Začalo to nenápadně. Věřitelé společnosti Toyo Cork Kogyo, která po
první světové válce marně hledala
odběratele syntetického korku,
dosadili v roce 1921 na místo prezidenta podniku pětačtyřicetiletého
Džúdžira Macudu. Firma se pod
jeho vedením a názvem zkráceným
na Toyo Kogyo pustila do strojírenství a v jejím hledáčku se brzy
objevily dopravní prostředky.
Nejdřív to zkusili s motocykly, ale
těch se prodalo jen třicet. Pomohlo
přidat jedno kolo. V roce se 1931
rozjely první tříkolky Mazda-Go.
Přinesly jméno, pod kterým společnost známe dodnes a které odkazuje na zoroastriánského boha Ahuru
Mazdu (a možná také trochu na
Macudu).
Tříkolka byla ohromně úspěšná.
Vyráběla se až do druhé světové války a po ní znovu. Z osobní
tříkolky vzešla série tříkolových
nákladních vozidel. Po nich přišly
na řadu náklaďáky čtyřkolové. A na
začátku šedesátých let také osobní
auta. Poválečná japonská ekonomika se rozbíhala na plné obrátky
a maličká Mazda R360 Coupé byla
v roce 1960 pro obyčejné pracující
jednou z prvních šancí koupit si
vůz. Měla sice jen dvě místa, necelé
tři metry a motor o 356 kubických
centimetrech a šestnácti koních, ale
bylo to auto.
Kupátko po dvou letech následovala Mazda Carol 360 s podobným
objemem i rozměry, aby se vešla
do daňově zvýhodněné kategorie kei car, ale už se čtveřicí dveří
a sedaček. Oba vozy byly dost
úspěšné na to, aby se Mazda na čas
stala nejprodávanější značkou na
japonském trhu. Ani tak ale neměla
své místo na slunci jisté, protože
japonským automobilkám hrozilo
nucené slučování.
KOLEM SE TOČ
Chtělo to něco převratného, něco
inovativního, co nikdo jiný nenabízí. Cunedžimu Macudovi, který ve
vedení Mazdy vystřídal svého nevlastního otce, padl do oka vynález
Felixe Wankela a německé automobilky NSU. Wankelův rotační motor
nahrazoval pohyb pístů nahoru
a dolů jediným elegantním krouživým pohybem kolem dokola válcem. Sliboval hladší chod a vysoký
výkon při kompaktních rozměrech.
A právě tohle ztělesnění mechanické elegance mohlo Mazdu odlišit od
konkurence.
Mazda koupila na nový motor
licenci jako první velká automobilka a začala pracovat na jeho sériové
103