd, minulý rok na něj však
95