A U TO M OTO

D

Text: Vojtěch Dobeš

řív když jste si vybírali auto, zabývali jste

se nejvíc ze všeho jeho mechanikou. Objemem motoru a  počtem válců, počtem

ventilů a dodávkou paliva, zavěšením kol,

typem brzd…

To všechno určovalo, jak bude auto

jezdit. Jak je rychlé, jak sedí v zatáčkách,

jak brzdí. A samozřejmě: jakou bude mít

spotřebu. V dobách pradávných i méně

dávných to byly nejdůležitější vlastnosti automobilu. Když měli všichni kolem

stodvacítky nebo favority, a vy seděli ve

fordu či BMW, byli jste pány.

Mechanicky lepší auto jste od toho

horšího poznali snadno. Některá z  těch

horších mívala problém v  kopcích, jiná

moc nezrychlovala, další ani neudržela

povolenou rychlost. S  lepším autem jste

mohli projet zatáčku mnohem rychleji, aniž jste riskovali výlet do škarpy. Na

dálnici v  nich zase nehrozilo ohluchnutí,

protože měla kultivovanější projev. Místo

hrubého vrčení vytočeného čtyřválcového

motoru jste si užívali ušlechtilý řev šestiválce nebo poklidné brumlání osmiválce.

Zkrátka bylo mnoho důvodů, proč se

o mechaniku auta zajímat – a proč si za tu

lepší připlatit.

Dva litry stačí

Dnes ale jako by se technika dostala na

druhou kolej. Stačí se podívat na weby automobilek: motorizace se označují nicneříkajícími čísly nebo zkratkami a u mnoha

modelů najdete objem motoru až kdesi

v  PDF s  technickými detaily. Skoro jako

by už nikoho nezajímalo, jak auta jezdí.

Není těžké vytvořit si dojem, že za to

může ekologie, přísné normy a  za nimi

v  pozadí temně se tyčící Evropská unie.

To vám alespoň řekne kdejaký petrolhead: Mívali jsme krásné šestiválce a osmiválce, mohli jsme se donekonečna bavit

o  vačkových hřídelích a  uspořádání válců,

a teď jsou všechna auta stejná. Czexit hned!

Ve skutečnosti za to ale ekologie

může jen z  části a  Evropská unie ještě

míň. Ne že by některé její předpisy –

a  zejména pokuty za emise a  metodika

jejich měření – nezpůsobovaly na automobilovém trhu zmatky a  nelogičnosti. Ostatně o  nesmyslných papírových

emisích plug-in hybridů a malých turbomotorů už jsme psali na webu Finmagu.

Jenomže kdyby to všechno bylo jen dílo

zlých eurokratů, šlo by o trendy omezené

na evropský trh. A tak to není.

Podobné trendy vidíme všude, dokonce i na americkém trhu, u automobilů, které se do Evropy nikdy ani nepodívají. Když se mrknete třeba na midsize

sedan Chevrolet Malibu, velikostní ekvivalent našeho Superbu, zjistíte, že se nabízí s přeplňovanými čtyřválci o objemu

1,5 nebo 2,0 litru. Tedy přesně takovými,

jaké má i  Superb. Fullsize sedan (tuhle kategorii u  nás nemáme, představte

si levný sedan velikosti sedmičkového

BMW) Chevrolet Impala má v  základu

také dvoulitrové turbo. Klasický muscle

car Chevrolet Camaro nebo drsný offroad Ford Bronco začínají s  podobnými

motory. Dokonce i  do obřího pickupu

Chevrolet Silverado se montuje přeplňovaný čtyřválec 2,7 litru.

Vypadá to, jako by se většina automobilek po světě shodla, že optimální motor

pro větší osobní auta je dvoulitr s  turbem, pro ta menší patnáctistovka s  turbem, pro úplně malá a nenáročné řidiče

pak tříválcový litr. Šestiválce se stávají

doménou aut velkých a  luxusních nebo

čistokrevných sporťáků, osmiválce vzácností pro extrémnější varianty téhož

(a  americké pickupy), dvanáctiválce pak

vymírajícím druhem.

Všude to samé

Nejde jen o  motory. Bývaly doby, kdy

měla některá auta nebo celé značky

svoje charakteristické technické prvky.

Třeba u  diferenciálu uchycené brzdové

kotouče na starých jaguárech či alfách

nebo hydropneumatické podvozky na

citroënech. Když dnes zvednete jakékoliv mainstreamové auto a  podíváte se

zespodu na jeho technické uspořádání,

uvidíte pokaždé skoro to samé.

Není to ovšem výsledek tlaku shora,

zpřísňujících se předpisů ani čehokoliv

podobného. Proč dnes najdete dvoulitrové turbo čtyřválce v  tak široké škále

aut? Prostě proto, že dávají smysl. Dodají dostatek výkonu při kompaktních

vnějších rozměrech, nízké hmotnosti

i  spotřebě. Nemusíte vymýšlet způsob,

jak do stejného motorového prostoru nacpat několik různých jednotek. Díky turbodmychadlům dokonce nabízejí i  lepší

dynamiku než staré nepřeplňované šestiválce. Jen tak hezky nezní a nejsou tolik

cool. Ale stačí.

113