že vůbec nechápete, jak se dneska

můžou kamenné obchody živit. Jak

mi ale objasňuje Bára, cesty tu jsou,

jen musíte být kreativní. Objem

peněz, které se v herním průmyslu

protočí, rok od roku roste. To je

základ.

„Tak zaprvé. Klasické krabice se

prodávají stále. Spoustu her dnes

dohrajete za pár hodin a víte, že

i když byly skvělé, už je znova hrát

nebudete. Krabici můžete pořád

prodat, odnést do bazaru nebo třeba

dát kamarádovi. Trh s nimi ve světě

sice klesá o pár procent každý rok,

u nás je ale trend pomalejší.“ Část

obratu navíc tvoří impulzivní nákupy. Jdete pro rohlíky a skončíte

s novým Call of Duty. Podobné je to

podle Báry i u bazarových prodejů,

byť tam je propad výraznější i u nás.

Co naopak prodeji her v krámech

pomáhá, jsou limitované sběratelské edice. „Prodají se všechny, které

dokážeme pro český trh urvat.

Někdy to jsou desítky, jindy stovky

kusů. Na skladě ale nezbude nic,

pokud není hra vyložený propadák.“ Za tři, čtyři a víc tisíc korun

dostanou skalní fanoušci sběratelskou figurku, soundtrack, ale třeba

taky nositelnou repliku helmy

hlavního hrdiny Doomu a litografii

k tomu. Tahle legrace už ale vyjde

na sedm tisíc.

Pokles jednoho segmentu částečně

kompenzuje nárůst jiného. „Dvanáct procent obratu nám dnes dělají

digitální produkty. Mikrotransakce

sice posíláte online a peníze jdou

přímo vývojářskému studiu, u nás

si ale můžete koupit kredit, který ve

hře načtete.“ Toho využívají hlavně

rodiče, když nechtějí, aby děti vysávaly rodinné kreditky. Jak to vypadá v praxi? Přijde maminka, zaplatí

pětikilo a syn nebo dcera si za ně

ve hře pořídí hezčí skin na pistolku.

Nerozumíte? Nevadí! Důležité je, že

jich nekoupí deset.

Kredit si takhle můžete nabít ale

taky pro Steam a další online obchody, kde už si kupujete celé hry.

Jsou to mimochodem takové ty

hezky zabalené kusy plastu, velké

jako kreditka, které najdete i na pokladnách supermarketů hned vedle

předplacených SIM karet.

Dalším klíčem k úspěšné transformaci byla proměna sortimentu. „Dřív jsme prodávali jen hry

a hardware. Dnes tvoří padesát procent zboží na prodejně merchandise

– figurky, peněženky, čepice nebo

exkluzivní FIFA dresy, které jinde

neseženete.“ Tolik peněz jako za

hry a hardware na nich firma kvůli

nižší marži sice nevydělá, poptávka

po nich ale roste.

na velikost většiny ze současných

35 prodejen. V šedesáti metrech

čtverečních není na zážitky místo.

A tak se zatím místo zábavy soustředí hlavně na to, aby hry prodávali hráči a hráčky, kteří pomůžou

a vysvětlí všechno, co uniklo tátovi,

který naposledy pařil první díl Age

of Empires.

Třicetiletá historie JRC ukazuje, že

je docela fajn být „u toho“, i když

zrovna nejste hybatelem změn. Navzdory digitální konkurenci firma

vloni navýšila tržby na 538 milionů

korun, což odpovídá zhruba třetině

českého trhu. Největší lokální konkurent je pětkrát menší. Jenže ti

opravdoví soupeři válčí někde úplně jinde. „Musíme si prostě hledat

svou cestu a nenechat se uchlácholit, že když to fungovalo včera, bude

dobře pořád.“

RADA A ZÁBAVA

S rozmachem digitálních služeb,

aplikací a platforem, jejich globálními rozpočty na reklamu a stamiliony dolarů zainvestovanými

do různých pastiček na pozornost

i peníze hráčů budou kamenné krámy bojovat těžko. Jedna cesta se ale

přeci jen rýsuje. Proměna obchodů

s počítačovými hrami z prodejců

komodity do zážitkového retailu.

Co to znamená v praxi?

„Do krámu si nepůjdete pro krabici,

ale pro zábavu. S kamarády si vyzkoušíte nejnovější hru na počítači

s nejvýkonnější grafickou kartou

nebo se třeba skočíte podívat na zápas oblíbeného e-sportového týmu.

Tahle proměna postavila na nohy

velké hráče na Západě,“ vysvětluje Bára. JRC by se touhle cestou

chtělo vydat taky, zatím ale naráží

DIGITÁLNÍ KONKURENCE

Česko nepatří mezi největší trhy,

a tak si nové online služby musejí

zákazníci obvykle počkat. Třeba

Google Stadia nás v první vlně

mine určitě. Průkopníkem digitální distribuce tak zatím zůstává

Xbox od Microsoftu. Předplatné

pro PC i konzoli EA Access spustil již před lety. Pod křídly Xboxu

fungují také služby Xbox Game

Pass a Game Pass Ultimate, která

kombinuje Game Pass a předplatné Xbox Live Gold pro hraní online. Microsoft do Game Pass přidává své exkluzivní tituly okamžitě

po vydání. V knihovně tak třeba

najdete nejnovější Forzu Horizon

4. Na začátku září pak přijde i pokračování série Gears.

27