Dostupné sporťáky vlastně na trhu
zbývají jen dva. Mazda MX-5 a její
dvojče Fiat 124 Spider, který se liší
jen designem a použitím italského
motoru. Vyrábí se ale na stejné
výrobní lince v Hirošimě.
Proč dostupná sportovní auta
téměř vymizela? Pravděpodobnou
odpovědí je, že jsme příliš zpohodlněli. Sportovní auta totiž už dávno
nejsou tou nejsnazší cestou, jak
jezdit rychle. Vlastně spíš naopak.
Rychlý hatchback bude mnohem
rychlejší, jezdit s ním rychle bude
snazší a ještě do něj naložíte pět lidí
a tašky na dovolenou. A také se do
něj snáz nastupuje, je tišší a vůbec
má samé praktické výhody.
MECHANICKÝ BALET
Proč tedy podobné peníze utratit za
sportovní auto, které je vlastně ve
všech objektivních ohledech horší?
Vejdou se do něj jen dva lidi, má
maličký kufr, dělá rámus, a abyste
s ním jeli opravdu rychle, musíte se
pořádně snažit.
Jedním důvodem může být samozřejmě styl. Placaté auto se sundavací střechou je prostě cool, a vy
v něm tudíž budete vypadat taky
cool. Nebo si to alespoň budete
myslet, zatímco ostatní napadne, že
máte krizi středního věku a milenku vám manželka nedovolila. Ale
nakonec není nic špatného na tom,
chtít vlastnit něco hezkého.
Zajímavější je ovšem druhý důvod,
tedy to, jak takové auto jezdí.
Klasický sporťák vám totiž nabídne
věci, které se těžko vyjadřují čísly.
Je od základu navržen jako nástroj
pro řidiče a všechno ostatní je
vedlejší.
Mazda MX-5 je toho zářným příkladem. Recept je v podstatě jednoduchý. Čtyři kola se zavěšením
dvojitými lichoběžníky, které je
sice prostorově náročné, ale téměř
ideální pro jízdní vlastnosti. Motor
umístěný podél těsně za přední
nápravou a pohánějící zadní kola.
Dvě sedačky umístěné co nejníž,
aby nabídly ideální pozici za volantem. To celé obaleno atraktivní, ale
minimalistickou karoserií, ve které
nakonec zbylo i nějaké místo na
zavazadla. Plus střecha, u standardního modelu manuálně stahovací
plátěná, kdežto testované RF má
pevnou plastovou. Její střední díl
v působivém mechanickém baletu
elektricky zajíždí pod ten zadní.
Výsledkem toho všeho je minimální
hmotnost, navíc ideálně rozložená
mezi nápravy. A tím pádem i nezaměnitelná ovladatelnost, protože
právě lehkost a vyvážení jsou věci,
které se dají jen těžko něčím nahradit. A také pocit, že auto postavili
kolem vás a kolem toho, aby se vám
dobře řídilo. (Pokud tedy nemáte
dva metry. V takovém případě budete mít spíš pocit, že jste si koupili
o číslo menší velikost.)
DO SERPENTÝN
Už od chvíle, kdy se vsoukáte do
příplatkové sportovní sedačky Re-
caro a stiskem tlačítka nastartujete
motor, je jasné, že tohle je něco
výjimečného. Pokud jste zvyklí na
dnešní vysoká auta, nejdřív možná
trochu znervózníte, protože vám
dojde, že nárazníky SUV jsou téměř
ve výši vašich očí. Ale pak si najdete správnou polohu za volantem
(který je nově nastavitelný nejen
výškově, ale i podélně), podržením
tlačítka stáhnete střechu, podíváte
se přes dlouhou kapotu s výraznými blatníky a řeknete si, že tohle
bude zábava.
Je to překvapivě zábava dokonce i ve
městě, kde je MX-5 úžasně obratná
díky svým miniaturním rozměrům,
a zároveň tak akorát rychlá, abyste si
mohli užívat trochu chuligánský styl
jízdy, a přitom nevyděsili sami sebe
ani okolí. Jejím skutečným domovem
jsou ale zakroucené okresky. Vyjeďte
za město a zamiřte někam do kopců.
Jedině tam totiž pochopíte, v čem
tkví kouzlo tohoto auta.
Dnešní špičková technika je
schopná udělat rychlým i auto
s ne zrovna optimální koncepcí,
ale jen těžko dokáže zamaskovat
jeho těžkopádnost. MX-5 díky své
lehkosti, vyváženosti a skvělému
naladění minimalizuje bariéru mezi
vámi a autem. Nejenže poslouchá
každý povel tenkým volantem či
plynovým pedálem, ale zároveň vás
důsledně informuje o tom, co se
děje pod koly, případně co se bude
119