KOMENTÁŘ

ABY DĚTI ROZUMĚLY

PENĚZŮM

Osmdesát procent Čechů si myslí, že umějí dobře hospodařit.

Průzkumy finanční gramotnosti ale ukazují, že jsme ve

znalostech jen průměrní.

DAVID HUBÁČEK

Potřeba naučit lidi správně hospodařit je nasnadě. Vzdělávat se ale chtějí

zejména ti, kteří už o koloběhu

peněz mají slušné povědomí. Kdo

svět financí chápe nejméně, tuhle

potřebu nemá.

ním programem pro výuku finanční

gramotnosti od školky až po důchod

– Abecedou peněz. Chceme, aby byl

program úspěšný a prospěšný, a proto jsme ho postavili především na

zážitcích. Silných a opakovaných.

Ideální by bylo, kdybychom se

rozumět penězům učili v rodině.

Hned 60 procent rodičů ale očekává,

že tuto roli splní škola. Vzdělávací

programy na základních školách sice

počítají i s finanční gramotností, ve

výuce ale pevně zakotvená není.

Pouze 15 procent žáků si uvědomuje, že by se kdy finančním dovednostem učili.

Od podzimu 2017 pracujeme s žáky

čtvrtých tříd. Prozatím působíme na

téměř třech stovkách škol, do konce

roku bychom jich chtěli zapojit čtyři

sta, tedy zhruba desetinu všech

základních škol v Česku. Pro výuku

jsme zvolili zážitkovou formu učení.

Lidská paměť vstřebá lépe informace

doprovázené emocemi. Finanční

vzdělávání musí být praktické,

a proto děti při hodinách Abecedy

peněz nesedí v lavicích, ale jdou „do

terénu“ a společně plní úkoly a překonávají výzvy.

MÍSTO ŠPRTÁNÍ EMOCE

Do finančního vzdělávání tak vstupují další subjekty, jako jsme třeba my.

Pro finanční organizace je ostatně

angažmá na tomto poli přirozené.

Veřejnost od nás dokonce očekává,

že ke zvýšení finanční gramotnosti

přispějeme. Konkrétně více než 70

procent respondentů průzkumu, který jsme si zadali u společnosti Kantar.

Různé formy podpory výuky a popularizace znalostí ze světa osobních

financí nabízíme zhruba od roku

2008. Nyní přicházíme s komplex76

tisíc korun. Zejména mě těší fakt, že

minimálně pětina dětí si nevydělává

jen pro sebe, na svůj výlet, ale část

nebo i celý výdělek věnuje někomu

potřebnému. A od učitelů víme,

že i díky našemu projektu začínají

téměř všichni účastníci odpovědněji

hospodařit se svým kapesným.

Naším cílem je postupně nabídnout

zážitkovou formu osvojování si finančních znalostí a dovedností všem

věkovým skupinám. Už na podzim

spustíme verzi pro druhé třídy

základních škol, ale i variantu pro

seniory. Dále chystáme interaktivní

programy pro děti z mateřských školek a cool online program pro žáky

druhého stupně.

MALÍ BYZNYSMENI

Děti budují vlastní firmu, vymýšlejí

zajímavý produkt a na závěrečném

jarmarku prezentují a prodávají

své výrobky nebo služby. Přicházejí

s dobrými nápady, jak z mála získat

hodně. Dokážou si mezi sebou najít

lídra, ocenit schopnosti spolužáka,

kterého doteď vnímaly jako outsidera, vybičují se k týmové spolupráci.

Průměrně si třída dokáže vydělat 14

DAVID HUBÁČEK

Šéf finančního vzdělávání České

spořitelny