P O P K U LT U R A

Kopírka bez nápadu

Lokální ochotnictví

Místo zločinu Ostrava (2019)

Zrádci (2020)

„Zjistil jsem, že mám ohromnou slabost pro

tři města. Varšavu, kde žiju, Oděsu, kterou

dobře znám, a Prahu,“ vypráví v rozhovorech

polský producent a režisér Dariusz Jabłoński.

Když po úspěchu švédsko-dánského Mostu

začaly ostatní evropské země investovat do

příhraničních projektů, kde by se koprodukce propsala i do příběhu, spojil se Jabłoński

s respektovaným polským scenáristou

Maciejem Maciejewským. Měl totiž pocit, že

s autorem legendárního polského noirového

seriálu Glina z roku 2004 by se mu mohlo

podařit ukázat, že Poláci rozuměli temným

detektivkám už před tím, než s nimi díru do

světa udělali Skandinávci, a umějí je dělat

i nadále.

Třináctidílný seriál České televize samozřejmě nedostal stejně velkorysé podmínky jako

třeba Rédl, přesto by si dnešní divák přál,

aby všednodenní kriminálka z Ostravy měla

trochu vyšší kvalitu. Její ambice prozrazuje

ústřední postava Emy Grodské (Pavla Beretová) – policistky, která získala místo šéfové

zdejší mordparty, přestože její přímý nadřízený (Pavel Kříž) ženy u policie neuznává.

Kromě toho, že má seriál příšerně napsané

dialogy, které ani těm lepším obsazeným

hercům nedovolují účast v něm zvládnout se

ctí, popisuje třiasedmdesátiletý scenárista

Miroslav Vaic, autor Lásky z pasáže, Kamaráda do deště nebo Byl jednou jeden polda,

mimořádně laxně i to, jak se hlavní hrdinka

vypořádává s nepřízní okolí. Kdykoliv ji její

nadřízený ujišťuje o tom, že ženské k policii

nepatří, a při první příležitosti ji proto vymění

za chlapa, Grodská odpoví sklopením hlavy

a opuštěním místnosti ve vší tichosti.

Zrádci připomínají, že se Viktor Tauš kromě

režírování vlastních věcí léta věnuje produkci. Za Hřebejkovým komerčně ambiciózním

Zahradnictvím i nenápadným artovým filmem

Beaty Parkanové Chvilky stál právě on.

Pro svůj aktuální televizní seriál zvolil jako

režisér látku od nejslibnějšího seriálového

scenáristy, Mira Šifry. Ta srozumitelným

způsobem dávkuje právě tolik lokálního

kontextu, kolik by mohlo být lákavé i pro zahraniční nákupčí. Navíc je jednou z hlavních

postav policejní analytička, která zjišťuje,

že je jí v práci líp než na mateřské. Přesto

jsou Zrádci téměř opakem producentského

kalkulu. Kvůli divoké kameře, podivuhodným

lokacím a excentričnosti postav budí možná

ještě vyhrocenější reakce než předchozí

autorovy seriály. V žádné jiné než Taušově

detektivce nemůže policie sídlit v odsvěceném kostele a varna pervitinu v bývalém

městském bazénu.

Případy navíc stojí na stereotypních předpokladech o tom, kdo páchá zločiny – zhrzení

milenci zabíjejí prostopášné zlatokopky,

zchudlí horníci napadají v alkoholovém

amoku kamarády, dredaté anarchisty bojující

proti systému samozřejmě vydržují jejich

bohatí rodiče. „Ostravskost“, tedy opět pečlivě dodržený důraz na lokální autenticitu,

tu kromě záběrů typické architektury utváří

plejáda vrahů, kteří zabíjeli, protože se celý

život dřeli, a nikdy nic nedostali. A špatné

přízvuky.

Režisérovi se povedlo natočit jeden

z nejlepších porevolučních seriálů vůbec,

spolu s Pustinou se dá z děl posledních let

doporučit s největší jistotou. Zároveň zvládl

něco, o co se u nás už dlouho nikdo nesnažil:

obsadit do hlavních rolí dva dvacátníky,

kteří doopravdy působí jako dnešní čeští

mileniálové.

Princip slasti (2019)

Maciejewskému to ale bohužel tentokrát

nepsalo tak ostře jako v nultých letech.

Detektivka, ve které k oděskému pobřeží připluje v loďce kus těla mladé ženy, v Praze se

ve stejnou dobu najde ruka jiné a ve Varšavě

další části lidského trupu, působí až směšně

genericky. Ani postavy drsné a nezávislé

polské policistky (Małgorzata Buczkowska),

utrápeného českého komisaře (Karel Roden)

a obyčejného ukrajinského policajta (Sergej

Strelnikov) tuhle příhraniční nudu nezachrání.

Ze všeho nejvíc si divák ze seriálu pamatuje

neustálé přelétávání z města do města,

seznamování postav s kolegy z jiných zemí,

zdvořilostní fráze a špatnou angličtinu.

Přímo do top 10

Táňa Zabloudilová je popkulturní publicistka.

@TanaZabloudil

113