A U TO M OTO
D
Text: Vojtěch Dobeš
řív když jste si vybírali auto, zabývali jste
se nejvíc ze všeho jeho mechanikou. Objemem motoru a počtem válců, počtem
ventilů a dodávkou paliva, zavěšením kol,
typem brzd…
To všechno určovalo, jak bude auto
jezdit. Jak je rychlé, jak sedí v zatáčkách,
jak brzdí. A samozřejmě: jakou bude mít
spotřebu. V dobách pradávných i méně
dávných to byly nejdůležitější vlastnosti automobilu. Když měli všichni kolem
stodvacítky nebo favority, a vy seděli ve
fordu či BMW, byli jste pány.
Mechanicky lepší auto jste od toho
horšího poznali snadno. Některá z těch
horších mívala problém v kopcích, jiná
moc nezrychlovala, další ani neudržela
povolenou rychlost. S lepším autem jste
mohli projet zatáčku mnohem rychleji, aniž jste riskovali výlet do škarpy. Na
dálnici v nich zase nehrozilo ohluchnutí,
protože měla kultivovanější projev. Místo
hrubého vrčení vytočeného čtyřválcového
motoru jste si užívali ušlechtilý řev šestiválce nebo poklidné brumlání osmiválce.
Zkrátka bylo mnoho důvodů, proč se
o mechaniku auta zajímat – a proč si za tu
lepší připlatit.
Dva litry stačí
Dnes ale jako by se technika dostala na
druhou kolej. Stačí se podívat na weby automobilek: motorizace se označují nicneříkajícími čísly nebo zkratkami a u mnoha
modelů najdete objem motoru až kdesi
v PDF s technickými detaily. Skoro jako
by už nikoho nezajímalo, jak auta jezdí.
Není těžké vytvořit si dojem, že za to
může ekologie, přísné normy a za nimi
v pozadí temně se tyčící Evropská unie.
To vám alespoň řekne kdejaký petrolhead: Mívali jsme krásné šestiválce a osmiválce, mohli jsme se donekonečna bavit
o vačkových hřídelích a uspořádání válců,
a teď jsou všechna auta stejná. Czexit hned!
Ve skutečnosti za to ale ekologie
může jen z části a Evropská unie ještě
míň. Ne že by některé její předpisy –
a zejména pokuty za emise a metodika
jejich měření – nezpůsobovaly na automobilovém trhu zmatky a nelogičnosti. Ostatně o nesmyslných papírových
emisích plug-in hybridů a malých turbomotorů už jsme psali na webu Finmagu.
Jenomže kdyby to všechno bylo jen dílo
zlých eurokratů, šlo by o trendy omezené
na evropský trh. A tak to není.
Podobné trendy vidíme všude, dokonce i na americkém trhu, u automobilů, které se do Evropy nikdy ani nepodívají. Když se mrknete třeba na midsize
sedan Chevrolet Malibu, velikostní ekvivalent našeho Superbu, zjistíte, že se nabízí s přeplňovanými čtyřválci o objemu
1,5 nebo 2,0 litru. Tedy přesně takovými,
jaké má i Superb. Fullsize sedan (tuhle kategorii u nás nemáme, představte
si levný sedan velikosti sedmičkového
BMW) Chevrolet Impala má v základu
také dvoulitrové turbo. Klasický muscle
car Chevrolet Camaro nebo drsný offroad Ford Bronco začínají s podobnými
motory. Dokonce i do obřího pickupu
Chevrolet Silverado se montuje přeplňovaný čtyřválec 2,7 litru.
Vypadá to, jako by se většina automobilek po světě shodla, že optimální motor
pro větší osobní auta je dvoulitr s turbem, pro ta menší patnáctistovka s turbem, pro úplně malá a nenáročné řidiče
pak tříválcový litr. Šestiválce se stávají
doménou aut velkých a luxusních nebo
čistokrevných sporťáků, osmiválce vzácností pro extrémnější varianty téhož
(a americké pickupy), dvanáctiválce pak
vymírajícím druhem.
Všude to samé
Nejde jen o motory. Bývaly doby, kdy
měla některá auta nebo celé značky
svoje charakteristické technické prvky.
Třeba u diferenciálu uchycené brzdové
kotouče na starých jaguárech či alfách
nebo hydropneumatické podvozky na
citroënech. Když dnes zvednete jakékoliv mainstreamové auto a podíváte se
zespodu na jeho technické uspořádání,
uvidíte pokaždé skoro to samé.
Není to ovšem výsledek tlaku shora,
zpřísňujících se předpisů ani čehokoliv
podobného. Proč dnes najdete dvoulitrové turbo čtyřválce v tak široké škále
aut? Prostě proto, že dávají smysl. Dodají dostatek výkonu při kompaktních
vnějších rozměrech, nízké hmotnosti
i spotřebě. Nemusíte vymýšlet způsob,
jak do stejného motorového prostoru nacpat několik různých jednotek. Díky turbodmychadlům dokonce nabízejí i lepší
dynamiku než staré nepřeplňované šestiválce. Jen tak hezky nezní a nejsou tolik
cool. Ale stačí.
113