R E P O R TÁ Ž

Věděli jste, že klasické etapy na Tour nezačínají na startovní čáře, ale mávnutím

kouzelné vlaječky ředitele Tour Christiana Prudhommea? Letos si takhle na startu

5. etapy z Gap do Privas odbyla celosvětovou premiéru nová (a pro potřeby Tour

speciálně upravená) elektrická Škoda Enyaq iV.

stoupání na Planinu krásných dívek do cíle

časovky, která letos přinesla neuvěřitelný

zvrat a vítězství Tadeje Pogačara, bylo diváků určitě víc než plánovaných pět tisíc.

Do cíle celé Tour ale scházel jediný den.

Nákaza by nestačila propuknout.

Na cestě

Blíží se start další etapy, a tak zase skáčeme do aut. Na trati je regulované totálně

všechno. My pojedeme celou trasu před

pelotonem, auto kolegů se dokonce může

na chvíli podívat mezi peloton a skupinu

uprchlíků, bude-li nějaká. Nakonec nebyla.

Jsme na tom stejně. Dostáváme z vysílačky info, že bylo odstartováno. Pedro to po

uzavřené silnici pálí jako o život. Jenže pro

nás platí rychlostní limity – nejsme klasické doprovodné vozidlo, ale auto sponzora.

Neujdeme pozornosti organizátorů, během průjezdu jedné z malebných vesniček

nás nahlásí a Pedro dostává varování – ještě

jednou a vyloučíme vás.

Kilometry ubíhají, dnes jich budou

mít cyklisté v nohách celkem 183. Di-

váků je kolem trati jen pár. Virus mimochodem odskákala i takzvaná karavana

– nekonečný průvod aut napěchovaných

sponzorskými dárky, které z nich létají

po tisících k fanouškům podél trati. Fanoušků přibude až pár kilometrů před

cílem. Oni mávají nám, my jim. Člověk si

hned připadá, že je součástí něčeho velkého. Škoda, že právě nestoupáme vstříc

desetitisíci fanoušků na Mont Ventoux

nebo pyrenejský Tourmalet a není jiný

rok. Musí to být neuvěřitelný zážitek.

Opravdu natřískáno je až v cílovém

městečku Privas. Čeká se sprinterský dojezd. Sprintujeme i my. Na tribunu. Peloton je nám v patách. Chvíli se nic neděje.

Klid před bouří. Hukot začne pomalu sílit,

na obzoru uvidíte chumel, který se rychle

blíží. Rychlost sprinterů je neuvěřitelná.

Cílovou rovinkou se kolem vás prořítí pětapadesátkou, možná šedesátkou.

Frrrrrrrrrrrr. Koukáme se po sobě, kdo

vyhrál. Sagan? V zatím nejtěsnějším dojezdu vítězí Wout van Aert. Druhý je Cees

Bol. Sagan až čtvrtý, poráží ho i pozdější

vítěz soutěže o nejlepšího sprintera Sam

Bennett. Koukáme na opakovačky na velkoplošných obrazovkách a zjišťujeme, že

to asi fakt bude pravda.

Hotovo

Jakmile dojede poslední závodník, v případě naší etapy to je pár minut po vítězi, je

po všem. Už během ceremoniálu nastupují

bourači bariér, mizí reklamní billboardy

a cílová rovinka a všechno důležité končí v nákladních autech a společně s lidmi,

kteří zázemí Tour zajišťují, se stěhuje na

další štaci. Stěhují se i závodníci a jejich

týmy. Regenerace, masáž, jídlo, spánek.

A zítra nanovo.

Jen my se s Tour rozcházíme. Je to

zvláštní pocit. Těžko si dokážu představit,

že bych někdy dokázal celý den čekat, až se

kolem mě během pár vteřin mihne všechno

podstatné, a pak nasednout do auta a jet

si stovky kilometrů pro ten samý zážitek.

I tak ale vím, že chci Starou dámu zažít ještě jednou. V lepších časech.

119