BEZ
OBALU
MICHAL KAŠPÁREK
FOTO: RADEK MIČA
Lepší než třídit odpad je nevytvářet ho, říká
cirkulární ekonomka Jana Soukopová.
Všimněte si, kolik konverzací se
motá kolem odpadků – a nejenom
při setkání u popelnic: Tašku na to
chcete? – Chtěli jsme používat látkový
pleny, ale víš jak. – Přece to nevyhodíme. – Kam se to správně vyhazuje?
Zároveň je v podobných větách
často cítit nejistota: asi jako kdybychom si u povídání o počasí nebyli
úplně jistí, proč prší právě z mraků.
Zakladatelky a ředitelky Institutu
pro udržitelnost a cirkularitu Jany
Soukopové jsem se proto ptal na
smysl poplatků za popelnice nebo
na to, proč za nás odpad netřídí až
na dotřiďovací lince.
ku. Na tu jsem šla i já. Zároveň
mě ale přesvědčil tatínkův velký
přítel, docent Miloslav Mikulík
z ekonomicko-správní fakulty, ať
se přihlásím i tam. Vystudovala
jsem tedy oboje a zjistila, že čistě
matematiku úplně dělat nechci. Na
doktorát jsem se proto přihlásila na
ekonomii. Můj tatínek tehdy zrovna spolupracoval s ministerstvem
životního prostředí a vytvářel první informační systémy odpadového
hospodářství. To mě ze všech témat
souvisejících s ekonomií a životním
prostředím nakonec zaujalo nejvíc.
Ekonomie životního prostředí
je jinak extrémně široká oblast:
zkoumá biodiverzitu, půdu, vodu,
ovzduší – a to vše má ekonomický
rozměr.
A jaká je odpověď?
Měly by být spojenci. Ale přece jen
jdou i proti sobě: spotřeba a růst
proti životnímu prostředí.
Kam až se podle vás dá růst?
Spousta dětí sní o tom, že z nich
budou popeláři. Asi žádné o tom,
že bude vědecky zkoumat ekonomický rozměr odpadů. Jak jste se
k tomu dostala?
Co vlastně v ekonomice nesouvisí
se životním prostředím, že?
Na to vám neodpovím. Jde o to,
abychom rostli udržitelně a o ekologických dopadech růstu přemýšleli.
Růst souvisí s životní úrovní a pak
je tu ještě kvalita života. A její růst
se nemusí rovnat růstu spotřeby.
Jenže koncepce jako udržitelný
nerůst jsou pro současnou společnost zatím neuchopitelné. Jsme
zvyklí na svoje standardy. Řekněte
najednou těm, kteří ještě nevyrostli,
třeba africkým ekonomikám: Právě
jsme to zastavili, nebudeme dál růst
– a vy zůstaňte na životní úrovni,
kterou máte.
Je to všechno ovlivněné mou rodinou: tatínek byl profesor informatiky a matematiky, maminka taky
učila na vysoké škole matemati-
Prostředí nás ovlivňuje absolutně
všude. Jedna z mých přednášek má
dokonce název Ekonomie a ekologie – nepřátelé, nebo spojenci?
Je to problém i mezigeneračně.
Když se máme líp, než se měli
naši rodiče, jak můžeme chtít
nerůst po další generaci?
47