Hned tři zprávy o castingu nových
filmů vzbudily v posledních týdnech
vášně a každá z trochu jiného důvodu. Ve snímku King Richard měl hrát
otce a trenéra sester Williamsových
Will Smith. Vlna nevole se zvedla
kvůli tomu, že má Smith výrazně
světlejší pleť než samotný Richard
Williams. Dále se připravuje nová
hraná verze disneyovky Malá mořská
víla, kterou má ztvárnit afroamerická zpěvačka Halle Baileyová. Pamětníci animáku z roku 1989 však často
namítají, že víla Ariel přece byla bílá
zrzka. A naposled přišlo oznámení,
že v nové bondovce převezme kódové označení 007 černošská agentka
v podání Lashany Lynchové.
Tato snaha o zvýšení rozmanitosti
v obsazování rolí je důsledkem jak
politické korektnosti, která vyzdvihuje dosud marginalizované menšiny, tak i prosté komerční kalkulace.
Drahé hollywoodské filmy cílí na
velmi rozrůzněné globální publikum
s vysokým podílem „menšin“. Do
oblíbených značek příběhů – bondovek, disneyovek, Hvězdných válek,
Avengers… – se balí pestrobarevný
ansámbl odpovídající rozdělení společnosti. Kdyby v tom nebyl dobře
propočtený kalkul, takové snímky
by už mnoho let prodělávaly. Místo
toho ale dobývají stále větší trhy.
Nevznikají totiž proti vůli většiny
diváků a divaček, ale naopak na
jejich přání.
BOND ZŮSTANE BONDEM
Snad nejrychleji lze odškrtnout předání žezla v nové bondovce. James
Bond zde odchází do výslužby, stejně jako Daniel Craig odchází z role
Bonda, a je tedy logické postoupit
číslovku 007 někomu jinému, aniž
by to rovnou znamenalo, že napříště
bude mít série za hlavní hrdinku
černošskou ženu. Bond samotný
se nejspíš vrátí jako bílý muž, jen
v novém, paralelním fikčním světě,
kde se bude začínat od nuly, tak jako
vždy předtím.
Možná je obsazení Lynchové jen
jakousi malou náhradou za to, že
konkurzem na nového Bonda neprošel britský černošský herec Idris
Elba. Ten má sice ohromné charisma
a vynikající kondici, ale taky 46 let.
Otálení s výběrem trvalo příliš dlouho a nyní 51letý Daniel Craig potřeboval na pět filmů téměř patnáct
let, přičemž při podpisu smlouvy se
obvykle počítá se čtyřmi filmy naráz.
Elba by tedy zvládl jen asi dva filmy
a to by na vybudování značky a historického odkazu nestačilo.
TA SPRÁVNÁ ČERNÁ
Něco jiného je kauza s „málo tmavým“ Willem Smithem. Ten patří
mezi největší hollywoodské hvězdy
a mezi černošskými kolegy už dávno
v honorářích a tržbách předstihl
Denzela Washingtona a Eddieho
Murphyho. Nyní se ale ukázalo, že
mu superhvězdnost škodí a že ne
každá role je pro něj stavěná.
Samozřejmě se nám může zdát
absurdní, že černoch může být
málo tmavý. O co přesně kritikům
jde? Stovky twitterových příspěvků
z afroamerické komunity přesvědčují, že vedle rasismu existuje ještě
kolorismus. Pro většinovou veřejnost jsou přijatelní hlavně světlí
míšenci. Ti do televize a do filmů
pronikají snáz než lidé s tmavším
odstínem pleti. Problém rasismu se
zdánlivě řeší tím, že se mezi reportéry, herci či modelkami objevují
černoši, čímž je teoreticky učiněno
rozmanitosti za dost, ale fakticky se
tím upozaďuje ona „skutečná černá
Richard Williams, otec a bývalý trenér
sester Venus a Sereny
barva“. V afroamerické komunitě
okolo toho vzniklo napětí a zdá se,
že právě Smithovo obsazení do role
Richarda Williamse bude zlomové.
BEZ HEJTŮ
Podstatné je i to, že Richarda
Williamse lidé znají z televizních
přenosů. Když hrál Smith ve snímku
Cesta za štěstím byznysmena Chrise Gardnera, jehož neuvěřitelný,
nicméně skutečný příběh o cestě
z chudoby působil až kýčovitě inspirativně, nevadilo příliš, že skutečný
Gardner byl velmi tmavý. Skoro
nikdo ho neznal.
Další námitkou vůči Smithovi je, že
je svým založením úplným opakem Williamse. Podle Smithe lidem
nakonec i to špatné v jejich životech pomáhá dosáhnout jejich cílů.
Williams naopak opakuje, že se jako
velmi tmavý Afroameričan musel
prosadit navzdory tomu, že mu okolí
přálo neúspěch.
I kdybychom přijali tezi, že není
důležité někým být, abyste ho mohli
zahrát, jak by vám připadalo, že si
na diskriminaci stěžuje někdo, kdo
vždycky měl cestičku hezky umetenou, protože vypadá líbivě a přijatelně? Dokázali bychom brát vážně
jeho stížnosti, byť by zazněly ve
fikčním díle? Součástí Williamsovy
111