že vůbec nechápete, jak se dneska
můžou kamenné obchody živit. Jak
mi ale objasňuje Bára, cesty tu jsou,
jen musíte být kreativní. Objem
peněz, které se v herním průmyslu
protočí, rok od roku roste. To je
základ.
„Tak zaprvé. Klasické krabice se
prodávají stále. Spoustu her dnes
dohrajete za pár hodin a víte, že
i když byly skvělé, už je znova hrát
nebudete. Krabici můžete pořád
prodat, odnést do bazaru nebo třeba
dát kamarádovi. Trh s nimi ve světě
sice klesá o pár procent každý rok,
u nás je ale trend pomalejší.“ Část
obratu navíc tvoří impulzivní nákupy. Jdete pro rohlíky a skončíte
s novým Call of Duty. Podobné je to
podle Báry i u bazarových prodejů,
byť tam je propad výraznější i u nás.
Co naopak prodeji her v krámech
pomáhá, jsou limitované sběratelské edice. „Prodají se všechny, které
dokážeme pro český trh urvat.
Někdy to jsou desítky, jindy stovky
kusů. Na skladě ale nezbude nic,
pokud není hra vyložený propadák.“ Za tři, čtyři a víc tisíc korun
dostanou skalní fanoušci sběratelskou figurku, soundtrack, ale třeba
taky nositelnou repliku helmy
hlavního hrdiny Doomu a litografii
k tomu. Tahle legrace už ale vyjde
na sedm tisíc.
Pokles jednoho segmentu částečně
kompenzuje nárůst jiného. „Dvanáct procent obratu nám dnes dělají
digitální produkty. Mikrotransakce
sice posíláte online a peníze jdou
přímo vývojářskému studiu, u nás
si ale můžete koupit kredit, který ve
hře načtete.“ Toho využívají hlavně
rodiče, když nechtějí, aby děti vysávaly rodinné kreditky. Jak to vypadá v praxi? Přijde maminka, zaplatí
pětikilo a syn nebo dcera si za ně
ve hře pořídí hezčí skin na pistolku.
Nerozumíte? Nevadí! Důležité je, že
jich nekoupí deset.
Kredit si takhle můžete nabít ale
taky pro Steam a další online obchody, kde už si kupujete celé hry.
Jsou to mimochodem takové ty
hezky zabalené kusy plastu, velké
jako kreditka, které najdete i na pokladnách supermarketů hned vedle
předplacených SIM karet.
Dalším klíčem k úspěšné transformaci byla proměna sortimentu. „Dřív jsme prodávali jen hry
a hardware. Dnes tvoří padesát procent zboží na prodejně merchandise
– figurky, peněženky, čepice nebo
exkluzivní FIFA dresy, které jinde
neseženete.“ Tolik peněz jako za
hry a hardware na nich firma kvůli
nižší marži sice nevydělá, poptávka
po nich ale roste.
na velikost většiny ze současných
35 prodejen. V šedesáti metrech
čtverečních není na zážitky místo.
A tak se zatím místo zábavy soustředí hlavně na to, aby hry prodávali hráči a hráčky, kteří pomůžou
a vysvětlí všechno, co uniklo tátovi,
který naposledy pařil první díl Age
of Empires.
Třicetiletá historie JRC ukazuje, že
je docela fajn být „u toho“, i když
zrovna nejste hybatelem změn. Navzdory digitální konkurenci firma
vloni navýšila tržby na 538 milionů
korun, což odpovídá zhruba třetině
českého trhu. Největší lokální konkurent je pětkrát menší. Jenže ti
opravdoví soupeři válčí někde úplně jinde. „Musíme si prostě hledat
svou cestu a nenechat se uchlácholit, že když to fungovalo včera, bude
dobře pořád.“
RADA A ZÁBAVA
S rozmachem digitálních služeb,
aplikací a platforem, jejich globálními rozpočty na reklamu a stamiliony dolarů zainvestovanými
do různých pastiček na pozornost
i peníze hráčů budou kamenné krámy bojovat těžko. Jedna cesta se ale
přeci jen rýsuje. Proměna obchodů
s počítačovými hrami z prodejců
komodity do zážitkového retailu.
Co to znamená v praxi?
„Do krámu si nepůjdete pro krabici,
ale pro zábavu. S kamarády si vyzkoušíte nejnovější hru na počítači
s nejvýkonnější grafickou kartou
nebo se třeba skočíte podívat na zápas oblíbeného e-sportového týmu.
Tahle proměna postavila na nohy
velké hráče na Západě,“ vysvětluje Bára. JRC by se touhle cestou
chtělo vydat taky, zatím ale naráží
DIGITÁLNÍ KONKURENCE
Česko nepatří mezi největší trhy,
a tak si nové online služby musejí
zákazníci obvykle počkat. Třeba
Google Stadia nás v první vlně
mine určitě. Průkopníkem digitální distribuce tak zatím zůstává
Xbox od Microsoftu. Předplatné
pro PC i konzoli EA Access spustil již před lety. Pod křídly Xboxu
fungují také služby Xbox Game
Pass a Game Pass Ultimate, která
kombinuje Game Pass a předplatné Xbox Live Gold pro hraní online. Microsoft do Game Pass přidává své exkluzivní tituly okamžitě
po vydání. V knihovně tak třeba
najdete nejnovější Forzu Horizon
4. Na začátku září pak přijde i pokračování série Gears.
27