ART
UMĚNÍ INVESTOVAT
DO UMĚNÍ
Investice do umění jsou v začátcích spíš hra a vášeň.
Když máme víc zkušeností, můžeme změnit taktiku.
MARTIN VALACH
První umělecké dílo jsem koupil
v pražské pouliční turistické galerii.
Uhranulo mě. Galerista mě okouzlil a ujistil, že to je „supr kousek“
za mimořádnou cenu. Uhranutí
postupně vyprchalo, stejně jako
důvěra ke galeristovi. Přesto mu
vlastně patří dík. Obraz v hodnotě
pár desítek korun mi přinesl víc
radosti než některá milionová díla
později. A především – stal se mým
prvním krokem do fascinujícího
světa umění. Byla to sice katastrofální investice, přesto svým způsobem
dobrá koupě, díky které jsem procitl.
PÁR ZÁKLADNÍCH RAD
Pojďme si v pár bodech říct, nad čím
by se měl zamyslet každý začínající
investor. Má vůbec smysl, aby „amatér“ investoval do umění? Může mít,
pokud se budeme držet pravidel:
Velcí investoři nakupují do depozitáře. Já ne. Věřím, že umění má být
vidět, dělat denně radost, působit
na mé děti, přátele, klienty… To je
zásadní bonus. Pak nemusí hodnota
vždy růst, stačí mi, když neklesá.
Můžeme na umění vydělat? Na
většině toho, co potkáme, vůbec,
nebo skoro nic. Budeme rádi, když
o peníze nepřijdeme. Zapomeňme
na extrémy. Koupíme-li „rozumná
díla“ a budeme-li mít štěstí i trpělivost počkat na příležitost prodat
(likvidita je zpravidla horší), pak
nejspíš vyděláme víc než 10 procent
ročně. Jen pamatujme, že do umění,
stejně jako do jakéhokoliv jiného
rizikového nástroje, bychom neměli
vkládat víc jak pět procent investovaného kapitálu.
Jak koupíme „rozumné dílo“? Představa, že právě my koupíme autora,
kterého všichni dosud podceňují,
a cena jeho děl za dvacet let „vyskočí
do oblak“, je naivní. Klidně si je
kupme, když se nám líbí, ale nepočítejme s tím, že na nich zbohatneme.
A když se to náhodou povede? Krása, jako když trefíme sportku. Jinak
to chce znalosti, zkušenosti, praxi.
Koupit raději laciná, nebo hodnotnější díla? Když jsme začátečníci
a máme na to, je lepší kupovat díla,
která už ukázala svůj potenciál
zvyšovat cenu. Než koupit deset děl
po padesáti tisících, raději dvě až
tři hodnotnější. Hodnota sbírky se
neodvozuje od počtu kusů, ale od
nejlepších děl, která v ní jsou.
Máme se obrátit na profesionála?
Jestliže uvažujeme o investici v řádu
stovek tisíc korun, bylo by nero-
zumné vyhýbat se odborníkům.
Hledáme-li umělecky kvalitní dílo,
obraťme se na kunsthistorika. Pokud
ale hledáme dobrou investici, raději
oslovme galeristu s dobrou pověstí
a historií, který je zvyklý pracovat
s díly od stovek tisíc do milionů.
Na co si dát pozor? Na galeristy, kteří
jsou spíš skvělí obchodníci. Kdyby
bylo dílo za „ultra výhodnou“ cenu,
nekoupil by si ho galerista sám, aby
nám ho pak prodal s pořádnou marží? Jistě. Pozor také na emoce, které
k investicím nepatří. I proto nemají
amatéři co dělat na aukcích, kde
city útočí na naše ega i peněženky.
Platí, že nic neuteče, nic se nemusí
koupit ještě dnes. I když to tak třeba
vypadá.
MARTIN VALACH
Podnikatel, investor, sběratel
a milovník umění
77