Začalo to nenápadně. Věřitelé společnosti Toyo Cork Kogyo, která po

první světové válce marně hledala

odběratele syntetického korku,

dosadili v roce 1921 na místo prezidenta podniku pětačtyřicetiletého

Džúdžira Macudu. Firma se pod

jeho vedením a názvem zkráceným

na Toyo Kogyo pustila do strojírenství a v jejím hledáčku se brzy

objevily dopravní prostředky.

Nejdřív to zkusili s motocykly, ale

těch se prodalo jen třicet. Pomohlo

přidat jedno kolo. V roce se 1931

rozjely první tříkolky Mazda-Go.

Přinesly jméno, pod kterým společnost známe dodnes a které odkazuje na zoroastriánského boha Ahuru

Mazdu (a možná také trochu na

Macudu).

Tříkolka byla ohromně úspěšná.

Vyráběla se až do druhé světové války a po ní znovu. Z osobní

tříkolky vzešla série tříkolových

nákladních vozidel. Po nich přišly

na řadu náklaďáky čtyřkolové. A na

začátku šedesátých let také osobní

auta. Poválečná japonská ekonomika se rozbíhala na plné obrátky

a maličká Mazda R360 Coupé byla

v roce 1960 pro obyčejné pracující

jednou z prvních šancí koupit si

vůz. Měla sice jen dvě místa, necelé

tři metry a motor o 356 kubických

centimetrech a šestnácti koních, ale

bylo to auto.

Kupátko po dvou letech následovala Mazda Carol 360 s podobným

objemem i rozměry, aby se vešla

do daňově zvýhodněné kategorie kei car, ale už se čtveřicí dveří

a sedaček. Oba vozy byly dost

úspěšné na to, aby se Mazda na čas

stala nejprodávanější značkou na

japonském trhu. Ani tak ale neměla

své místo na slunci jisté, protože

japonským automobilkám hrozilo

nucené slučování.

KOLEM SE TOČ

Chtělo to něco převratného, něco

inovativního, co nikdo jiný nenabízí. Cunedžimu Macudovi, který ve

vedení Mazdy vystřídal svého nevlastního otce, padl do oka vynález

Felixe Wankela a německé automobilky NSU. Wankelův rotační motor

nahrazoval pohyb pístů nahoru

a dolů jediným elegantním krouživým pohybem kolem dokola válcem. Sliboval hladší chod a vysoký

výkon při kompaktních rozměrech.

A právě tohle ztělesnění mechanické elegance mohlo Mazdu odlišit od

konkurence.

Mazda koupila na nový motor

licenci jako první velká automobilka a začala pracovat na jeho sériové

103