něco takového. Ale nikdy jsem na

tohle neměl moc času, protože jsem

byl v denním provozu.

Jenže i když od roku 2001 pracujete převážně na vedoucích

pozicích, celou tu dobu píšete

poměrně dlouhé a promyšlené

texty. Hodně lidí si stěžuje, že

sezení v kanclu a porady nejdou

kombinovat s přemýšlením. Jak

jste to dokázal?

Byla to pro mě jediná obrana před

tím stát se strukturou, bafuňářem.

Ale já i na tyhle pozice vlastně

vstupoval hlavně z tvůrčích důvodů. Na médiích byl a bude vždycky

nejdůležitější filtr. Je to jediné, čím

se tradiční média můžou udržet:

že budou vybírat zprávy o světě

jinak, zajímavěji než sociální média.

Manažerské role mě přitahovaly

právě proto, že jsem mohl ty filtry

ovlivňovat. Ukázat publiku nové

druhy umění nebo přemýšlení.

Ale samozřejmě: člověk je v neustálém dilematu, jestli se víc věnovat

tomuhle, nebo tvorbě, a jak to

skloubit. Mám výhodu, že píšu

rychle, jakmile si to rozmyslím.

Zato, předpokládám, rozmýšlíte

dlouho.

To je ta permanentní práce, co není

vidět. Čtete, děláte si poznámky,

podtrháváte. Tvůrčí práce nemá

píchačky. Jdete do kina, dávají něco

zajímavého, využijete to v článku

– takže jste byl dvě hodiny v neplacené práci.

Když jsme u toho podtrhávání

– asi si nevzpomenu na jiného

českého publicistu, který by

v článcích tolik citoval. Nosíte to

v hlavě? Máte to v počítači?

Nemám. Ale za prvé: proč cituju.

Abych zpřítomnil autora a způsob

myšlení, které je důležité mít v debatě. Za druhé: když už je to jednou

zformulované líp, než bych to

zformuloval já, tak proč to nepoužít? A pak je tam ještě další rovina:

je důležité mít širší kontext. O řadě

problémů píše spousta zajímavých

lidí a je třeba ty texty sledovat.

nešlo mu to. Mluvil nespisovně.

A jedině tak se podle mě dá lidsky

přežít v televizi: stavět se na odpor

jejímu programu, zatímco vás

ten stroj a většina lidí v něm nutí

přijmout ho za svůj. Abyste se sám

stal televizí. Co to s vámi udělá

v občanském životě, nechci ani

domýšlet.

Bude z vás maskot.

Systém na citace nemám žádný. Teď

je třeba trochu výhoda u elektronických knih, které jsem nakonec

nějak přijal, ačkoliv mám jako

staromilec rád ohmatané knížky,

u kterých třeba víte, že někde

kolem strany 45 je věta, kterou si

pamatujete. Ale trochu jsem podlehl digitálnímu šílenství: ve čtečce

si zatrhávám, pak si ty poznámky

všechny vyjedu, třídím a přemýšlím

u toho.

Mluvíte o digitálním šílenství. Často vedle psaní vystupujete před

kamerou. V České televizi jste

měl několik let cyklus rozhovorů

Konfrontace Petra Fischera. Jste

tak trochu intelektuální youtuber.

Dá se jít na obrazovce tak hluboko jako na papíře?

Asi dá, ale člověk by na tom musel

pracovat, a já na tom nikdy nepracoval. Základní problém je, že vás

to médium programuje. Jsou lidi,

kteří se nechají naprogramovat

totálně, takže se stanou vlastními

televizními avatary. Jak říká moje

žena: v televizi jsi další mikymauz.

A tak jsem se vždycky vzpíral vyjít

tomu médiu vstříc. Vzít si krásné

sako, zhubnout dvacet kilo, naučit

se obličejovou mluvu, to gesto, že

teď mě přemýšlení opravdu trápí.

(svraští čelo) Nejvíc mě těšily reakce,

že jsem netelevizní. Měl sako, ale

špatný. Možná se snažil tvářit, ale

Je to šílený. Pořád s sebou nosíte

svůj obraz, lidi vám ho připomínají

a vy ani nevíte, kdo tu teď sedí.

Tahle schizofrenie se pak dá odstranit jen tím, že se s tím programem ztotožníte. A jste už napořád

mikymauz.

PETR FISCHER

Narodil se v roce 1969, vyrůstal v Liberci. Absolvoval Pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem a filozofii na

pražské Filozofické fakultě. Od roku

2001 byl hlavním komentátorem Lidových novin, později pracoval jako

politický analytik BBC, tři roky vedl

kulturní rubriku Hospodářských novin, tři roky kulturní rubriku České

televize. V letech 2017 a 2018 šéfoval

stanici Českého rozhlasu Vltava. Na

ČT moderoval pořady Před půlnocí, Kulturama a Konfrontace Petra

Fischera. Je spoluautorem scénářů

dokumentů Papírový atentát (2007)

a Drnovické catenaccio aneb Cesta

do pravěku ekonomické transformace (2010).

53