Dostupné sporťáky vlastně na trhu

zbývají jen dva. Mazda MX-5 a její

dvojče Fiat 124 Spider, který se liší

jen designem a použitím italského

motoru. Vyrábí se ale na stejné

výrobní lince v Hirošimě.

Proč dostupná sportovní auta

téměř vymizela? Pravděpodobnou

odpovědí je, že jsme příliš zpohodlněli. Sportovní auta totiž už dávno

nejsou tou nejsnazší cestou, jak

jezdit rychle. Vlastně spíš naopak.

Rychlý hatchback bude mnohem

rychlejší, jezdit s ním rychle bude

snazší a ještě do něj naložíte pět lidí

a tašky na dovolenou. A také se do

něj snáz nastupuje, je tišší a vůbec

má samé praktické výhody.

MECHANICKÝ BALET

Proč tedy podobné peníze utratit za

sportovní auto, které je vlastně ve

všech objektivních ohledech horší?

Vejdou se do něj jen dva lidi, má

maličký kufr, dělá rámus, a abyste

s ním jeli opravdu rychle, musíte se

pořádně snažit.

Jedním důvodem může být samozřejmě styl. Placaté auto se sundavací střechou je prostě cool, a vy

v něm tudíž budete vypadat taky

cool. Nebo si to alespoň budete

myslet, zatímco ostatní napadne, že

máte krizi středního věku a milenku vám manželka nedovolila. Ale

nakonec není nic špatného na tom,

chtít vlastnit něco hezkého.

Zajímavější je ovšem druhý důvod,

tedy to, jak takové auto jezdí.

Klasický sporťák vám totiž nabídne

věci, které se těžko vyjadřují čísly.

Je od základu navržen jako nástroj

pro řidiče a všechno ostatní je

vedlejší.

Mazda MX-5 je toho zářným příkladem. Recept je v podstatě jednoduchý. Čtyři kola se zavěšením

dvojitými lichoběžníky, které je

sice prostorově náročné, ale téměř

ideální pro jízdní vlastnosti. Motor

umístěný podél těsně za přední

nápravou a pohánějící zadní kola.

Dvě sedačky umístěné co nejníž,

aby nabídly ideální pozici za volantem. To celé obaleno atraktivní, ale

minimalistickou karoserií, ve které

nakonec zbylo i nějaké místo na

zavazadla. Plus střecha, u standardního modelu manuálně stahovací

plátěná, kdežto testované RF má

pevnou plastovou. Její střední díl

v působivém mechanickém baletu

elektricky zajíždí pod ten zadní.

Výsledkem toho všeho je minimální

hmotnost, navíc ideálně rozložená

mezi nápravy. A tím pádem i nezaměnitelná ovladatelnost, protože

právě lehkost a vyvážení jsou věci,

které se dají jen těžko něčím nahradit. A také pocit, že auto postavili

kolem vás a kolem toho, aby se vám

dobře řídilo. (Pokud tedy nemáte

dva metry. V takovém případě budete mít spíš pocit, že jste si koupili

o číslo menší velikost.)

DO SERPENTÝN

Už od chvíle, kdy se vsoukáte do

příplatkové sportovní sedačky Re-

caro a stiskem tlačítka nastartujete

motor, je jasné, že tohle je něco

výjimečného. Pokud jste zvyklí na

dnešní vysoká auta, nejdřív možná

trochu znervózníte, protože vám

dojde, že nárazníky SUV jsou téměř

ve výši vašich očí. Ale pak si najdete správnou polohu za volantem

(který je nově nastavitelný nejen

výškově, ale i podélně), podržením

tlačítka stáhnete střechu, podíváte

se přes dlouhou kapotu s výraznými blatníky a řeknete si, že tohle

bude zábava.

Je to překvapivě zábava dokonce i ve

městě, kde je MX-5 úžasně obratná

díky svým miniaturním rozměrům,

a zároveň tak akorát rychlá, abyste si

mohli užívat trochu chuligánský styl

jízdy, a přitom nevyděsili sami sebe

ani okolí. Jejím skutečným domovem

jsou ale zakroucené okresky. Vyjeďte

za město a zamiřte někam do kopců.

Jedině tam totiž pochopíte, v čem

tkví kouzlo tohoto auta.

Dnešní špičková technika je

schopná udělat rychlým i auto

s ne zrovna optimální koncepcí,

ale jen těžko dokáže zamaskovat

jeho těžkopádnost. MX-5 díky své

lehkosti, vyváženosti a skvělému

naladění minimalizuje bariéru mezi

vámi a autem. Nejenže poslouchá

každý povel tenkým volantem či

plynovým pedálem, ale zároveň vás

důsledně informuje o tom, co se

děje pod koly, případně co se bude

119