ROZHOVOR  @ondrejtuma

Nejlepší jezdec uplynulé dekády, Marc Márquez, zvítězil

v Brně třikrát. Do rekordu Masarykova okruhu má daleko

– se sedmi prvními místy bez ohledu na kategorii se o něj

dělí Giacomo Agostini, Max Biaggi a Valentino Rossi.

Tohle číslo je hodně zkreslené. Není

to počet platících návštěvníků, ale

počet vstupů. Když jste čtyřčlenná

rodina, která si koupí vstupenku, co

zahrnuje kromě nedělního závodu

i sobotní kvalifikace, páteční tréninky a čtvrteční pitwalk, tedy možnost projít během příprav boxovou

uličkou a paddockem a dostat se

tak do samotného srdce závodiště,

počítá se to jako šestnáct vstupů.

Přitom jde jen o čtyři návštěvníky

se čtyřmi vstupenkami.

Dobře, ale i tak na samotné závody přijde kolem sta tisíc lidí, takže

by to přece měl být výdělečný

podnik.

V průměru je to spíš sedmdesát tisíc

lidí, někdy přijde ještě míň. Závisí

to na počasí, přesném termínu

závodů, míře propagace, ale taky

na tom, jací jedou jezdci a jak se

v dané sezóně daří závodníkům

z Česka a okolních států.

Spousta lidí neví, že když si někdo

kupuje reklamu, neplatí nám, ale

promotérovi seriálu. A když si ně104

kdo zaplatí stánek s občerstvením

nebo prodává kšiltovky a trička,

opět neplatí nám, ale Dorně. My

jim zkrátka poskytujeme okruh

s veškerým zázemím a technickou podporou a za to nám patří

výtěžek ze vstupného. Dorna navíc

inkasuje takzvaný zalistovací

poplatek, což je v tuto chvíli čtyři

miliony eur (102 milionů korun,

pozn. red.).

GRAND PRIX

První motocyklová Velká cena Československa se jela na silnicích mezi

západními předměstími Brna v roce

1950. Součástí mistrovství světa byla

od roku 1965 do roku 1982, pak už

nebezpečná přírodní trať stačila pouze

na mistrovství Evropy. Světová špička

se do Brna vrátila v roce 1987 na nový

Automotodrom, kde se s pauzou v roce

1992 konají závody mistrovství světa

každoročně. Nejvyšší návštěvnost, 138

752 nedělních diváků, přinesl rok 2015.

Letos Automotodrom přišel o závod

mistrovství světa superbiků. Mistrovství

světa silničních vozů na něj naposledy

zavítalo v roce 2011.

Nemůže být smlouva s promotérem výhodnější?

Ve všech pořadatelských zemích je

smlouva stejná. Pokud v ní chcete

něco navíc, musíte si za to naopak

připlatit. Šéf Dorny Carmelo Ezpeleta argumentuje tím, že hlavní

přínos Velké ceny je v reklamě ve

světě a dalších vedlejších příjmech,

které z pořádání Česku plynou.

Existují na to rozsáhlé studie.

V jednom z prvních rozhovorů po

svém nástupu do čela Automotodromu jste řekla, že váš tajný

sen je dostat na brněnský okruh

závody formulí 1.

To je dnes samozřejmě úplné sci-fi.

Jeden ročník v F1 by stál kolem

miliardy korun. A stačí se podívat

na to, jak se handrkujeme o sto

padesáti milionech, které se navíc

státu prokazatelně vrátí. Brno

by navíc nesplňovalo potřebné

technické parametry. Dráha je sice

super, ale jinak je to tu technologicky zaostalé. Kdyby lidé od F1 ze

Singapuru nebo Thajska viděli naši