Jsme čím dál pohodlnější. Necháváme si dovézt

nákup, pizzu, prášky. Kromě pečených holubů létají

republikou taky smažená kuřata. Za tím vším stojí složité

algoritmy, prediktivní systémy a optimalizační nástroje.

Kdo chce uspět v logistice, musí bojovat

o každou korunu.

Na počátku byl e-commerce akcelerátor Inveo.cz. Sada nástrojů pro

internetové obchodníky, kterou

tvořily aplikace pro rozesílání hromadných e-mailů, tvorbu a správu

e-shopů nebo pro optimalizaci

výkonnostních kampaní. Funkce

přibývaly jedna za druhou a podobně rychle i klienti. Ke spokojenosti

ale Michalovi Menšíkovi, majiteli

a zakladateli, pořád něco scházelo.

„Být silný v internetovém prostředí

je prima, jenže je to jen část koláče.

Většina obchodníků totiž nabízí

reálné produkty, nikoliv data. A ty

je potřeba k zákazníkům nějak

dostat. Ideálně co nejrychleji a až

domů. Když se mi proto na konci

roku 2016 naskytla možnost převzít

DoDo, všechno do sebe zapadlo,“

dodává Michal, který založil Inveo

v roce 2009 a po osmi letech podnikání věděl, že se podobná šance

nemusí opakovat.

RESTART

Skupina miliardáře Karla Komárka KKCG, od níž Michal projekt

odkoupil, představila DoDo světu

o rok dříve jako „osobního asistenta, který šetří čas a nervy“. Jenže

na rozdíl od Spojených států, kde se

KKCG inspirovala, služba v Česku

nezískala ani zdaleka tolik zákazníků, kolik si investoři naplánovali.

Když ji Michal kupoval, tvořilo ji

deset kurýrů, kteří se dělili o dvě

auta a pět lidí v zázemí. Paběrkovala. A tak bylo logické, že do plánů

holdingu s multimiliardovými obraty nezapadala. Měla ale základní

infrastrukturu a taky zainvestováno

do značky. Lepší než začínat od

nuly. Vyplatilo se?

Dva a půl roku od akvizice má

DoDo víc než pět stovek kurýrů, tři

stovky automobilů, kola a testuje

elektrické mopedy. K tomu má 4,5

milionu eur na další rozvoj a expanzi do zahraničí. Zdá se, že to byla

dobrá koupě. Růst byl ale pořádně

vydřený.

„Že je městská logistika komplikovaný byznys, jsme tušili, že to ale

bude takhle těžké, to jsme nečekali,“ přiznává Michal Menšík. Jeho

vzorem je Amazon. Imponuje mu,

jak efektivně dokáže zapojovat

externí partnery, budovat franšízy

a prošlapávat cestu bez ohledu na

to, jak to dělají ostatní. V Česku ho

zase baví, jak o podnikání přemýšlí

Rohlík nebo Košík.

Jednu výhodu ale na podnikání

v distribuci na krátké vzdálenosti přece jen vidí. „Je to tak těžký

byznys, že v něm dnes, kdy jsme

přežili porodní bolesti, v Česku

prakticky nemáme konkurenci.

Často jen kroutím hlavou, když

vidím, kdo všechno se pokouší do

rozvozu vstoupit. Přijde mi, že snad

každý e-shop dostane v nějaké fázi

svého života nápad, že si bude věci

doručovat sám,“ doplňuje Martin

Marek, managing director DoDo,

který se rozhovoru taky účastní.

Drtivá většina pokusů skončí neúspěchem. I tak ale musí velká města

čelit nájezdu poloprázdných dodávek a jejich frenetických řidičů.

Ucpávají se. Není kde zaparkovat.

V čem je DoDo jiné?

GAIA

„Koupit si sto, dvě stě aut je dneska

docela snadné, ale zajistit, aby auta

jezdila maximálně vytížená po optimalizovaných trasách, a ještě na

tom vydělávat, to už je oříšek. Pokud chcete uspět, musíte být chytřejší než ostatní. Jen tak můžete být

levnější a spolehlivější, a v důsledku

nemít nouzi o velké i malé klienty,“

vysvětluje mi Martin.

Proto DoDo investovalo desítky

milionů korun do vývoje vlastní

logistické platformy GAIA. Pokrývá

finanční procesy: eviduje, kolik hotovosti kurýr veze a kolik peněz lidé

zaplatili kartou. Automatizuje správu autoparku: řekne, kdy musí auto

do servisu nebo jak jsou jednotlivá

33