ROZHOVOR @ondrejtuma
Nejlepší jezdec uplynulé dekády, Marc Márquez, zvítězil
v Brně třikrát. Do rekordu Masarykova okruhu má daleko
– se sedmi prvními místy bez ohledu na kategorii se o něj
dělí Giacomo Agostini, Max Biaggi a Valentino Rossi.
Tohle číslo je hodně zkreslené. Není
to počet platících návštěvníků, ale
počet vstupů. Když jste čtyřčlenná
rodina, která si koupí vstupenku, co
zahrnuje kromě nedělního závodu
i sobotní kvalifikace, páteční tréninky a čtvrteční pitwalk, tedy možnost projít během příprav boxovou
uličkou a paddockem a dostat se
tak do samotného srdce závodiště,
počítá se to jako šestnáct vstupů.
Přitom jde jen o čtyři návštěvníky
se čtyřmi vstupenkami.
Dobře, ale i tak na samotné závody přijde kolem sta tisíc lidí, takže
by to přece měl být výdělečný
podnik.
V průměru je to spíš sedmdesát tisíc
lidí, někdy přijde ještě míň. Závisí
to na počasí, přesném termínu
závodů, míře propagace, ale taky
na tom, jací jedou jezdci a jak se
v dané sezóně daří závodníkům
z Česka a okolních států.
Spousta lidí neví, že když si někdo
kupuje reklamu, neplatí nám, ale
promotérovi seriálu. A když si ně104
kdo zaplatí stánek s občerstvením
nebo prodává kšiltovky a trička,
opět neplatí nám, ale Dorně. My
jim zkrátka poskytujeme okruh
s veškerým zázemím a technickou podporou a za to nám patří
výtěžek ze vstupného. Dorna navíc
inkasuje takzvaný zalistovací
poplatek, což je v tuto chvíli čtyři
miliony eur (102 milionů korun,
pozn. red.).
GRAND PRIX
První motocyklová Velká cena Československa se jela na silnicích mezi
západními předměstími Brna v roce
1950. Součástí mistrovství světa byla
od roku 1965 do roku 1982, pak už
nebezpečná přírodní trať stačila pouze
na mistrovství Evropy. Světová špička
se do Brna vrátila v roce 1987 na nový
Automotodrom, kde se s pauzou v roce
1992 konají závody mistrovství světa
každoročně. Nejvyšší návštěvnost, 138
752 nedělních diváků, přinesl rok 2015.
Letos Automotodrom přišel o závod
mistrovství světa superbiků. Mistrovství
světa silničních vozů na něj naposledy
zavítalo v roce 2011.
Nemůže být smlouva s promotérem výhodnější?
Ve všech pořadatelských zemích je
smlouva stejná. Pokud v ní chcete
něco navíc, musíte si za to naopak
připlatit. Šéf Dorny Carmelo Ezpeleta argumentuje tím, že hlavní
přínos Velké ceny je v reklamě ve
světě a dalších vedlejších příjmech,
které z pořádání Česku plynou.
Existují na to rozsáhlé studie.
V jednom z prvních rozhovorů po
svém nástupu do čela Automotodromu jste řekla, že váš tajný
sen je dostat na brněnský okruh
závody formulí 1.
To je dnes samozřejmě úplné sci-fi.
Jeden ročník v F1 by stál kolem
miliardy korun. A stačí se podívat
na to, jak se handrkujeme o sto
padesáti milionech, které se navíc
státu prokazatelně vrátí. Brno
by navíc nesplňovalo potřebné
technické parametry. Dráha je sice
super, ale jinak je to tu technologicky zaostalé. Kdyby lidé od F1 ze
Singapuru nebo Thajska viděli naši