E KO N O M I C KÝ S P E C I Á L / E N E R G I E
René Grebeň
Narodil se v roce 1972. Je ředitelem dodavatele fotovoltaických
systémů Energie pro život. Přednáší na odborných konferencích
jako Proenergy Conference,
působí v České fotovoltaické
asociaci a Cechu aplikovaných
fotovoltaických technologií.
k novému dodavateli na délce výpovědní
doby a na tom, na jak dlouho jste u stávajícího dodavatele vázaní. To může být na
hodně dlouho, existují i úvazky na deset
let, což není zrovna hezké. Takové smlouvy nedoporučuji uzavírat, zákazníky nemožnost odejít většinou poškodí. Naopak
přibývá smluv uzavíraných na dobu neurčitou, aby si zákazníci ponechali možnost
kdykoliv své rozhodnutí změnit.
Je to sázka naslepo. Pokud po fixaci cena
vzroste, tak se to vyplatí. Pokud klesne,
tak se to nevyplatí. Ale to běžný spotřebitel neví, nesleduje vývoj cen na burze
ani predikce. Jediný přínos tedy spočívá
v tom, že po dobu fixace může problém
cen energií pustit z hlavy. Pro běžnou
domácnost nebo malou firmu, která nezaměstnává profesionální energetiky, je
nejlepší volba vybrat dodavatele s nízkou
marží a rychlou reakcí na aktuální cenu.
Jak často se stává, že dodavatel nové zákazníky naláká na výrazně nižší cenu, a už
třeba po roce ji zvýší?
Dodavatele ročně změní zhruba půl milionu lidí. Jaké chyby nejčastěji dělají?
To je poměrně častý model a nejen
v energetice. Nový zákazník je zvýhodněný na úkor těch stávajících. Pak je potřeba každý rok poptávat novou cenovou
nabídku, nebo dokonce smlouvu vypovědět a počkat na retenční nabídku. Což je
samozřejmě pracné a zbytečné. Lepší je
vybrat si dodavatele, který nabízí všem
stejně výhodné podmínky a netrestá za
věrnost vysokou cenou.
Otočím to a zmíním čtyři jednoduchá
pravidla, která pomohou dodavatele vybrat. Musím mít možnost kdykoliv snadno odejít bez sankcí. Dodavatel musí
mít jednoduchý ceník, stejný pro nové
i stávající zákazníky. Jde s ním všechno
vyřešit online nebo v mobilní aplikaci.
A neúčtuje zbytečné náklady například
za provoz poboček, nevyžádané pojistky
nebo servis kotlů.
Vyplatí se ceny energií fixovat – domluvit
si s dodavatelem pevnou cenu třeba na
dva roky?
Jiří Hovorka je redaktor největšího českého
finančního portálu Peníze.cz.
@JiriHovorka
107