P O P K U LT U R A
přesně před šesti týdny zavraždil svoji
dívku. Nebo snad má na den, kdy zmizela, přesvědčivé alibi? Neměl. Na to, kde
tehdy byl a co dělal, si nedokázal vzpomenout dodnes.
Zázračná moc soudců
Serial položil základ žánru, který se ozývá i v americkém podcastu In the Dark,
kanadském Someone Knows Something,
norsko-britském Death in Ice Valley nebo
australském The Teacher’s Pet. Přestože jejich témata ze své podstaty působí
bulvárně, dramatické zpracování Koenigové, ze kterého všechny více nebo
méně vycházejí, bulvární rozhodně není.
Úspěch Serialu plyne do velké míry právě
z toho, že příběh promlouvající téměř ke
všem druhům publika zpracovala autorka jejího kalibru.
Její schopnost soustředění na kontext, ve kterém se příběh odehrává, dobře
ilustruje třetí sezona, která však nepokrývá konkrétní příběh. Je kolekcí epizod ze
soudních procesů v americkém státě Ohio.
Posluchač, který se chce zabavit košatým
dějem, sezonu moc dlouho nevydrží. Koenigové se v ní však povedlo v povídkách,
které jako by po čapkovsku tahala z jedné
nebo druhé kapsy, odhalit nepsaná pravidla současného amerického soudnictví,
aniž by při tom sklouzávala do banality.
„Dneska budeme celý den v síni
u soudce Gaula, protože zrovna u něj to
bývá dost napínavé,“ uvádí druhou epizodu. Následuje záznam výstupu soudce
žoviálnějšího než Eda Hrubeš v Neváhej
a toč!, který před celou soudní síní s otcovskou laskavostí i humpoláckou poli-
tickou nekorektností moralizuje a psychologizuje podezřelé, vyčítá jim, že
měli děti příliš mladí, že jich měli moc,
černochy oslovuje „bro“, bělochy „dude“
a opakuje rasové stereotypy i předsudky
o lidech z chudých čtvrtí.
S devatenáctiletým černochem, který
se přiznal k řízení ukradeného auta, mluví
jako s nezvedeným děckem, vzápětí mu
však dává čtyřletou podmínku místo téměř tří let natvrdo. Zdůrazňuje, že pokud
bude mít během následujících čtyř let
další dítě a nebude schopen se o něj postarat, půjde o její porušení. „Všichni vědí,
že to je proti ústavě,“ namítá spolutvůrce
třetí řady, reportér Emmanuel Dzotsi.
„Soudce Gaul má takovéhle požadavky
často, nikdo s tím ale nic nedělá, protože
přes všechnu šarádu a ponižování nakonec většinou vynese mírný rozsudek.“
Matematik zločinu
České podcastové scéně zatím vládnou
zpravodajské podcasty jako Vinohradská
12 nebo nespočet rozhovorových sérií
s méně nebo více zajímavými hosty. Stranou většinového zájmu však existuje také
na soudnictví zaměřený a pravděpodobně vůbec nejlepší zdejší podcastový kousek: loňská Matematika zločinu, společná
práce investigativní novinářky Magdaleny Sodomkové a podcastové autorky Brit
Jensen. I ten se dá nakonec zařadit mezi
dokumentární krimi podcasty. Sodomková a Jensen se v něm pustily do rozkrývání
případu Tomáše Tomana, který po odsouzení za těžké ublížení na zdraví s následkem smrti při rvačce před pražským
klubem Cross utekl na Bali. Odtud psal
Sodomkové e-maily a ta pak spolu s Jensen popsala klíčovou roli, kterou v případu hrál soudní znalec Jiří Straus.
Posudek častého hosta médií, který
sám sebe nazývá „matematikem zločinu“
a na jehož nepřiměřenou moc upozornila
protestním dopisem řada kolegů z oboru, Tomana v podstatě poslal do vězení.
Podobně jako Jakuba Juřenu, který před
deseti lety, podle svých slov neúmyslně,
přejel po konfliktu na parkovišti v Uherském Hradišti mladíka. Ten na následky
zranění zemřel.
Sodomková a Jensen vyprávějí dva tragické případy propojené postavou znalce
Strause a současně podávají znepokojivou
zprávu o českém soudnictví, kterou Český rozhlas, jenž výrobu podcastu původně
zadal a podporoval, málem neodvysílal.
Ačkoliv i podle posudku Nadačního fondu
nezávislé žurnalistiky podcast vyjadřuje
veřejný zájem, pro tradiční rozhlasové vnímání audioformátu hybridní žánr rozkročený mezi investigativou a uměleckým
pojetím vyvolal v tradičně nastaveném veřejnoprávním prostředí znepokojení. Podle
mnohých obavy vzbudila i alarmující zpráva o českém soudnictví, kterou přináší.
Kupodivu ani tahanice s rozhlasem
o výslednou podobu podcastu nezajistila Matematice zločinu větší popularitu. Přitom by to byl právě tento podcast, pokud bychom měli vybrat jeden
český, který je nutné slyšet. Pokud vás
žánr true crime chytne, Pohřešovanou si
pusťte hned po něm.
Táňa Zabloudilová píše o popkultuře,
společnosti a tématech spojených
s rozvojem a designem měst.
@TanaZabloudil
111