R E P O R TÁ Ž
Stará dáma
pořád dýchá
Jeden den na dráze Tour de France.
Text: Martin Vlnas
Totální hrana. Před začátkem dvacáté
etapy, šestatřicetikilometrové
časovky zakončené náročným
stoupáním na La Planche des Belles
Filles (Planinu krásných dívek),
ztrácel do té doby druhý Tadej
Pogačar na vedoucího Primože
Rogliče 57 sekund. Že by se mohl
obléknout do žlutého dresu, se zdálo
jako totální utopie. V cíli ale Pogačar
Rogličovi nadělil téměř dvě minuty.
Byl to výkon, který vstoupí do
historie Tour. Do závěrečného kopce
doslova letěl, kvůli divákům neslyšel
pokyny ve sluchátkách. Na vrchol
tak dorazil totálně vyčerpaný.
Ještě v červnu nebylo jisté, jestli se nejslavnější cyklistický závod letos vůbec pojede.
Po přesunu olympiády a mistrovství Evropy ve fotbale na příští rok se ale sportovní
fandové aspoň jedné velké akce nakonec
dočkali. Odstartovala 29. srpna – pozdě
jako nikdy před tím.
Unikátů, kterými se letošní tour může
pyšnit, bylo nakonec mnohem víc. Dočkali
jsme se nejmladšího vítěze Tour od zavedení žlutého trikotu v roce 1919 i jednoho
z nejpřekvapivějších zvratů v dějinách během předposlední etapy.
Do dějin téhle Tour ale vstoupila ještě
jedna zásadní událost. Moc se o ní nemluví, ale pozornost si určitě zaslouží. Poprvé
jsem do jedinečného třítýdenního cirkusu
nakoukl já. Společně s malou skupinou
českých novinářů jsem se zvedl od skvělého televizního komentáře Tomáše Jílka,
sedl na letadlo, pak na další, potom nasedl
do autobusu – cestování letos není úplně
přímočaré – a za necelých třináct hodin
už stoupal serpentinami pojmenovanými
po Chrisi Froomovi, Eddy Merckxovi nebo
Miguelu Indurainovi do Risoulu, alpského
lyžařského střediska u města Gap, ze kterého další den startovala pátá etapa.
Pedro
Na start etapy a pak po její trase řídí tři
auta, kterými automobilka Škoda vozí novináře a VIP hosty, bývalí profesionální
cyklisté a několikanásobní účastníci Tour.
Naše auto šoféruje Pedro Horillo. Aby řeč
nestála, nenapadlo mě nic lepšího než se
Pedra zeptat, proč vlastně skončil s profi
cyklistikou. Rychle chápu, že 176 jezdců
z dvaadvaceti týmů, kteří se mohli letos
pozdravit na startu Tour v Nice, je jen špička ledovce. Pod ní je obrovský, mnohem
početnější zástup cyklistů, kteří do toho
taky dali úplně všechno – ale stačil jeden
osudový okamžik a všechna dřina byla nenávratně pryč.
Pedro byl osmkrát na Vueltě, třikrát
na Giru a dvakrát na Tour. Osudnou se
mu stala osmá etapa na Giru v roce 2009.
V prudkém sjezdu se zřítil z osmdesátimetrového srázu. Jeho kolo naštěstí
zůstalo ležet na silnici, týmový kolega si
všiml a přivolal pomoc. Záchranáři ho vyprostili jen díky závěsným nosítkám pod
vrtulníkem. Účet? Otevřená zlomenina
stehenní kosti, poškozený kolenní kloub,
zlomená ruka, polámané obratle, prasklá
117