A U TO M OTO
Už zmiňovaný Superb v nejsilnější verzi o 280 koních dokáže na rovince ujet
Ferrari z konce osmdesátých let. Ano,
můžete si koupit auta s osmiválcem
o 400, 500, 600 nebo 700 koních. Ale nepotřebujete to, a tudíž jsou takové výkony
omezeny na svět luxusních aut, sloužících
jako statusové symboly a hračky pro velké
kluky. Obyčejná auta došla do stavu, kdy
si můžete dovolit nestarat se o mechanickou stránku věci, protože všechna umějí
mnohem víc, než potřebujete.
Není co vymýšlet
V takové situaci není automobilový průmysl poprvé. Americké automobilky na
konci padesátých let produkovaly vozy,
které byly větší, rychlejší a pohodlnější,
než mohl kdokoliv reálně potřebovat. Aby
udržely zájem zákazníků, přišly s bláznivými tvary a křiklavými barvami. Udělaly
z auta módní záležitost – a právě z módy
se stal důvod, proč si koupit nové.
Dnes se navíc blíží éra elektromobilů,
které s mechanickou rozmanitostí skoncují už úplně. Téměř všechna dnešní smysluplná elektrická auta mají stejnou koncepci. Primární motor vzadu, alternativně
druhý vpředu a baterie, motory i nápravy
v jedné placce, která obsahuje veškerou
techniku. Jedna platforma pro celý koncern, nebo možná několik koncernů. Není
co vymyslet lepšího.
Automobilky se tedy začínají obracet
k jiným způsobům, jak zákazníky motivovat k nákupu auta. S elektromobily by se
totiž mohly dostat do extrémnější verze
pasti, která před druhou světovou válkou
málem zahubila Ford. Vyrábět příliš dlouho stejná auta netlačí zákazníky k nákupu
aut nových. Tehdy se to vyřešilo měnícím
se designem. Dnes bude design patrně
jen částí řešení a přibude k němu softwarová stránka věci.
Už dlouho totiž platí, že řadu prvků
dodávaných na přání najdete ve všech
autech, připlácíte si jen za jejich aktivaci.
Dříve to bývaly drobnosti jako sklápění
zrcátek při couvání. Potom přišla Tesla
s online updaty řídicího softwaru a mož114
ností odblokovat například vyšší výkon.
Řada automobilek už dělá podobné věci
třeba s navigačními systémy: v autě sice
máte tlačítko NAV, ale po jeho stisknutí
se dozvíte, že si u svého dealera musíte
koupit licenci.
Jak se teď chlubit
To všechno jsou ovšem stále jen drobnosti ve srovnání s tím, co nás čeká. Koncern
Volkswagen právě spouští program online prodeje příplatkové výbavy, kde si přikoupíte nejen inteligentní přední světla
nebo parkovacího asistenta, ale dokonce
i silnější motor. Elektrický Volkswagen
ID.3 o výkonu 150 koní je stejné auto jako
ID.3 s 204 koňmi. Rozdíl není v motoru,
ale v softwaru. Výkonnější motor si budete moci zaplatit online – kdykoliv.
V souvislosti s tím se nepochybně
objeví i řada víc či míň zbytných aplikací,
které vám umožní si auto víc přizpůsobit a naučit ho zábavné drobnosti – třeba zvýšit počet barev osvětlení interiéru
nebo ho naučit, aby nástupní světla místo
loga modelu promítala váš monogram.
To nejdůležitější ale bude autonomie.
Jakkoliv je vhodné pochybovat o tvrzení
Tesly, že její současná auta už mají hardware pro jízdu v plně automatickém režimu, fakt je, že okamžik, kdy hardware
této úrovně dosáhne, a software ještě ne,
přijde brzy.
V tu chvíli se nejspíše definitivně
obrátí i cenový poměr. Drahé a prestižní
už nebude auto s nejnovější mechanikou – posun v mechanice bude víceméně zbytečný. Platit budete za nejnovější
software a nejnovější schopnosti řídicího
mozku auta.
Automobilkám zbývá domyslet jedinou věc. Jak zařídit, aby byl nový software
hned poznat i zvenčí – aby si ho všiml váš
soused.
Vojtěch Dobeš je motoristický novinář a ekologicky smýšlející petrolhead. Jeho recenze aut
vycházejí pravidelně na webu Peníze.cz.
SPLYNUTÍ AUTA
A POČÍTAČE
1957 Chrysler prodává
prvních 35 vozů, ve kterých
primitivní počítač řídí
vstřikování paliva. Nefungují
a nakonec všechny dostanou
zpět karburátory.
1968 Volkswagen instaluje
do auta první fungující
elektronické vstřikování.
1978 Cadillac v modelu Seville
jako první nabízí palubní počítač, který umí spočítat ujetou
vzdálenost nebo spotřebu.
1986 Buick Riviera se prodává
s prvním dotykově ovládaným
infotainmentem (na obrázku).
1990 Mazda Eunos Cosmo
dostává jako první auto elektronickou navigaci.
1996 Cadillac uvádí v modelech Seville, Eldorado a Deville
první předplacenou online
službu v autě, systém OnStar.
Uměl například přivolat pomoc
při havárii.
2007 Toyota zasílá mapové
aktualizace online.
2012 Tesla přichází s konceptem funkcí dostupných ke
stažení.