ART

UMĚNÍ INVESTOVAT

DO UMĚNÍ

Investice do umění jsou v začátcích spíš hra a vášeň.

Když máme víc zkušeností, můžeme změnit taktiku.

MARTIN VALACH

První umělecké dílo jsem koupil

v pražské pouliční turistické galerii.

Uhranulo mě. Galerista mě okouzlil a ujistil, že to je „supr kousek“

za mimořádnou cenu. Uhranutí

postupně vyprchalo, stejně jako

důvěra ke galeristovi. Přesto mu

vlastně patří dík. Obraz v hodnotě

pár desítek korun mi přinesl víc

radosti než některá milionová díla

později. A především – stal se mým

prvním krokem do fascinujícího

světa umění. Byla to sice katastrofální investice, přesto svým způsobem

dobrá koupě, díky které jsem procitl.

PÁR ZÁKLADNÍCH RAD

Pojďme si v pár bodech říct, nad čím

by se měl zamyslet každý začínající

investor. Má vůbec smysl, aby „amatér“ investoval do umění? Může mít,

pokud se budeme držet pravidel:

Velcí investoři nakupují do depozitáře. Já ne. Věřím, že umění má být

vidět, dělat denně radost, působit

na mé děti, přátele, klienty… To je

zásadní bonus. Pak nemusí hodnota

vždy růst, stačí mi, když neklesá.

Můžeme na umění vydělat? Na

většině toho, co potkáme, vůbec,

nebo skoro nic. Budeme rádi, když

o peníze nepřijdeme. Zapomeňme

na extrémy. Koupíme-li „rozumná

díla“ a budeme-li mít štěstí i trpělivost počkat na příležitost prodat

(likvidita je zpravidla horší), pak

nejspíš vyděláme víc než 10 procent

ročně. Jen pamatujme, že do umění,

stejně jako do jakéhokoliv jiného

rizikového nástroje, bychom neměli

vkládat víc jak pět procent investovaného kapitálu.

Jak koupíme „rozumné dílo“? Představa, že právě my koupíme autora,

kterého všichni dosud podceňují,

a cena jeho děl za dvacet let „vyskočí

do oblak“, je naivní. Klidně si je

kupme, když se nám líbí, ale nepočítejme s tím, že na nich zbohatneme.

A když se to náhodou povede? Krása, jako když trefíme sportku. Jinak

to chce znalosti, zkušenosti, praxi.

Koupit raději laciná, nebo hodnotnější díla? Když jsme začátečníci

a máme na to, je lepší kupovat díla,

která už ukázala svůj potenciál

zvyšovat cenu. Než koupit deset děl

po padesáti tisících, raději dvě až

tři hodnotnější. Hodnota sbírky se

neodvozuje od počtu kusů, ale od

nejlepších děl, která v ní jsou.

Máme se obrátit na profesionála?

Jestliže uvažujeme o investici v řádu

stovek tisíc korun, bylo by nero-

zumné vyhýbat se odborníkům.

Hledáme-li umělecky kvalitní dílo,

obraťme se na kunsthistorika. Pokud

ale hledáme dobrou investici, raději

oslovme galeristu s dobrou pověstí

a historií, který je zvyklý pracovat

s díly od stovek tisíc do milionů.

Na co si dát pozor? Na galeristy, kteří

jsou spíš skvělí obchodníci. Kdyby

bylo dílo za „ultra výhodnou“ cenu,

nekoupil by si ho galerista sám, aby

nám ho pak prodal s pořádnou marží? Jistě. Pozor také na emoce, které

k investicím nepatří. I proto nemají

amatéři co dělat na aukcích, kde

city útočí na naše ega i peněženky.

Platí, že nic neuteče, nic se nemusí

koupit ještě dnes. I když to tak třeba

vypadá.

MARTIN VALACH

Podnikatel, investor, sběratel

a milovník umění

77