E KO N O M I C KÝ S P E C I Á L / E N E R G I E

Nebuďte za kafku

Náklady na život rostou, inflace se pohybuje kolem tří procent.

Výdaje se dají snížit třeba přechodem k levnějšímu dodavateli energií.

Jak na to, vysvětluje expert na energetiku René Grebeň.

J

Text: Jiří Hovorka

ednoduchý ceník, odchod bez sankcí,

klientský servis komplet online. I tak

se pozná dobrý dodavatel energií, říká

René Grebeň ze společnosti Energie

pro život. A upozorňuje na to, že výhodné ceny pro nové zákazníky se můžou

nakonec prodražit.

Jak velké jsou rozdíly v cenících dodavatelů?

V cenách za silovou elektřinu nebo plyn

se nabídky jednotlivých společností, ale

leckdy i jednotlivé nabídky jednoho dodavatele, liší i o desítky procent. Například rozptyl mezi nejnižšími a nejvyššími cenami elektřiny je přes 25 procent,

u plynu je to i přes 50 procent. Řeč je o té

části celkové platby, kterou stanovuje

dodavatel.

Přestup k levnějšímu dodavateli se určitě vyplatí někomu, kdo plynem nebo

elektřinou vytápí dům. Proč by měl ale

změnu řešit někdo, kdo bydlí v průměr106

ném panelákovém bytě? Tam přece jde

jen o stovky korun za rok.

Záleží, za jakou cenu odebíráte. Obvyklou

praxí většiny dodavatelů je hřešit na letitou věrnost svých stálých zákazníků a dodávat jim za ceny vyšší, než jaké inzerují

pro nové zákazníky. U malé spotřeby nabývá na významu takzvaný měsíční plat,

který zaplatíte dvanáctkrát za rok, i když

odeberete symbolické množství energie.

Tyto platy se mezi dodavateli také významně liší. A taky se asi shodneme, že

je hloupé platit za něco víc, než je nutné,

a být tak trochu za kafku.

Velcí dodavatelé lidem říkají, ať neodcházejí, že u nich mají nejlepší servis, třeba

dostupné zákaznické linky i klasická kamenná kontaktní místa. To je něco, co ti

menší nemají.

Všechno, co potřebuje zákazník řešit

s dodavatelem, jde pohodlně vyřídit po

telefonu nebo e-mailem. Pobočky jsou

přežitek z minulého tisíciletí a jejich

smysl dávno zanikl. Navíc je jejich provoz extrémně nákladný, a to se musí ve

výši plateb nutně projevit. Běžný zákazník vůbec nepotřebuje pobočku navštívit, přesto její provoz platí.

Elektřina letos znovu zdražovala, naopak

plyn v půlce roku dodavatelé zlevnili. Jaký

bude další vývoj?

Ceny plynu klesly už loni, ale máte pravdu, že někteří dodavatelé to v koncových

cenách zohlednili až se značným zpožděním. Prostor pro zlevňování je určitě

i v příštím roce. U elektřiny plošné zlevňování neočekávám.

Cena dodávek je závislá na cenách na burze. Ty jsou pro všechny dodavatele stejné.

Co tedy dělá rozdíl v tom, kolik jim domácnosti nakonec platí?

Mnohem větší vliv než rozdíly v nákupních cenách má marže, kterou si dodavatel

účtuje. Její výše vychází z požadavků akcionářů, kolik chtějí na zákaznících vydělat. Dalším faktorem jsou pak náklady na

provoz. O tom už jsem se zmiňoval, když

jsem mluvil o pobočkách, které klienti vlastně nepotřebují, ale platí je.

Když už se někdo pro změnu dodavatele

rozhodne, jak dlouho trvá a kolik papírování to zabere?

Pokud se zákazník rozhodne vyřídit papírování na pobočce, změna zabere víc času.

Spousta dodavatelů nabízí možnost sjednat smlouvu po telefonu nebo internetu.

Pak to je otázka zhruba deseti minut. Někteří dokonce nabízejí aplikaci do telefonu a s ní i velice jednoduchý a pohodlný

proces uzavření smlouvy, kterou můžete

podepsat prstem na displeji. Jakmile jsou

„papíry“ sepsány, závisí rychlost přechodu