Jsme čím dál pohodlnější. Necháváme si dovézt
nákup, pizzu, prášky. Kromě pečených holubů létají
republikou taky smažená kuřata. Za tím vším stojí složité
algoritmy, prediktivní systémy a optimalizační nástroje.
Kdo chce uspět v logistice, musí bojovat
o každou korunu.
Na počátku byl e-commerce akcelerátor Inveo.cz. Sada nástrojů pro
internetové obchodníky, kterou
tvořily aplikace pro rozesílání hromadných e-mailů, tvorbu a správu
e-shopů nebo pro optimalizaci
výkonnostních kampaní. Funkce
přibývaly jedna za druhou a podobně rychle i klienti. Ke spokojenosti
ale Michalovi Menšíkovi, majiteli
a zakladateli, pořád něco scházelo.
„Být silný v internetovém prostředí
je prima, jenže je to jen část koláče.
Většina obchodníků totiž nabízí
reálné produkty, nikoliv data. A ty
je potřeba k zákazníkům nějak
dostat. Ideálně co nejrychleji a až
domů. Když se mi proto na konci
roku 2016 naskytla možnost převzít
DoDo, všechno do sebe zapadlo,“
dodává Michal, který založil Inveo
v roce 2009 a po osmi letech podnikání věděl, že se podobná šance
nemusí opakovat.
RESTART
Skupina miliardáře Karla Komárka KKCG, od níž Michal projekt
odkoupil, představila DoDo světu
o rok dříve jako „osobního asistenta, který šetří čas a nervy“. Jenže
na rozdíl od Spojených států, kde se
KKCG inspirovala, služba v Česku
nezískala ani zdaleka tolik zákazníků, kolik si investoři naplánovali.
Když ji Michal kupoval, tvořilo ji
deset kurýrů, kteří se dělili o dvě
auta a pět lidí v zázemí. Paběrkovala. A tak bylo logické, že do plánů
holdingu s multimiliardovými obraty nezapadala. Měla ale základní
infrastrukturu a taky zainvestováno
do značky. Lepší než začínat od
nuly. Vyplatilo se?
Dva a půl roku od akvizice má
DoDo víc než pět stovek kurýrů, tři
stovky automobilů, kola a testuje
elektrické mopedy. K tomu má 4,5
milionu eur na další rozvoj a expanzi do zahraničí. Zdá se, že to byla
dobrá koupě. Růst byl ale pořádně
vydřený.
„Že je městská logistika komplikovaný byznys, jsme tušili, že to ale
bude takhle těžké, to jsme nečekali,“ přiznává Michal Menšík. Jeho
vzorem je Amazon. Imponuje mu,
jak efektivně dokáže zapojovat
externí partnery, budovat franšízy
a prošlapávat cestu bez ohledu na
to, jak to dělají ostatní. V Česku ho
zase baví, jak o podnikání přemýšlí
Rohlík nebo Košík.
Jednu výhodu ale na podnikání
v distribuci na krátké vzdálenosti přece jen vidí. „Je to tak těžký
byznys, že v něm dnes, kdy jsme
přežili porodní bolesti, v Česku
prakticky nemáme konkurenci.
Často jen kroutím hlavou, když
vidím, kdo všechno se pokouší do
rozvozu vstoupit. Přijde mi, že snad
každý e-shop dostane v nějaké fázi
svého života nápad, že si bude věci
doručovat sám,“ doplňuje Martin
Marek, managing director DoDo,
který se rozhovoru taky účastní.
Drtivá většina pokusů skončí neúspěchem. I tak ale musí velká města
čelit nájezdu poloprázdných dodávek a jejich frenetických řidičů.
Ucpávají se. Není kde zaparkovat.
V čem je DoDo jiné?
GAIA
„Koupit si sto, dvě stě aut je dneska
docela snadné, ale zajistit, aby auta
jezdila maximálně vytížená po optimalizovaných trasách, a ještě na
tom vydělávat, to už je oříšek. Pokud chcete uspět, musíte být chytřejší než ostatní. Jen tak můžete být
levnější a spolehlivější, a v důsledku
nemít nouzi o velké i malé klienty,“
vysvětluje mi Martin.
Proto DoDo investovalo desítky
milionů korun do vývoje vlastní
logistické platformy GAIA. Pokrývá
finanční procesy: eviduje, kolik hotovosti kurýr veze a kolik peněz lidé
zaplatili kartou. Automatizuje správu autoparku: řekne, kdy musí auto
do servisu nebo jak jsou jednotlivá
33