do něj přidává další služby, které

lze spravovat online. K využívání

portálu ale potřebujete elektronický

občanský průkaz s čipem (a k němu

si za několik stovek koupit čtečku)

nebo si zřídit datovou schránku.

Stát sice od loňského července vydal

už 1,1 milionu eObčanek, ale jenom

třetina lidí si aktivuje i jejich elektronickou část. Datovou schránku

si pak zprovoznilo kolem 317 tisíc

fyzických osob. A pouhých 22 tisíc

lidí se zatím zaregistrovalo na Portálu občana.

Jak přitom ukázal průzkum agentury SC&C, skoro tři pětiny uživatelů

internetu by rády komunikovaly

s úřady online právě s využitím svého internetového nebo mobilního

bankovnictví. A téměř čtyři pětiny si

to dokážou představit, když to bude

bezpečné, uživatelsky přívětivé,

jednoduché a bezplatné.

„V Česku zatím chybí univerzální

masově rozšířený digitální doklad

totožnosti, jímž by se lidé mohli prokazovat při online komunikaci jak

s úřady, tak i soukromými společnostmi. Nejrozšířenějším nástrojem

digitálního ověřování totožnosti je

přitom právě bankovní identita pro

přihlašování do internetového bankovnictví, která je prověřená a důvěryhodná,“ říká Pavel Štěpánek,

výkonný ředitel České bankovní

asociace. Inspirací pro český projekt

jsou Švédsko, Dánsko, Finsko, Estonsko nebo Norsko.

BEZ ŠMÍROVÁNÍ

„Bank ID – což je pracovní název

chystaného systému – bude zadarmo nejen pro klienty bank, ale

i pro stát,“ zdůrazňuje Filip Hanzlík,

náměstek výkonného ředitele České

bankovní asociace. Platit by za něj

měly pouze soukromé firmy, které

univerzální digitální doklad využijí

pro identifikaci zákazníků. Například

dodavatelé energií, telekomunikační

operátoři nebo sázkové společnosti.

„Firmám nabídneme zabezpečený,

fungující nástroj, jímž na dálku

ověří zákazníky. Umožníme jim

další rozvoj digitálních služeb,“ říká

Hanzlík. Lidé podle něj nemusejí

DIGITALIZACE BANK

Výběr projektů, na kterých se

od roku 2013 podílela Česká

bankovní asociace:

SONIA – Bank ID

okamžité platby

platby na mobil

o

 tevřené bankovnictví (multibanking)

switching – mobilita klientů

elektronická fakturace

QR kódy

elektronický exekuční příkaz

X

 ML standardy pro výměnu dat

(výpisy z účtu apod.)

standardy SEPA

mít strach z Velkého bratra. Bank ID

bude pouhým dokladem. Nehrozí,

že by se úřady nebo jiní účastníci

celého systému mohli tímto způsobem podívat na něčí bankovní účet,

natož s ním disponovat nebo jakkoli

sledovat něčí aktivity na internetu.

Systém navíc zůstane pro všechny

dobrovolný, nikdo do něj nevstoupí

automaticky.

A přestože přes banku půjde vyřídit

většinu věcí, nejspíš ne úplně všechny. K některým, typicky k převo-

dům nemovitostí, bude dál potřeba

nejvyšší stupeň ověření, který zajistí

jenom státní eObčanka s aktivovaným čipem.

ESTONSKÝ PŘÍSLIB

Potřebné změny zákonů by měli

ve druhé polovině letošního roku

projednat poslanci. „Máme za sebou

řadu jednání s Ministerstvem vnitra,

Ministerstvem financí, Českou

národní bankou a dalšími institucemi. Návrh potřebných legislativních

změn získal podporu 120 poslankyň a poslanců, v nejbližší době se

k němu vyjádří vláda a následovat

bude klasické parlamentní projednání,“ říká Hanzlík.

„Projekt SONIA nejen že přinese

daleko větší dynamiku do tempa

naplňování vládního programu

Digitální Česko, ale také jasně doloží, že právě spolupráce veřejného

a soukromého sektoru je cestou, jak

se dostat mezi nejvyspělejší digitální

země. A to je přesně naše ambice,“

vysvětluje Vladimír Dzurilla, vládní

zmocněnec pro IT a digitalizaci.

Estonci dokonce uvádějí, že jednotná digitální identita, která u nich už

několik let úspěšně funguje, přispívá

až dvěma procenty ročně k růstu

jejich ekonomiky.

A kdy by lidé v Česku mohli novinku začít využívat? „Odhady jsou

vždycky ošemetné, ale pracujeme

s tím, že se návrhy podaří schválit

do konce letošního roku. Zveřejněním ve Sbírce zákonů pak končí

náš mandát jako asociace a nastane

implementační fáze, která bude plně

v režii jednotlivých bank,“ odpovídá

Hanzlík. První z nich by mohly systém spustit ještě v příštím roce, další

o rok později.

35