T É M A : A D A P TAC E / R O Z H O V O R

N

Text: Gabriel Pleska

ení to úplně fér. Neziskovka Iuridicum

Remedium (IuRe) třeba taky pomáhá

seniorům v  dluzích a  poskytuje právní

pomoc potřebným. A  s  jejím ředitelem

Janem Vobořilem bych si možná radši

povídal o  tom, proč přispívá právními

radami do časopisu pražského sedmého

obvodu. Nebo ještě radši o elitách a politicích Karlína a  Libně na přelomu devatenáctého a  dvacátého století, o  kterých napsal knížku Vlivní muži pražských

předměstí. Jenže téma omezování svobod

a osekávání soukromí je bohužel trochu

víc horké a teď ještě pod kotlem přitopil

koronavirus.

Takže se věnujeme té druhé polovině práce Jana Vobořila: ochraně svobod

a  soukromí v  době digitální. Odpichujeme se od Big Brother Awards, anticen

pro největší šmíráky a slídiče, které Iuridicum Remedium letos na jaře udělovalo

po patnácté.

to je lidé používají. Pokud chcete chytrý

mobil, taky moc voleb nemáte. Můžete

si vybrat mezi Applem a  Googlem. Buď

si připlatíte za Apple, který má jiný obchodní model, za služby platíte penězi,

a ne tolik svými osobními údaji, anebo si

vyberete Google a ušetříte.

Ceny Velkého bratra děláte patnáct roků,

čas bilancovat. Kdybyste měl vybrat absolutního vítěze…

Jak se díváte na Chytrou karanténu,

eRoušku, záznam pohybu na Mapách.cz?

Absolutní vítěz by byl Facebook nebo

Google. Ceny jsme jim ostatně dali opakovaně. Jejich obchodní modely stojí na

získávání dat o  uživatelích a  za ty roky

přišlo už tolik afér a zklamání důvěry, že

by to určitě byly tyhle dvě společnosti.

Zdá se, že uživatelům to moc nevadí.

To je samozřejmě trošku frustrující, ale

když chcete něco najít, tak prostě jdete

na Google. Ty služby jsou kvalitní, pro-

Neděláte sisyfovskou práci?

Je to ústupový boj. Některé lidi nepřesvědčíte, že má soukromí hodnotu, dokud nenarazí a  neudělají se zneužitím

dat nějakou špatnou zkušenost. Ale hodně lidí si to, myslím, uvědomuje, případně nějaké zkušenosti už má.

Teď čekám, že turbulentní vývoj kolem koronakrize všechno urychlí. Problémy se zvětší, různé nástroje pro sledování budou pro lidi přijatelnější a přesun

života do online světa zrychlí. Ale pořád

jsou to jen zesílené trendy, které už známe dlouhé roky.

Ke každému z těch nástrojů mám svoje

výhrady, i když myslím, že spoustu věcí

na tom lze pochválit. Chápu motivaci,

chápu, že ta opatření můžou pomoct.

Ale pokud jde třeba o  vzpomínkové

mapy – nepřijde mi, zvlášť v době omezených kontaktů, že bychom nebyli

schopní si sami vzpomenout na lidi, se

kterými jsme se za posledních pět dnů

setkali. Hygiena nehledá cizí lidi v  metru, ale ty, na které jsme schopni předat

kontakt. Nemyslím, že sestavení mapy,

která má sloužit jen k tomu, abyste si to

líp vybavili, stojí za předávání dat. Navíc

je tu spousta pochybností. Jak přesně

jsou zapojené soukromé firmy, které

na tom pracují? Kdo přesně vám zavolá

z  call centra? Pokud to je místo hygienika dobrovolník, s kým má podepsanou

smlouvu a co v ní je? Hygienik má totiž

mlčenlivost nařízenou zákonem, dobrovolník ji může mít nanejvýš ve smlouvě,

takže pokud by se pak chtěla k nějakým

informacím dostat třeba policie, u hygienika jsou – minimálně z pohledu legislativy – ve větším bezpečí. Je tam spousta

takových ale, která Ministerstvo zdravotnictví dostatečně nevysvětluje. Když

vznesete otázku nebo výzvu, aby se to

nějak osvětlilo, často narazíte na zavřené dveře. A  zpochybňování nástroje

nebo jeho principu se bere často jako

útok na tvůrce.

Je vůbec na Ministerstvu zdravotnictví

někdo technicky na výši, aby to vysvětlil?

Mám pocit, že je to celé spíš v rukou dobrovolníků a  firem, a  nejsem si jistý, jestli

jsou úředníci schopní dohlédnout, co se

vlastně dělá.

Já teď komunikuju s  lidmi přímo z  Kebooly [technologické firmy, která se podílí

na projektu Chytré karantény – pozn. red]

a musím říct, že když jim pokládám nějaké otázky, snaží se na ně odpovědět. Tohle funguje docela dobře. Ale samozřejmě jde o otázky technické. Právní řešení

a  problémy, které jsem zmínil, jsou spíš

na ministerstvu.

33