KOMENTÁŘ
ABY DĚTI ROZUMĚLY
PENĚZŮM
Osmdesát procent Čechů si myslí, že umějí dobře hospodařit.
Průzkumy finanční gramotnosti ale ukazují, že jsme ve
znalostech jen průměrní.
DAVID HUBÁČEK
Potřeba naučit lidi správně hospodařit je nasnadě. Vzdělávat se ale chtějí
zejména ti, kteří už o koloběhu
peněz mají slušné povědomí. Kdo
svět financí chápe nejméně, tuhle
potřebu nemá.
ním programem pro výuku finanční
gramotnosti od školky až po důchod
– Abecedou peněz. Chceme, aby byl
program úspěšný a prospěšný, a proto jsme ho postavili především na
zážitcích. Silných a opakovaných.
Ideální by bylo, kdybychom se
rozumět penězům učili v rodině.
Hned 60 procent rodičů ale očekává,
že tuto roli splní škola. Vzdělávací
programy na základních školách sice
počítají i s finanční gramotností, ve
výuce ale pevně zakotvená není.
Pouze 15 procent žáků si uvědomuje, že by se kdy finančním dovednostem učili.
Od podzimu 2017 pracujeme s žáky
čtvrtých tříd. Prozatím působíme na
téměř třech stovkách škol, do konce
roku bychom jich chtěli zapojit čtyři
sta, tedy zhruba desetinu všech
základních škol v Česku. Pro výuku
jsme zvolili zážitkovou formu učení.
Lidská paměť vstřebá lépe informace
doprovázené emocemi. Finanční
vzdělávání musí být praktické,
a proto děti při hodinách Abecedy
peněz nesedí v lavicích, ale jdou „do
terénu“ a společně plní úkoly a překonávají výzvy.
MÍSTO ŠPRTÁNÍ EMOCE
Do finančního vzdělávání tak vstupují další subjekty, jako jsme třeba my.
Pro finanční organizace je ostatně
angažmá na tomto poli přirozené.
Veřejnost od nás dokonce očekává,
že ke zvýšení finanční gramotnosti
přispějeme. Konkrétně více než 70
procent respondentů průzkumu, který jsme si zadali u společnosti Kantar.
Různé formy podpory výuky a popularizace znalostí ze světa osobních
financí nabízíme zhruba od roku
2008. Nyní přicházíme s komplex76
tisíc korun. Zejména mě těší fakt, že
minimálně pětina dětí si nevydělává
jen pro sebe, na svůj výlet, ale část
nebo i celý výdělek věnuje někomu
potřebnému. A od učitelů víme,
že i díky našemu projektu začínají
téměř všichni účastníci odpovědněji
hospodařit se svým kapesným.
Naším cílem je postupně nabídnout
zážitkovou formu osvojování si finančních znalostí a dovedností všem
věkovým skupinám. Už na podzim
spustíme verzi pro druhé třídy
základních škol, ale i variantu pro
seniory. Dále chystáme interaktivní
programy pro děti z mateřských školek a cool online program pro žáky
druhého stupně.
MALÍ BYZNYSMENI
Děti budují vlastní firmu, vymýšlejí
zajímavý produkt a na závěrečném
jarmarku prezentují a prodávají
své výrobky nebo služby. Přicházejí
s dobrými nápady, jak z mála získat
hodně. Dokážou si mezi sebou najít
lídra, ocenit schopnosti spolužáka,
kterého doteď vnímaly jako outsidera, vybičují se k týmové spolupráci.
Průměrně si třída dokáže vydělat 14
DAVID HUBÁČEK
Šéf finančního vzdělávání České
spořitelny