A U TO M OTO

Už zmiňovaný Superb v nejsilnější verzi o 280 koních dokáže na rovince ujet

Ferrari z konce osmdesátých let. Ano,

můžete si koupit auta s osmiválcem

o 400, 500, 600 nebo 700 koních. Ale nepotřebujete to, a tudíž jsou takové výkony

omezeny na svět luxusních aut, sloužících

jako statusové symboly a hračky pro velké

kluky. Obyčejná auta došla do stavu, kdy

si můžete dovolit nestarat se o mechanickou stránku věci, protože všechna umějí

mnohem víc, než potřebujete.

Není co vymýšlet

V takové situaci není automobilový průmysl poprvé. Americké automobilky na

konci padesátých let produkovaly vozy,

které byly větší, rychlejší a pohodlnější,

než mohl kdokoliv reálně potřebovat. Aby

udržely zájem zákazníků, přišly s bláznivými tvary a křiklavými barvami. Udělaly

z auta módní záležitost – a právě z módy

se stal důvod, proč si koupit nové.

Dnes se navíc blíží éra elektromobilů,

které s mechanickou rozmanitostí skoncují už úplně. Téměř všechna dnešní smysluplná elektrická auta mají stejnou koncepci. Primární motor vzadu, alternativně

druhý vpředu a baterie, motory i nápravy

v jedné placce, která obsahuje veškerou

techniku. Jedna platforma pro celý koncern, nebo možná několik koncernů. Není

co vymyslet lepšího.

Automobilky se tedy začínají obracet

k jiným způsobům, jak zákazníky motivovat k nákupu auta. S elektromobily by se

totiž mohly dostat do extrémnější verze

pasti, která před druhou světovou válkou

málem zahubila Ford. Vyrábět příliš dlouho stejná auta netlačí zákazníky k nákupu

aut nových. Tehdy se to vyřešilo měnícím

se designem. Dnes bude design patrně

jen částí řešení a přibude k němu softwarová stránka věci.

Už dlouho totiž platí, že řadu prvků

dodávaných na přání najdete ve všech

autech, připlácíte si jen za jejich aktivaci.

Dříve to bývaly drobnosti jako sklápění

zrcátek při couvání. Potom přišla Tesla

s online updaty řídicího softwaru a mož114

ností odblokovat například vyšší výkon.

Řada automobilek už dělá podobné věci

třeba s navigačními systémy: v autě sice

máte tlačítko NAV, ale po jeho stisknutí

se dozvíte, že si u svého dealera musíte

koupit licenci.

Jak se teď chlubit

To všechno jsou ovšem stále jen drobnosti ve srovnání s tím, co nás čeká. Koncern

Volkswagen právě spouští program online prodeje příplatkové výbavy, kde si přikoupíte nejen inteligentní přední světla

nebo parkovacího asistenta, ale dokonce

i silnější motor. Elektrický Volkswagen

ID.3 o výkonu 150 koní je stejné auto jako

ID.3 s 204 koňmi. Rozdíl není v motoru,

ale v softwaru. Výkonnější motor si budete moci zaplatit online – kdykoliv.

V souvislosti s tím se nepochybně

objeví i řada víc či míň zbytných aplikací,

které vám umožní si auto víc přizpůsobit a naučit ho zábavné drobnosti – třeba zvýšit počet barev osvětlení interiéru

nebo ho naučit, aby nástupní světla místo

loga modelu promítala váš monogram.

To nejdůležitější ale bude autonomie.

Jakkoliv je vhodné pochybovat o tvrzení

Tesly, že její současná auta už mají hardware pro jízdu v plně automatickém režimu, fakt je, že okamžik, kdy hardware

této úrovně dosáhne, a software ještě ne,

přijde brzy.

V tu chvíli se nejspíše definitivně

obrátí i cenový poměr. Drahé a prestižní

už nebude auto s nejnovější mechanikou – posun v mechanice bude víceméně zbytečný. Platit budete za nejnovější

software a nejnovější schopnosti řídicího

mozku auta.

Automobilkám zbývá domyslet jedinou věc. Jak zařídit, aby byl nový software

hned poznat i zvenčí – aby si ho všiml váš

soused.

Vojtěch Dobeš je motoristický novinář a ekologicky smýšlející petrolhead. Jeho recenze aut

vycházejí pravidelně na webu Peníze.cz.

SPLYNUTÍ AUTA

A POČÍTAČE

1957 Chrysler prodává

prvních 35 vozů, ve kterých

primitivní počítač řídí

vstřikování paliva. Nefungují

a nakonec všechny dostanou

zpět karburátory.

1968 Volkswagen instaluje

do auta první fungující

elektronické vstřikování.

1978 Cadillac v modelu Seville

jako první nabízí palubní počítač, který umí spočítat ujetou

vzdálenost nebo spotřebu.

1986 Buick Riviera se prodává

s prvním dotykově ovládaným

infotainmentem (na obrázku).

1990 Mazda Eunos Cosmo

dostává jako první auto elektronickou navigaci.

1996 Cadillac uvádí v modelech Seville, Eldorado a Deville

první předplacenou online

službu v autě, systém OnStar.

Uměl například přivolat pomoc

při havárii.

2007 Toyota zasílá mapové

aktualizace online.

2012 Tesla přichází s konceptem funkcí dostupných ke

stažení.