P O P K U LT U R A

přesně před šesti týdny zavraždil svoji

dívku. Nebo snad má na den, kdy zmizela, přesvědčivé alibi? Neměl. Na to, kde

tehdy byl a co dělal, si nedokázal vzpomenout dodnes.

Zázračná moc soudců

Serial položil základ žánru, který se ozývá i  v  americkém podcastu In the Dark,

kanadském Someone Knows Something,

norsko-britském Death in Ice Valley nebo

australském The Teacher’s  Pet. Přestože jejich témata ze své podstaty působí

bulvárně, dramatické zpracování Koenigové, ze kterého všechny více nebo

méně vycházejí, bulvární rozhodně není.

Úspěch Serialu plyne do velké míry právě

z toho, že příběh promlouvající téměř ke

všem druhům publika zpracovala autorka jejího kalibru.

Její schopnost soustředění na kontext, ve kterém se příběh odehrává, dobře

ilustruje třetí sezona, která však nepokrývá konkrétní příběh. Je kolekcí epizod ze

soudních procesů v americkém státě Ohio.

Posluchač, který se chce zabavit košatým

dějem, sezonu moc dlouho nevydrží. Koenigové se v ní však povedlo v povídkách,

které jako by po čapkovsku tahala z jedné

nebo druhé kapsy, odhalit nepsaná pravidla současného amerického soudnictví,

aniž by při tom sklouzávala do banality.

„Dneska budeme celý den v  síni

u soudce Gaula, protože zrovna u něj to

bývá dost napínavé,“ uvádí druhou epizodu. Následuje záznam výstupu soudce

žoviálnějšího než Eda Hrubeš v Neváhej

a  toč!, který před celou soudní síní s  otcovskou laskavostí i  humpoláckou poli-

tickou nekorektností moralizuje a  psychologizuje podezřelé, vyčítá jim, že

měli děti příliš mladí, že jich měli moc,

černochy oslovuje „bro“, bělochy „dude“

a opakuje rasové stereotypy i předsudky

o lidech z chudých čtvrtí.

S devatenáctiletým černochem, který

se přiznal k řízení ukradeného auta, mluví

jako s  nezvedeným děckem, vzápětí mu

však dává čtyřletou podmínku místo téměř tří let natvrdo. Zdůrazňuje, že pokud

bude mít během následujících čtyř let

další dítě a nebude schopen se o něj postarat, půjde o její porušení. „Všichni vědí,

že to je proti ústavě,“ namítá spolutvůrce

třetí řady, reportér Emmanuel Dzotsi.

„Soudce Gaul má takovéhle požadavky

často, nikdo s tím ale nic nedělá, protože

přes všechnu šarádu a  ponižování nakonec většinou vynese mírný rozsudek.“

Matematik zločinu

České podcastové scéně zatím vládnou

zpravodajské podcasty jako Vinohradská

12 nebo nespočet rozhovorových sérií

s méně nebo více zajímavými hosty. Stranou většinového zájmu však existuje také

na soudnictví zaměřený a  pravděpodobně vůbec nejlepší zdejší podcastový kousek: loňská Matematika zločinu, společná

práce investigativní novinářky Magdaleny Sodomkové a podcastové autorky Brit

Jensen. I  ten se dá nakonec zařadit mezi

dokumentární krimi podcasty. Sodomková a Jensen se v něm pustily do rozkrývání

případu Tomáše Tomana, který po odsouzení za těžké ublížení na zdraví s následkem smrti při rvačce před pražským

klubem Cross utekl na Bali. Odtud psal

Sodomkové e-maily a ta pak spolu s Jensen popsala klíčovou roli, kterou v případu hrál soudní znalec Jiří Straus.

Posudek častého hosta médií, který

sám sebe nazývá „matematikem zločinu“

a na jehož nepřiměřenou moc upozornila

protestním dopisem řada kolegů z  oboru, Tomana v  podstatě poslal do vězení.

Podobně jako Jakuba Juřenu, který před

deseti lety, podle svých slov neúmyslně,

přejel po konfliktu na parkovišti v Uherském Hradišti mladíka. Ten na následky

zranění zemřel.

Sodomková a Jensen vyprávějí dva tragické případy propojené postavou znalce

Strause a současně podávají znepokojivou

zprávu o  českém soudnictví, kterou Český rozhlas, jenž výrobu podcastu původně

zadal a  podporoval, málem neodvysílal.

Ačkoliv i podle posudku Nadačního fondu

nezávislé žurnalistiky podcast vyjadřuje

veřejný zájem, pro tradiční rozhlasové vnímání audioformátu hybridní žánr rozkročený mezi investigativou a  uměleckým

pojetím vyvolal v tradičně nastaveném veřejnoprávním prostředí znepokojení. Podle

mnohých obavy vzbudila i alarmující zpráva o českém soudnictví, kterou přináší.

Kupodivu ani tahanice s  rozhlasem

o  výslednou podobu podcastu nezajistila Matematice zločinu větší popularitu. Přitom by to byl právě tento podcast, pokud bychom měli vybrat jeden

český, který je nutné slyšet. Pokud vás

žánr true crime chytne, Pohřešovanou si

pusťte hned po něm.

Táňa Zabloudilová píše o popkultuře,

společnosti a tématech spojených

s rozvojem a designem měst.

@TanaZabloudil

111