R E P O R TÁ Ž
Věděli jste, že klasické etapy na Tour nezačínají na startovní čáře, ale mávnutím
kouzelné vlaječky ředitele Tour Christiana Prudhommea? Letos si takhle na startu
5. etapy z Gap do Privas odbyla celosvětovou premiéru nová (a pro potřeby Tour
speciálně upravená) elektrická Škoda Enyaq iV.
stoupání na Planinu krásných dívek do cíle
časovky, která letos přinesla neuvěřitelný
zvrat a vítězství Tadeje Pogačara, bylo diváků určitě víc než plánovaných pět tisíc.
Do cíle celé Tour ale scházel jediný den.
Nákaza by nestačila propuknout.
Na cestě
Blíží se start další etapy, a tak zase skáčeme do aut. Na trati je regulované totálně
všechno. My pojedeme celou trasu před
pelotonem, auto kolegů se dokonce může
na chvíli podívat mezi peloton a skupinu
uprchlíků, bude-li nějaká. Nakonec nebyla.
Jsme na tom stejně. Dostáváme z vysílačky info, že bylo odstartováno. Pedro to po
uzavřené silnici pálí jako o život. Jenže pro
nás platí rychlostní limity – nejsme klasické doprovodné vozidlo, ale auto sponzora.
Neujdeme pozornosti organizátorů, během průjezdu jedné z malebných vesniček
nás nahlásí a Pedro dostává varování – ještě
jednou a vyloučíme vás.
Kilometry ubíhají, dnes jich budou
mít cyklisté v nohách celkem 183. Di-
váků je kolem trati jen pár. Virus mimochodem odskákala i takzvaná karavana
– nekonečný průvod aut napěchovaných
sponzorskými dárky, které z nich létají
po tisících k fanouškům podél trati. Fanoušků přibude až pár kilometrů před
cílem. Oni mávají nám, my jim. Člověk si
hned připadá, že je součástí něčeho velkého. Škoda, že právě nestoupáme vstříc
desetitisíci fanoušků na Mont Ventoux
nebo pyrenejský Tourmalet a není jiný
rok. Musí to být neuvěřitelný zážitek.
Opravdu natřískáno je až v cílovém
městečku Privas. Čeká se sprinterský dojezd. Sprintujeme i my. Na tribunu. Peloton je nám v patách. Chvíli se nic neděje.
Klid před bouří. Hukot začne pomalu sílit,
na obzoru uvidíte chumel, který se rychle
blíží. Rychlost sprinterů je neuvěřitelná.
Cílovou rovinkou se kolem vás prořítí pětapadesátkou, možná šedesátkou.
Frrrrrrrrrrrr. Koukáme se po sobě, kdo
vyhrál. Sagan? V zatím nejtěsnějším dojezdu vítězí Wout van Aert. Druhý je Cees
Bol. Sagan až čtvrtý, poráží ho i pozdější
vítěz soutěže o nejlepšího sprintera Sam
Bennett. Koukáme na opakovačky na velkoplošných obrazovkách a zjišťujeme, že
to asi fakt bude pravda.
Hotovo
Jakmile dojede poslední závodník, v případě naší etapy to je pár minut po vítězi, je
po všem. Už během ceremoniálu nastupují
bourači bariér, mizí reklamní billboardy
a cílová rovinka a všechno důležité končí v nákladních autech a společně s lidmi,
kteří zázemí Tour zajišťují, se stěhuje na
další štaci. Stěhují se i závodníci a jejich
týmy. Regenerace, masáž, jídlo, spánek.
A zítra nanovo.
Jen my se s Tour rozcházíme. Je to
zvláštní pocit. Těžko si dokážu představit,
že bych někdy dokázal celý den čekat, až se
kolem mě během pár vteřin mihne všechno
podstatné, a pak nasednout do auta a jet
si stovky kilometrů pro ten samý zážitek.
I tak ale vím, že chci Starou dámu zažít ještě jednou. V lepších časech.
119